De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr 10 aug 2018, 9:58
De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?
Wie heeft er ervaring met de verschillende motorisaties ? En werkt de automatische versnellingsbak naar behoren ?
Loont het verschil van 30 pk ? Het koppel is niet erg veel hoger vandaar mijn vraag ?
Loont het verschil van 30 pk ? Het koppel is niet erg veel hoger vandaar mijn vraag ?
Re: 150 pk of 180 pk fiat Ducato met automatische transmissie?
Mijn was 160pk (3 ltr) wat ruim voldoende was. Doordat ik de EGR klep heb laten wegtunen heb ik nu 180pk. Komt niet door de EGR klep, maar de software die men erin geschoten heeft had dat al. Moet wel zeggen dat ie (nog ) makkerlijker oppakt bij lage toerentallen. Tegelijkertijd kwam ook een slippende (alleen bij nadrukkelijk het hoge koppel gebruiken) aan het licht. Die is intussen vervangen.
Dus ja het is prettig, maar de 160pk is maar dan genoeg.
Hoop dat je er wat aan hebt.
O ja de automatisch bak is wel heeel comfortabel , maar mijn volgende kan net zo goed zonder.
Dus ja het is prettig, maar de 160pk is maar dan genoeg.
Hoop dat je er wat aan hebt.
O ja de automatisch bak is wel heeel comfortabel , maar mijn volgende kan net zo goed zonder.
Re: 150 pk of 180 pk fiat Ducato met automatische transmissie?
Het is geen echte automaat, het is een normale bak, waarvan de schakeling en het gebruik van de koppeling geautomatiseerd is. Daar moet je van houden, het systeem kent zeker zoveel tegenstanders als voorstanders.
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: 150 pk of 180 pk fiat Ducato met automatische transmissie?
Het is een echte vol automaat! Alles gaat automaties. Het werkt geweldig. Wij hebben hem met de 3 ltr 160Pk en dat is zat! In de volgende camper zou ik de 150Pk nemen en zeer zeker ook weer deze automaat.
Sommige mensen noemen de ouderwetse automaat met koppelomvormer alleen de echte. Met brandstof verbruik ( het verlies door de koppelomvormer ) wint die het zeker!
Sommige mensen noemen de ouderwetse automaat met koppelomvormer alleen de echte. Met brandstof verbruik ( het verlies door de koppelomvormer ) wint die het zeker!
Re: 150 pk of 180 pk fiat Ducato met automatische transmissie?
Je moet met zo een bak even wennen. Ik rijd er regelmatig mee en vind het vreemd.
De bak koppelt en schakelt geheel automatisch. Maar doet wel degelijk deze handelingen.
Als je op een redelijk toerental even je gas los laat schakelde de Peugeot prima Gelijkend een vol automaat
Toch vind ik de vol automaat dus zonder voelbare schakeling prettiger.
Het zal wennen zijn waarbij een eigenaar die al enige tijd vol automatisch rijdt zich even achter de oren krabt..als hij met de automatische schakelbak gaart rijden. Over de kwaliteiten heb ik geen mening.
Wel dat ik vroeger een Amerikaan heb gereden welke elektrisch kon schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Lijkt er wel wat op.
Hugo
De bak koppelt en schakelt geheel automatisch. Maar doet wel degelijk deze handelingen.
Als je op een redelijk toerental even je gas los laat schakelde de Peugeot prima Gelijkend een vol automaat
Toch vind ik de vol automaat dus zonder voelbare schakeling prettiger.
Het zal wennen zijn waarbij een eigenaar die al enige tijd vol automatisch rijdt zich even achter de oren krabt..als hij met de automatische schakelbak gaart rijden. Over de kwaliteiten heb ik geen mening.
Wel dat ik vroeger een Amerikaan heb gereden welke elektrisch kon schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Lijkt er wel wat op.
Hugo
Forum Joker Fantastico
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Re: 150 pk of 180 pk fiat Ducato met automatische transmissie?
Ik ben zeer tevreden over mijn 160 pk 3 liter automaat. Het is inderdaad even wennen aan de manier van schakelen van de bak. Maar in vergelijking met mijn Mercedes automaat vind ik het zeker niet storend.
De trekkracht van de motor is meer dan voldoende. Ik denk dat een 150 pk motor ook prima voldoet.
Dick
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
De trekkracht van de motor is meer dan voldoende. Ik denk dat een 150 pk motor ook prima voldoet.
Dick
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Groet,
Dick
Hymer B-514 SL 3 liter automaat uit 2011 op FIAT Ducato onderstel.
Dick
Hymer B-514 SL 3 liter automaat uit 2011 op FIAT Ducato onderstel.
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: 150 pk of 180 pk fiat Ducato met automatische transmissie?
Klopt helemaal Hugo, dat wennen.
Het grootste verschil met hand schakelen is dat je VEEL rustiger met je rechter voet moet doen. Zo min mogelijk meer en minder gas omdat de automaat daarop reageerd. Met wegrijden geef je wat gas en je houd je voet in die stand tot je de gewenste snelheid rijd. Hoeveel gas? Dat ervaar je in de praktijk.
Ook op opritjes rijden gaat ( na oefening ) erg makkelijk, 1 voet op het gas, de andere boven de rem.
Inhalen op een 2 baans weg? Of op tijd gasgeven zodat het terugschakelen niet te lang duurd, of even op de hand terug schakelen, is slechts een tikje tegen de pook.
Het brandstof verbruik is gelijk aan een handbak.
Het grootste verschil met hand schakelen is dat je VEEL rustiger met je rechter voet moet doen. Zo min mogelijk meer en minder gas omdat de automaat daarop reageerd. Met wegrijden geef je wat gas en je houd je voet in die stand tot je de gewenste snelheid rijd. Hoeveel gas? Dat ervaar je in de praktijk.
Ook op opritjes rijden gaat ( na oefening ) erg makkelijk, 1 voet op het gas, de andere boven de rem.
Inhalen op een 2 baans weg? Of op tijd gasgeven zodat het terugschakelen niet te lang duurd, of even op de hand terug schakelen, is slechts een tikje tegen de pook.
Het brandstof verbruik is gelijk aan een handbak.
Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?
Er is maar 1 echte automaat, dat is de automaat met koppelomvormer. Die zit tegenwoordig weer in de Iveco Daily.
De automaat van een Ducato is een gewone handbak die door ruitenwissermotortjes bediend wordt. Voor de koppeling zit er ook een ruitenwissermotor op.
Het schakelt niet echt fijn. Je moet echt met het gaspedaal de schakelmomenten een beetje "sturen". Schakelen duurt ook vrij lang en kan soms op onhandige momenten gebeuren.
Daarnaast is het systeem nogal storingsgevoelig en kun je bij storingen onderweg vaak niet even eenvoudig geholpen worden.
Ik zou een gewone handbak of een echte automaat kiezen. (Iveco Daily of de huidige Sprinter).
De automaat van een Ducato is een gewone handbak die door ruitenwissermotortjes bediend wordt. Voor de koppeling zit er ook een ruitenwissermotor op.
Het schakelt niet echt fijn. Je moet echt met het gaspedaal de schakelmomenten een beetje "sturen". Schakelen duurt ook vrij lang en kan soms op onhandige momenten gebeuren.
Daarnaast is het systeem nogal storingsgevoelig en kun je bij storingen onderweg vaak niet even eenvoudig geholpen worden.
Ik zou een gewone handbak of een echte automaat kiezen. (Iveco Daily of de huidige Sprinter).
- seth_space
- Berichten: 8598
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?
Dus een duwband CVT is geen automaat?
Ik weet niet waar jij je definitie op baseerd maar als alles automatisch plaats vindt dan is het gewoon een automaat.
Een halfautomaat zorgt voor het schakelen wat je met de hand gekozen hebt. Een volautomaat neemt alles uit handen.
De Ducato heeft dus een volwaardige automaat.
Ik weet niet waar jij je definitie op baseerd maar als alles automatisch plaats vindt dan is het gewoon een automaat.
Een halfautomaat zorgt voor het schakelen wat je met de hand gekozen hebt. Een volautomaat neemt alles uit handen.
De Ducato heeft dus een volwaardige automaat.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?
Een duwband CVT is meer een echte automaat dan een gerobotiseerde handbak. Deze schakelt ook zonder onderbrekingen.
Bij een ruitenwissermotorautomaat heb je altijd hinderlijke onderbrekingen, deze onderbrekingen komen soms ook nog eens op de meest ongelukkige momenten. Als je bijvoorbeeld net wilt invoegen. Of in een bocht gaat ie ineens opschakelen.
Het is niet voor niks dat Mercedes als weer van hun Sprintshift afgestapt is en nu weer een echte automaat levert. En Iveco maakt ook reclame voor hun "echte" automaat.
Bij een ruitenwissermotorautomaat heb je altijd hinderlijke onderbrekingen, deze onderbrekingen komen soms ook nog eens op de meest ongelukkige momenten. Als je bijvoorbeeld net wilt invoegen. Of in een bocht gaat ie ineens opschakelen.
Het is niet voor niks dat Mercedes als weer van hun Sprintshift afgestapt is en nu weer een echte automaat levert. En Iveco maakt ook reclame voor hun "echte" automaat.
- VanDeStouwe
- Berichten: 75
- Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 12:40
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?
Wij hebben sinds April 2018 een nieuwe 150 pk met Automaat. De eerste 10000 km zijn inmiddels gereden. Het klopt dat de automaat wat langzaam oppakt. De meeste van die km hebben we tijdens onze rondreis in de UK gereden en daar waren hellingen van 25 en 30% bij. Ikzelf maak wel gebruik van de automaat op de hellingen maar bij steile hellingen schakel ikzelf. Dat betekent dat je dan nog steeds automatisch schakelt maar zelf bepaalt in welke versnelling je rijdt.
Uiteindelijk zijn wij blij met de automaat en zouden niet anders meer willen. Wij hebben ervaring met volautomatische en handgeschakelde bakken. In Zuid Afrika reden we in een Landrover Discovery 4 en ook daar bepaalden wijzelf de stand van de versnelling bij het berg af gaan.
Onze 150pk heeft zijn werk in Schotland en Engeland heel goed gedaan. Wij hebben geen enkel moment behoefte aan meer PK's gehad.
Uiteindelijk zijn wij blij met de automaat en zouden niet anders meer willen. Wij hebben ervaring met volautomatische en handgeschakelde bakken. In Zuid Afrika reden we in een Landrover Discovery 4 en ook daar bepaalden wijzelf de stand van de versnelling bij het berg af gaan.
Onze 150pk heeft zijn werk in Schotland en Engeland heel goed gedaan. Wij hebben geen enkel moment behoefte aan meer PK's gehad.
Reizen is zien. Zien is beleven. Beleven is leven
Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?
Het is een automaat en je noemt het een gerobotiseerde versnellingsbak. Het is dan neem ik aan niet zijn dual clutch bak? Die schakelen erg snel en soepel.
CVT zie je niet vaak in zwaardere voertuigen omdat die meer moeite hebben met hoog koppel. Geen idee hoe ver ze daar mee zijn eigenlijk. Maar volgens mij wint de dual clutch steeds meer terrein en zie je CVT steeds minder.
CVT zie je niet vaak in zwaardere voertuigen omdat die meer moeite hebben met hoog koppel. Geen idee hoe ver ze daar mee zijn eigenlijk. Maar volgens mij wint de dual clutch steeds meer terrein en zie je CVT steeds minder.
Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?
Wij hebben 150pk en de semi-automaat met een camper van 7,43m en 4,5t
Ik overweeg nog steeds een tuning naar 180pk want in de hernemingen naargelang de snelheid van het moment voelt de cavalerie van 150 paarden soms wat loom aan.
Om het meest optimale schakelgedrag te verkrijgen met deze Fiat semi-automaat gebruik ALTIJD de Up-functie of de kleine schakelaar net voor de selecteer
Deze Up-functie staat er op wanneer je beladen bent en heeft niet meteen iets te maken met een functie om enkel te gebruiken in de bergen
Een camper is altijd een beladen voertuig dus gebruik hem maar het kost je zelfs een fractie minder brandstof
De semi-automaat schakelt later naar een hogere versnelling en schakelt ook vroeger terug naar een lagere versnelling
Zonder deze UP-functie is de semi-automaat een "lui" schakelende bak en past enkel bij een totaal lege bus niet bij een beladen camper
Voor ik vertrek schakel ik deze functie altijd in want stop je de motor dan wordt deze ook telkens uitgeschakeld
Ik overweeg nog steeds een tuning naar 180pk want in de hernemingen naargelang de snelheid van het moment voelt de cavalerie van 150 paarden soms wat loom aan.
Om het meest optimale schakelgedrag te verkrijgen met deze Fiat semi-automaat gebruik ALTIJD de Up-functie of de kleine schakelaar net voor de selecteer
Deze Up-functie staat er op wanneer je beladen bent en heeft niet meteen iets te maken met een functie om enkel te gebruiken in de bergen
Een camper is altijd een beladen voertuig dus gebruik hem maar het kost je zelfs een fractie minder brandstof
De semi-automaat schakelt later naar een hogere versnelling en schakelt ook vroeger terug naar een lagere versnelling
Zonder deze UP-functie is de semi-automaat een "lui" schakelende bak en past enkel bij een totaal lege bus niet bij een beladen camper
Voor ik vertrek schakel ik deze functie altijd in want stop je de motor dan wordt deze ook telkens uitgeschakeld
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
- seth_space
- Berichten: 8598
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: De 150pk of 180pk Fiat Ducato met automatische transmissie?
CVT heeft een breed toepassingsgebied bij veel merken.. Als je ze in zware uitvoeringin wilt zien kijk eens hier:
http://www.demminkmechanisatie.nl/wp-co ... yr-cvt.pdf
Voor het echt zware werk.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”