naar het buitenland...

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Tijmpie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 15 aug 2018, 16:58

naar het buitenland...



Bericht door Tijmpie »

In juli dit jaar kochten wij ons campertje (ford transit mk2 1980 (2.0 benzine) van bekenden. Van binnen en buiten moet er best nog wel wat aan gebeuren en we hebben ook al het een en ander gedaan. Met een controle beurtje, nieuwe olie en 4 nieuwe banden, nieuwe gordijnen en een 2 plaids op de banken gingen we ons avontuur beleven. Luxe vinden we niet belangrijk wel veiligheid (ook nog veiligheidsgordels voor de kids geplaatst). Onderweg regelmatig een duimpje omhoog en ook op de campings waar we stonden kregen we leuke reacties. Hoewel we wel van plan waren zijn we, door het mooie weer in NL, niet de grens overgegaan en lekker op meerdere campings aan zee gestaan. In gesprek met mensen kregen we ook wel eens de opmerking 'ik zou hier niet ver weg mee gaan' oftewel lekker in NL blijven. Mijn vraag is dan ook: Wat zijn jullie ervaringen met oude campers in het buitenland?
We willen namelijk graag leuke dingen ervaren met onze camper...

Groet, Henk-Jan
Bijlagen
IMG_5897.jpg
IMG_5897.jpg (104.62 KiB) 1512 keer bekeken
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: naar het buitenland...



Bericht door iSonic »

Ik zou goede pech hulp nemen (reis verzekering of via camper verzekering) en als je vertrouwen in de auto hebt gewoon lekker gaan. Als je zelf (kleine) dingen kunt verhelpen maakt het makkelijker natuurlijk. Het risico op pech is misschien wat groter en ik denk wel dat je moet accepteren dat dat eventueel bij het avontuur hoort. Als je vakantie verpest is bij pech wordt alles snel minder in zo'n situatie
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: naar het buitenland...



Bericht door Cee Pee »

Rustig aan en geen haast hebben dan kun je overal komen.
Maar als je in twee of drie dagen in Zuid Italië wil zijn kun je er op wachten dat dat te veel wordt voor het karretje en dat hij je een keer laat staan.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: naar het buitenland...



Bericht door AadenAnke »

In de afgelopen 4 jaar hebben wij met onze oude Tokkie (MB307D nu 33 jaar jong) ruim 50.000km door heel Europa gereden. Hoeveel kan jezelf onderweg repareren? Het is overwegend simpele techniek. Als de wagen hier goed is nagekeken en je kan er zelf iets aan doen zal dat geen probleem zijn. Vertrouw je de wagen gewoon lekker gaan.

Gr. Aad
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: naar het buitenland...



Bericht door Meine »

Een oude camper is zo goed als het onderhoud dat je pleegt. Stel je zelf vragen zoals:

- Wanneer is de remolie voor het laatst ververst?
- Staat van de remschijven, schoenen, trommels, remblokken.Alles vrij van lekkage?
- Hoe is de staat van de motor? (kontaktpunten, bougies, compressie, getande riem, motortemperatuur, olieverbruik) en aandrijving. (koppeling, bak, klok)
- Is het koesysteem goed? Geen verrotte lamellen in de radiateur?

Ik ben veel bij de weg en het valt me op dat er relatief veel oude campers langs de kant staan. Daar is recent ook een topic aan gewijd hier. Naar mijn idee wordt er over het algemeen veel te weinig (preventief) onderhoud gepleegd. Ook wordt er met onvoldoende kennis van zaken heel wat zelf afgeprutst aan vitale onderdelen van de camper.

Als je camper goed onderhouden is en alles wat in minder goede staat was is vervangen dan kun je met een oude camper ook heel Europa door.

Hou er rekening mee dat onderdelen vergaren van een oude camper in een vakantieland niet simpel is. Ik heb een Transit Mk5 uit 1999 en ik begin ook problemen te krijgen met de verkrijgbaarheid van bepaalde vitale onderdelen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: naar het buitenland...



Bericht door Atoz »

18 jaar oude camper met ondertussen 252.000 km op de teller.

Ons belangrijkste document is onze Europese pech hulp verzekering.

In vijf jaar en 40.000km verder hebben we al vier keer hulp moeten inroepen.
1 keer Voor een gebroken Koppelingskabel (beetje onze eigen schuld) en twee keer voor banden (keertje plat, keertje knalband). Trouwens nog een keer voor Rubbers van de knaldemper bevestiging die aan vervanging toe waren.

Van zuid Polen tot zuid Spanje zijn er echt wel techniekers te vinden voor onze oude camper. Desnoods wacht je wel vijf dagen op een nieuwe kabel.

Maar wij hebben wel heel veel tijd om onderweg te zijn, dus gebeurd ons onderhoud soms onderweg.

Maar laat je niet bang voor maken, nergens voor nodig.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: naar het buitenland...



Bericht door EasyBee »

Voor onderdelen van een oude Ford Transit Mk 2 (helaas Duits) zie https://www.motomobil.com/index.php?id=1267
Misschien kende je hem al.
Maar wij rijden met onze oude Hymer van 1995 (toch ook al weer 23 jaar oud) van Noorwegen t/m Spanje, 10.000 km per jaar en al vanaf 2009. Staat ook 200.000 km op de teller. Heeft ons nog nooit laten staan. :thumbup:
Maar zoals Meine al schreef : "Een oude camper is zo goed als het onderhoud dat je pleegt."
Daar zijn weer heel secuur in. We hebben er echt alles aan gedaan. En je moet wel enige technische handigheid hebben. Er gebeurt altijd wel wat met zo'n oudje onderweg. Maar ik lees te vaak dat die nieuwe dingen ook geen garantie zijn dat er niets kapot gaat.
Maar (klopt direct af op houten tafel) hij heeft ons nog nooit laten stranden. Al die jaren de pechhulp nog nooit nodig gehad. :D
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: naar het buitenland...



Bericht door fred101060 »

Rijd met mijn T2 uit 1975 jawel zo oud geheel Europa door.
Inderdaad zoals geschreven onderhoud is een dingetje voor de winter.
En soms wachten op een onderdeel tja dat gebeurt ook wel eens. Dus mijn ervaring in het buitenland is positief en wat nog belangrijker is geen haast en geen stress
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: naar het buitenland...



Bericht door Kroppie »

die van mij ook, 28 jaar oud en 237000km, heeft mij 1x een probleem gegeven door een verstopt(letterlijk en figuurlijk) tankfiltertje in de tank , onderweg zelf provisorisch schoongemaakt en thuis de hele tank onderhanden genomen, en verder heb ik het gereedschap wat ik mee heb ,niet voor mezelf nodig gehad, ik heb een pest hekel aan sleutelen op een onverwacht moment , en 1 stelregel sleutelen moet je thuis doen , niet ergens aan de kant van de weg op vacantie, en ja dan moet je thuis aan de bak , daar heb ik geen probleem mee, hoort bij zorgeloos op pad gaan, en houd je van de straat en uit de kroeg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: naar het buitenland...



Bericht door Gommel »

Wij hebben ook een transit gehad alleen niet zo'n oude. Die van ons was nml twee jaar jonger :lol: :lol:. En ook prima mee naar het buitenland geweest. Voordeel van de oudere motoren zijn dat het ook nog te repareren is.

Geen angst en zorgen dat je sleutelsetje, sjorbanden en ductape mee hebt. Dan kom je een heel eind. Je leest genoeg mensen met problemen met een jonge camper die een oude al moet kunnen hebben.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: naar het buitenland...



Bericht door de Jonckheer »

Een auto van die leeftijd kan zonder speciale apparatuur door vrijwel elke monteur gerepareerd worden. Wij rijden met onze touringcar uit 1982 overal heen zonder problemen. Ik heb mij nooit afgevraagd of dat wel vertrouwd is want als ie het hier goed doet doet ie dat in Spanje ook om maar iets te noemen. Laat je niet gek maken door mensen die denken dat oud synoniem is aan slecht/onbetrouwbaar want dat hoeft helemaal niet zo te zijn uiteraard. Je moet wel wat reserve delen bij je hebben die tegenwoordig wel wat moeilijker te verkrijgen zijn zoals een verdelerkap + rotor en een set contactpunten + condensator. Het is trouwens wel een goed idee om, als die er nog in zitten, die contactpunten te vervangen door een aftermarket elektronische ontsteking. Eenmaal gemonteerd en afgesteld hoef je daar nooit meer naar te kijken. Een logische en betaalbare update.
Ik zou gewoon lekker op reis gaan waar je dan ook heen wilt. En heb je een keer pech (wat een nieuwe ook kan overkomen) kan ie ter plekke worden gerepareerd en ga je weer verder.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: naar het buitenland...



Bericht door travelscout »

Als je op korte ritjes geen problemen ondervond: zoek de horizon op!

Maar...:
- geen lange terugreis plannen als je de volgende dag moet werken of afspraken hebt..
- zonder (kleine) kinderen (2 kinderstoeltjes op eerste foto!).

Kan ook leuke ervaringen opleveren en problemen zijn vaak eenvoudiger te verhelpen.
Zeker als je zelf een beetje technisch bent is vaak veel te repareren.
Bovendien is die 2.0Ltr Ford heel veel geleverd, in vele uitvoeringen tot begin 90-er jaren.
Onderdelen worden dus wel wat moeilijker verkrijgbaar.
Paul.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: naar het buitenland...



Bericht door jielus »

Ik sluit me aan bij de rest! Hier een Transit uit 1990, en wij gaan komende winter gewoon naar Gibraltar op een neer. Een maand of vijf!
Rust bij problemen is het aller belangrijkste! Bij een geval van pech moet je eerst rustig gaan zitten en om je heen kijken.
1. Sta ik veilig en sta ik niemand in de weg?
2. Maak contact met de omgeving en vertel over je technische probleem, het ijs is dan meteen gebroken en de omgeving zal je helpen.
3. Hoe kan ik het probleem het beste beschrijven?

Je hebt een bed en een dak boven je hoofd dus je kan het wel een paar dagen volhouden.
Het advies van "de Jonckheer" om reserve onderdelen mee te slepen vind ik onzin. Er gaat altijd wat kapot wat je niet bij je hebt! En ook kun je het laadvermogen van een kleine camper beter voor iets anders gebruiken.

Wat voor ons persoonlijk het belangrijkste is:
1. Een goed werkplaatshandboek want ook wanneer je maar een beperkte kennis van autotechniek hebt kunnen plaatjes, wat gereedschap en gezond verstand je helpen.
2. Een goede thuisbasis. Mijn vaste garage, voor onderhoud en APK, is op de hoogte van mijn voertuig en van onze reis. Hij weet veelal welke onderdelen er geplaatst moeten worden wanneer er een storing optreed. Een pakketdienst doet de rest! Wanneer je portemonnee het toelaat heb je zelfs al binnen 24 uur de benodigde onderdelen.

De zorgen verdwijnen als sneeuw voor de zon bij elke kilometer die onder je doorglijd!

In het uiterste geval gaan je vrouw en kinderen op de trein/vliegtuig terug naar huis en blijf jezelf bij de camper. Maar dat is niet voor iedereen een optie.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: naar het buitenland...



Bericht door Cee Pee »

Die onderdelen waar Nico het over heeft passen samen in een conservenblik, dus waar hebben we het over voor wat betreft ingenomen ruimte en gewicht.
En dat zijn nu net onderdelen die de meeste garages niet meer op de plank hebben liggen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie