Hoop dat de TS dat intussen ook bedacht heeft. Pech kun je altijd hebben en als je dat tot het niveau wat je wenst hebt verzekerd is het gewoon gaan met het blikje.
En verstandiger om vooraf dat te regelen dan als je pech hebt. Zeker als je dan al de landsgrenzen over bent.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
naar het buitenland...
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: naar het buitenland...
Beurten voor vertrek heb ik nog nooit gedaan, mijn hele leven niet. Alsof nieuwe olie en filters een garantie zijn dat ie heel blijft . . Ik kijk of alle vloeistoffen enigszins op peil staan en vertrekken met die hap.
Re: naar het buitenland...
We zijn zojuist terug van een rondreis door de Ardennen. Heerlijke tijd gehad met ons 27 jaar oude camper. Helaas eenmaal startte de camper 's morgens niet. Het was vochtig en best wel koud. Ik ontdekte dat twee gloeibougies niet meer functioneerde. Gemeten met een goedkoop multimetertje wat ik bij me had. Naar een merkgarage gegaan en werd direct geholpen(Luxemburg). Originele gloeibougies gelukkig op voorraad(bij een Fiat dealer).
Wat ik verder bij me heb is een reserve startmotor, dynamo en riem. Natuurlijk wat uitgebreider gereedschap.
De rest is, onderweg best wel eenvoudig te krijgen lijkt me voor ieder merk.
Ik zou zeggen, maak je niet teveel zorgen(zeker als je zelf een beetje handig bent) en zorg dat je camper voor de reis in orde is.
Wat ik verder bij me heb is een reserve startmotor, dynamo en riem. Natuurlijk wat uitgebreider gereedschap.
De rest is, onderweg best wel eenvoudig te krijgen lijkt me voor ieder merk.
Ik zou zeggen, maak je niet teveel zorgen(zeker als je zelf een beetje handig bent) en zorg dat je camper voor de reis in orde is.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: naar het buitenland...
En niet eens een cilinderkop en een waterpomp plus radiateur?Wat ik verder bij me heb is een reserve startmotor, dynamo en riem.
Kom nou, als het goed is is het goed. Dat soort dingen zijn onderweg altijd te verkrijgen / repareren. Van mijn bus is de dynamo origineel (1982) en misschien de starter ook wel, wie weet. Beide functioneren pico bello dus ik peins er niet over om er iets aan te doen, laat staan reserve mee slepen. Ik neem trouwens helemaal niks reserve mee, behalve dan wat batterijtjes voor zaklampen, enz.
Re: naar het buitenland...
Een auto (of camper) is zo goed als het (preventief) onderhoud dat hij krijgt. Mijn dagelijkse auto is een Land Rover uit ‘96, ruim 400.000 km op de klok. Geen enkel probleem, ik maak er reizen mee door heel Europa. Ik neem geen speciale reserve onderdelen mee, creditcard en KNAC Europadekking is voldoende, maar die heb ik nog nooit nodig gehad. Slechts één maal op een verlaten bergpas stilgestaan, bleek een door de hitte van de uitlaat klevend relais van de startmotor te zijn, hitteschildje was afgebroken en verdwenen. Na afkoelen gewoon weer starten en gaan.
Ik bezuinig niet op vervangen van onderdelen die aan vervanginging toe zijn, en onderhoud wordt netjes volgens het boekje gedaan. Mijn auto is zonder extra voorbereiding elke dag klaar voor een grote trip - zo vertrek ik morgen met de Land Rover naar Italië voor familiebezoek. No problem.
Ik bezuinig niet op vervangen van onderdelen die aan vervanginging toe zijn, en onderhoud wordt netjes volgens het boekje gedaan. Mijn auto is zonder extra voorbereiding elke dag klaar voor een grote trip - zo vertrek ik morgen met de Land Rover naar Italië voor familiebezoek. No problem.
Re: naar het buitenland...
Bij een nieuw oudje moet je er soms wel eerst gevoel over krijgen. Soms is het voertuig de laatste jaren minder goed behandeld voor de verkoop maar soms ook gewoon volgens het boekje. Nadeel is dat dat soms niet zo duidelijk hoeft te zijn. Wat moet je met een voertuig dat nog geen 10000 km terug een nieuwe koppeling zou hebben gekregen maar nu weer een slippende koppeling heeft (en geen garantie heeft)....
Enfin, het blijft vaak een gevoelskwestie en als je erin vertrouwd, laat je dan niet gek maken door iedereen die dat vertrouwen niet heeft en denkt dat je altijd een reserve camper mee moet nemen.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Enfin, het blijft vaak een gevoelskwestie en als je erin vertrouwd, laat je dan niet gek maken door iedereen die dat vertrouwen niet heeft en denkt dat je altijd een reserve camper mee moet nemen.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: naar het buitenland...
Zo'n koppeling zegt mij niks. Het kan zijn dat er wel een plaat maar geen nieuwe drukgroep is gemonteerd maar de bestuurder kan een pedaalridder zijn en dan is ie snel weer aan vervanging toe. Ik had vroeger een klant met een Alto, die had elke 10k km een nieuwe koppeling nodig, de man gebruikte de eerste versnelling nooit en ja, dan is het zo gebeurt. Er zijn er ook die de wagen op een helling met de koppeling op de plek houden, ook iets wat je maar beter niet kunt doen.
Er zijn vele manieren om iets verkeerd te doen tegenover maar één manier om het goed te doen.
Er zijn vele manieren om iets verkeerd te doen tegenover maar één manier om het goed te doen.
- lindy 1981
- Berichten: 258
- Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
- Locatie: sprundel
Re: naar het buitenland...
Mijne is 37jaar oud.
Toen ik hem kocht was het eerste wat ik gedaan heb.
Alle vloeistoffen..olie van moter/achteras/versnellingsbak/remmen
Koelvloeistof.
Filters moter/versnellingsbak/brandstof/lucht
Vervangen..klinkt moeilijk..maar met een amerikaan
Kan iedereen dit..met behulp van een simpele doppendoos.
Meenemen doe ik vsnaar..en onsteking
Lag er al in..dus blijft lekker liggen.
Verleden jaar met mijn oude mustang(49jaar oud)
Ff op en neer naar zweden gegaan.
Die is in topconditie..
Maar toch vastgelopen rem gehad..
Die zelf te repareren was(veertje losgeschoten).
Je moet beetje handig zijn dan valt het best mee.
Heb een renaultje twingo..amper 45000 op de klok.
Ding liep van het 1 op het ander in de noodloop.
Na uitzetten en weer starten was het weer weg.
Ik bedoel maar ..die electronische spullen
Zitten niet op mijn camper..als er iets kapot gaat.
Kan ik het zelf constateren..en evt repareren.
Van egr sensors en aanverwante electronika.
Heb ik geen kaas gegeten.
Toen ik hem kocht was het eerste wat ik gedaan heb.
Alle vloeistoffen..olie van moter/achteras/versnellingsbak/remmen
Koelvloeistof.
Filters moter/versnellingsbak/brandstof/lucht
Vervangen..klinkt moeilijk..maar met een amerikaan
Kan iedereen dit..met behulp van een simpele doppendoos.
Meenemen doe ik vsnaar..en onsteking
Lag er al in..dus blijft lekker liggen.
Verleden jaar met mijn oude mustang(49jaar oud)
Ff op en neer naar zweden gegaan.
Die is in topconditie..
Maar toch vastgelopen rem gehad..
Die zelf te repareren was(veertje losgeschoten).
Je moet beetje handig zijn dan valt het best mee.
Heb een renaultje twingo..amper 45000 op de klok.
Ding liep van het 1 op het ander in de noodloop.
Na uitzetten en weer starten was het weer weg.
Ik bedoel maar ..die electronische spullen
Zitten niet op mijn camper..als er iets kapot gaat.
Kan ik het zelf constateren..en evt repareren.
Van egr sensors en aanverwante electronika.
Heb ik geen kaas gegeten.