De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Rijhuis
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 22:37
Locatie: Peer (België)

Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?



Bericht door Rijhuis »

Wij hebben intussen 45.000 km gereden met de Comfortmatic 180 pk en zijn daar heel tevreden mee. Als je een automaat met koppelomvormer gewend bent is het even wennen maar dat gaat snel. Als je eenmaal gewend bent schakelt hij precies zoals je dat zelf wilt. En als het een beetje ingewikkeld wordt - steile klim/afdaling met korte bochten - zet je hem op Manueel en schakel je zelf. Zuinig is ie ook nog : over de 45.000 km gerekend minder dan 10 l/100km. Wij rijden 110 km/h op de snelweg en 'met de rest mee' op secundaire wegen. Het verschil met de 150 pk zal waarschijnlijk niet zo groot zijn maar die 180 pk is soms wel prettig.
Wat zou er mis zijn met ruitenwissermotoren? Iemand ooit een kapotte ruitenwissermotor gehad?
De helft van de mensen is slimmer dan gemiddeld, de andere helft is dommer.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?



Bericht door Meine »

De robot geschakelde bak van Fiat wordt niet door ruitenwissermotoren aangestuurd. Dat is een misverstand dat regelmatig hier de kop op steekt. De bak is voorzien van een 12 volt hydropomp en een blok met hydraulische plunjers die de schakelbewegingen maken. E.e.a. wordt aangestuurd door elektronica.
Al met al is de betrouwbaarheid minder dan van een echte automaat. De elektronica moet nauwkeurig ingeleerd worden, het elektrische powerpack kan stuk gaan en lekkage van het hydroblok ten gevolge van slijtage komt bij hogere km standen veel voor. Ook de drukbuffer, net zo'n bol als in de Citroen vering van weleer ook zat, kan lek raken of stikstofdruk verliezen. Door gebrek aan gevoel slijt de koppelingsplaat doorgaans veel sneller. Inleren en repareren van de robot is specialistisch werk dat flink in de papieren kan lopen en dat ook door Fiat garages doorgaans wordt uitbesteeed. Wij hebben als tweede auto een wat ouder Fiatje met dat systeem. Ik ervaar het als een zorgenkindje.
Toedeledoki

Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?



Bericht door Toedeledoki »

Dat het geen echte ruitenwissermotoren meer zijn bij de huidige Selespeed wist ik achteraf wel, alleen even niet zo snel bij nagedacht. Het blijft een "robot" die op een gewone handbak gemonteerd wordt. Dus het schakelen en koppelen wordt voor je gedaan. En zo voelt het ook.
De koppeling slijt inderdaad sneller dan bij een handbak. Is de koppeling behoorlijk ver heen dan brengt een handbak je gewoon thuis. De Selespeed is dan helemaal de weg kwijt en schakelt niet meer of rijdt erg raar.
Uit de dagelijkse storingspraktijk weet ik gewoon dat deze automaten vaker problemen geven en dat het vaak niet zo 1,2,3 op te lossen is. Lijkt me iets dat je wel graag wilt weten als je zo'n ding nieuw besteld en de afweging moet maken tussen handbak en automaat.
De meeste autotechnici zijn het met mij eens dat het gewoon geen echte automaat is.
Voor mij alleen een echte automaat (worden helaas zeldzaam) of een handbak.

De CVT is een verhaal apart. Op zich een geniaal systeem. Zelfs toegepast in de Audi A6 voor korte tijd. Alleen is dat ook een "gevoelskwestie". Mensen kunnen niet wennen aan het feit dat de motor op 1 toerental blijft draaien en dat de versnellingsbak de snelheid bepaalt. Het past gewoon niet bij dikke en/of sportieve auto's. Ik geloof dat Audi er op een gegeven moment gewoon stapjes in geprogrammeerd had.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?



Bericht door iSonic »

Mijn schoonvader heeft een Nissan QASHQAI met cvt en ik vind het heel rustgevend en prettig rijden. Zelf ook even lopen zoeken maar er zijn weinig personen wagens met cvt. Ook Renault ( en denk dus ook Nissan) is over naar de dual clutch gerobotiseerde automaat.

Williams heeft ooit een formule 1 auto met cvt gebouwd. Ding was veel sneller dan de conventionele auto's. Meteen verboden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?



Bericht door Kroppie »

alle scooters hebben in principe een cvt, ook veel 45km autotjes, daf had de truttenschudder met sjarretel aandrijving, met allen als basis een produkt van dkw van voor de oorlog.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?



Bericht door Aardy »

Wij hebben een 160pk 3ltr automaat die eigenlijk volgens de deskundigen geen automaat is.
't Zal allemaal wel waar zijn :D
Hij rijdt in ieder geval fantastisch, passeert met gemak een rijtje vrachtwagens, is een topper in de file en, als je geen haast hebt, rijdt hij met gemak de Furkapass.

Als je goed oplet hoor je het schakelen, iets wat je niet hoort in onze Saab 9.5 automaat.
Maar in de camper hoor je sowieso meer.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?



Bericht door hathi »

Meine,verhaal klopt prima,maar volgens mij is de druk(bol/buffer )ook olie druk, en geen stikstof,de bak is gewoon een schakelbak,aangestuurd, door 1extra ,computer,die weer de robot stuurt
Hans
Toedeledoki

Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?



Bericht door Toedeledoki »

De drukbol is half gevuld met stikstof. Halverwege zit een membraam. Daaronder zit olie. De stikstof onder druk houdt de olie op druk dus.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8600
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?



Bericht door seth_space »

Nissan heeft een voorgeprogrammeerde cvt met stappen. Toyata heeft een normale cvt waarbij de toeren opbouw gereguleerd is om het hoogtoerig rijden te verminderen.
Ford mondeo. Mitsubishi. Seat etc.. Nog voldoende cvt modellen verkrijgbaar.
Ik ben zelf absoluut geen fan van cvt, maar de technologie is Ver doorontwikkeld. Ook voor het heel zware werk.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?



Bericht door Meine »

Ach, een reparatie aan de robot van 4000 euro of meer is natuurlijk op een camper van een ton of meer niet zo'n factor, dat is normaal onderhoud. Op een Fiatje van een paar duizend euro zoals wij hebben is het einde auto.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?



Bericht door Gino608D »

Zeg dat maar niet tegen al die Ford rijders met problemen :wink:
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Toedeledoki

Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?



Bericht door Toedeledoki »

Er zijn gelukkig al bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in schakelrobot revisie.

Dus die 4000 zal wel meevallen:

https://www.schakelrobot.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?



Bericht door Kroppie »

EN, wat er niet......, ...........k

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie