Schrijfwijze of schreifweize?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
marco-dea
Berichten: 152
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 18:53

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door marco-dea »

al vele jaren ben ik mij bewust dat taal gesproken/geschreven enkel en alleen bedoeld is om te kunnen communiceren. we hebben met z'n alle regels bedacht hoe we dit het beste kunnen doen. ook zie ik dat jeugd de taal gebruik zoals het bedoeld is, het gaat er namelijk om dat de ander begrijpt wat je wilt zeggen/schrijven. er zijn vele afkortingen die nergens in de van Dale terugkomen. maar toch de jeugd schrijft zoals ze spreken en je ziet regelmatig kleine ruzie's en onduidelijkheden ontstaan doordat geschreven taal vaak verschillend geïnterpreteerd kan worden.
ook ik ben vaak van het makkelijke en heb zoals al beschreven diverse berichten verstuurd zonder dat ik mij bewust was dat de autocorrectie totaal andere woorden invult.
Met vriendelijke groet,

Marco

We Love What We Do, Trying To Live Our Dream
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door Aardy »

Kroppie schreef:
do 30 aug 2018, 18:11
nogmaals wie bepaalt hoe iets geschreven word?, de schrijver en niemand anders, dat er mensen zijn die dat iets dan fout vinden, wel dat mogen ze van mij, maar ik ben van mijn berichten de schrijver, dus....

jos
Wie bepaalt hoe iets wordt geschreven Is de vraag?
Het antwoord lijkt me voor de hand liggend: dat is een afspraak tussen een bepaalde groep mensen die er verstand van hebben.
Of je het er mee eens bent doet er niet toe.

Wie bepaalt hoe hard je mag rijden?
Zelfde antwoord.
Het verschil is, dat je voor te hard rijden een boete kunt krijgen en voor taalfouten word je hooguit afgestraft als je het te bont maakt in een sollicitatiebrief.

De inhoud van je schrijven bepaal je zelf en of je ons kond doet mét of zonder taalfouten blijkt jou zorg niet.

De mijne trouwens ook niet, het is onbegonnen werk je eraan te ergeren.

Wel vind ik het tof van Aloys dat hij taalfouten corrigeert in titels van nieuwe topics.
Ze vallen gewoon te veel op.
Tja, eens een frik, altijd een frik :mrgreen: .
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door PaulBng »

Aardy schreef:dat is een afspraak tussen een bepaalde groep mensen die er verstand van hebben.
Van menen of beweren te hebben? AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door Kroppie »

denken te hebben ,hoe kan je nu verstand hebben van taal ,iets wat door velen allemaal anders beleefd word.
ja er zal gerust ooit eens iemand (of meerderen) geweest zijn die bepaald heeft zo en zo moet het, nou ze gaan hun goddelijke gang maar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door seth_space »

Zoals alle regels gaat ook hier op dat je zelf kunt bepalen of je ze wel of niet volgt.
Dat men je soms niet zal begrijpen of dat er misverstanden ontstaan is dan iets wat je dan voor lief moet nemen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door Mickel Moen »

Kroppie schreef:
do 30 aug 2018, 18:11
nogmaals wie bepaalt hoe iets geschreven word?, de schrijver en niemand anders, dat er mensen zijn die dat iets dan fout vinden, wel dat mogen ze van mij, maar ik ben van mijn berichten de schrijver, dus....

jos
Waar Jos en toch ook niet helemaal.
Spelling (Woordenlijst Nederlandse Taal)
De officiële spelling van het Nederlands wordt vastgelegd in de Woordenlijst Nederlandse Taal.

De spelling wordt vastgesteld door de Commissie Spelling die werkt in opdracht van het Comité van Ministers. De spelling wordt vastgelegd voor het onderwijs en voor de overheid.

Groene Boekje 2015

De boekvorm van de Woordenlijst Nederlandse Taal is bekend als Het Groene Boekje. In 2015 is hiervan een nieuwe editie verschenen, uitgebracht door Van Dale.

'Officiële Spelling'

Verschillende naslagwerken die taalgebruikers voor spelling raadplegen, dragen het Keurmerk 'Officiële Spelling van de Nederlandse Taalunie'. Dat merkteken toont aan dat die producten de regels en principes van de officiële spelling van de Nederlandse Taalunie volgen. Het biedt u de garantie dat u ze met vertrouwen kunt gebruiken voor het volgen of controleren van de officiële spelling.
De hier genoemde beroepsgroepen De overheid en het onderwijs dienen zich beroepsmatig te houden aan de officiële spelling. Wat ze in hun vrije tijd doen, moeten ze zelf weten.

Verder zijn er diverse bedrijven en beroepen die dezelfde lijn volgen, maar dat bepalen deze bedrijven zelf.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door Kroppie »

en ik bepaal mijn lijn,

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door Dafluc »

Wie zegt dat 3x3 negen is? Wie zegt dat ik 's morgens moet ontbijten als ik dat liever 's avonds doe. Wie zegt dat ik op een snelweg niet langzamer mag rijden dan de minimumsnelheid? Waarom zou ik bij de kassa van de supermarkt moeten betalen? Wie kan mij verplichten belasting te betalen. Waarom zou ik in een parkeervak parkeren. Waarom zou Amsterdam de hoofdstad van ons land zijn? Mijn kleren wassen? Et cetera, et cetera, et cetera, et cetera, et cetera.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door Mickel Moen »

@Jos :thumbup:

@Dafluc :thumbup:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door Stieneke en Donald »

Gaat nergens meer over. :bang:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door Kroppie »

gelukkig niet, stel je voor dat het iets belangrijks was geweest. :shifty:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door Ruud Adam »

Iedereen moet lekker zelf weten hoe hij of zij iets schrijft.
Je loopt het risico natuurlijk wel dat bepaalde zaken dan aan je voorbij gaan. Zoals een leuke baan, een leuke vriend of vriendin of weet ik veel.
Voor de overheid en ook voor bedrijven is het natuurlijk wel van groot belang dat ze zich aan de taalregels houden.
Want een 'dt'-fout kan in een wetsartikel of bedrijfsvoorwaarden nogal een verschil maken.

Verder denk ik dat sommigen het misschien wel stoer vinden om zich niet aan de taalregels te houden, of moet dit een uiting zijn van hun zogenaamde 'vrije geest'.
Zoals sommige Outlaw Motorbike leden ook denken dat wij hen als vrije geesten zien voor wie de regels niet gelden, maar vinden de meeste mensen hen gewoon kinderachtige lieden die met kolderieke plakkaten op de rug op brommers rijden die eigenlijk te groot voor ze zijn.
Het verschil tussen taal-querulanten en bikers is alleen dat je van deze laatste een klap voor je knar kan krijgen als je er openlijk lacherig over doet.
Groet, Ruud
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door jurgenc »

Dafluc schreef:
di 04 sep 2018, 18:28
Wie zegt dat ... is? Et cetera, et cetera, et cetera, et cetera, et cetera.
Inderdaad en wie bepaalt dat die tablet en gsm die in de camper ligt die een ander gebruikt (gebruik bewust niet "zijn of haar camper") niet door anderen al dan niet langdurig mag worden geleend? Wie bepaalt dat de grond waarop je huis staat, wel van jou is?

Maar soms is het niet eenvoudig om te begrijpen wat er wordt bedoeld. Laat staat dat we gaan schrijven zoals je spreekt. :bang:

As de ruut eruut is en t reeent reeent erin.
Of in't Westvlaams, als het venster er uit is en het regent, dan regent het binnen. :mrgreen:

Een oom reed jaren geleden in Frankrijk een hele tijd in een file achter een Nederlandse auto met aanhanger. Op de aanhanger hing een bord met de tekst " bois distance". Drink afstand?
Na een tijdje viel het kwartje, "hout afstand". :crazy:

Iedereen maakt wel schrijffouten, maar we mogen toch minstens streven naar zo weinig mogelijk fouten.
H20
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door Kroppie »

ja hoor mag.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie