Importeren nieuwe camper uit Duitsland

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Importeren nieuwe camper uit Duitsland



Bericht door Pienmajer »

Google eens op " btw richtlijn nieuw vervoermiddel " . Op de site van de belastingdienst vindt je dan uitleg over de omgekeerde situatie, namelijk de verkoop door een Nederlandse ondernemer van een nieuw vervoermiddel aan een buitenlandse particulier.
De richtlijn is een EU richtlijn, dus deze geldt bijvoorbeeld ook voor een Duitse ondernemer die een nieuw vervoermiddel aan een Nedelandse particulier verkoopt.
Groet, Pat
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Importeren nieuwe camper uit Duitsland



Bericht door bertt »

Ik heb in 2014 een nieuwe camper geimporteerd, ja ik rij er nog mee rond.
Ik had het voordeel dat de camper compleet aangeboden werd met veel (dure) opties.

De verkoper is verantwoordelijk voor de BTW, als die jou vertrouwt laat ie je geen BTW betalen in Duitsland. Zo niet, dan zal je die moeten betalen en dan zal je die terug moeten gaan vragen. Daarvan hoorde ik dat dat wel eens lang kan duren.
Ik hoefde het niet in Duitsland te betalen, jammer, want daar 19% toen en in Nederland 21%. Over aankoopbedrag.

Ik heb nog 3 dagen in D rond gereden en toen in Nederland meteen naar de RDW, daar werd blind de gegevens overgenomen en ik had met de verkoper geregeld dat er max 4500 op papier mogelijk was. Bij RDW kan je dan nog kiezen.

Na lijsten ingevuld te hebben de BPM betaald en kenteken gekregen. In mijn geval vele 1000 bespaart

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8668
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Importeren nieuwe camper uit Duitsland



Bericht door seth_space »

Dat de levering is vrijgesteld is geen nieuws. Dat je leverancier daaraan mee moet willen werken ook niet. Niet iedere dealer heeft zin in dat "gedoe".
Zie inmiddels ook hierboven bij Bert.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Importeren nieuwe camper uit Duitsland



Bericht door veetee »

Bedankt voor alle reacties.

Na vele sommetjes gemaakt te hebben, en rijp beraad, hebben we besloten toch maar van eigen import van een nieuwe camper uit Duitsland af te zien. Te veel gedoe met BPM, de Duitse dealer moet meewerken met export zonder BTW, etc. etc. Bovendien onzekerheid betreffende de service tijdens de garantieperiode - ja wettelijk gezien moet elke dealer (ook de Nederlandse dus) je helpen, maar in de praktijk denk ik dat ze niet staan te springen als je hem daar niet gekocht heb. Goed gerekend en met alle bijkomende kosten wordt het financiële voordeel een heel stuk minder, en daar weegt - wat ons betreft - de moeite en het gedoe niet tegen op.

We blijven dus even zoeken dus, maar beperken ons nu tot NL, een nieuwe of jong gebruikte halfintegraal tot max. zo'n 6.7 m...
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Importeren nieuwe camper uit Duitsland



Bericht door bertt »

Garantie is 2 jaar. Inderdaad, ik ben ook 2 keer voor garantie naar Duitsland moeten rijden , en?
Toen het voor de 3e keer toch niet opgelost was, kon ik alsnog naar de fabriek in zuid-Duitsland :-B Wat op zich ook perfect ging.
Laat ik het krap houden, die 13% toch bespaart en een zeer uitgebreide camper.
Inderdaad, ga je voor garantie in garantietijd naar een nederlandse dealer, kan je bijbetalen. Zij krijgen een bepaald uurloon van de fabriek, die is lager dan zij aan hun monteur betalen, dat verschil is voor jou.

Vandaar een leuk ritje Duitsland moet je gewoon voor lief nemen.

Bert


En omdat je zelf nieuw importeer, is het officieel gewoon een Nederlandse camper
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Importeren nieuwe camper uit Duitsland



Bericht door fransien »

seth_space schreef:
ma 27 aug 2018, 17:03
Fransen. Jij deed waarschijnlijk intracommunautaire levering. Daarvoor is een BTW nummer nodig.
Particulier heb je hulp nodig.
Een intracommunautaire levering is een levering tussen partijen in veschillende EU-landen.
Je conclusie dat dat bij mij het geval was is wel ontzettend knap.
Nee, een BTW-nummer is daarvoor niet nodig.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Importeren nieuwe camper uit Duitsland



Bericht door B1gcheese »

Ik vond het uiteindelijk ook niet erg dat we zijn geslaagd binnen de eigen landsgrenzen. De garantie in het buitenland hoeft geen probleem te zijn maar je moet er dan wel tijd voor hebben om weer naar Duitsland te karren. Ik heb al een chronisch tekort aan vakantiedagen :bang:

Succes met jullie zoektocht, je hebt in ieder geval een goed beeld gekregen van de verschillende merken op de beurs, toch?
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Importeren nieuwe camper uit Duitsland



Bericht door hathi »

Toch is die garantie,in NL niet te vergelijken met de Duitse ,is mijn ervaring,in NL,wil men de garantie nog wel eens af proberen te schuiven,en dat heb ik in D nog niet meegemaakt,mss,ook omdat het wettelijk beter geregeld is,en er sancties op staan,zelfs bij tweedehands
Hans
Plaats reactie