Tolerantie op overgewicht campers

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door dieseltje+ »

@Sethspace
Ik verwijs zelfs naar tips die gewichtsbesparing opleveren.

Ik zie in dit hele topic niet een keer een oproep om die grens af te schaffen maar wel hoe die grens in de praktijk daadwerkelijk toegepast wordt. dat zou voor iedere camperaar die in die gewichtsklasse zit interessant zijn ( en is het waarschijnlijk ook) ik vraag me af wie van de criticasters hier een camper heeft boven de 3500KG en die op "C" rijbewijs rijden.
[/quote]

Ook over een oproep om die grens af te schaffen zijn meerdere topic`s te vinden op dit forum.
En die grens opschorten naar b.v. 3800kg of 4250kg heeft weinig zin. Ja nu voor een aantal om niet tegen een eventuele boete aan te lopen bij controle.
Over 5 jaar is dan ook de nieuwe grens niet voldoende etc.
Even verwijzen naar het topic viewtopic.php?f=11&t=8464996&hilit=schades en de daarin gemaakte opmerkingen zijn de campers groot genoeg en zeker zwaar zat voor het B rijbewijs.

B rijbewijs? Max 3500kg.
Hoe helder en duidelijk wil je het hebben.
Wil je meer...? Ga je er ook meer voor doen en betalen....en daar haken er een heel aantal af.

@Bob
het zelfde geld voor alle eigenwijze witte dozen eigenaars met ,,
een dat moet toch kunnen mentaliteit

+1
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door seth_space »

En de onverantwoorde houding van camperbouwers die campers op papier verkopen waar men in de praktijk nauwelijks of niet volledig gebruik van kan maken helpt zeker niet.
Je ziet wel ontwikkelingen om tot lichtere campers te komen maar gecombineerd met de grote lengtes die erg populair zijn momenteel, klopt dat van geen kanten inderdaad.
Maar juist dan is het goed om te weten waar je aan toe bent. Een echte beredeneerde keuze kun je alleen maken als je alle zijdes van de medaille kent.
Daar moeten we niet geheim over doen. Het blijft dan ook een raadsel waarom sommigen zo gespannen reageren, dat doet afbreuk.

Ik voeg nu even toe een reactie die ik al eerder tege ben gekomen. Alsof men geen geld over zou hebben om naar >3500KG te gaan.
Daar klinkt een bijna jaloerse toon door, alsof <3500KG campers goedkoper uit zouden zijn . Vreemde conclusies.
Ik geloof niet dat het de weg is waarop deze discussie zou moeten verlopen. Maar ja, vije meningsuiting is ook wat waard ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door Marco Polo »

@ Seth.
Bij overtreding van de wet spreek je niet over een beredeneerde keuze maar over een berekenende keuze Afbeelding
Je gokt op een minder strenge handhaving of lichte boetes.
Je wilt precies weten waar en in welke mate handhaving plaats vind en hoe zwaar de sancties zijn.
Zit geen beredenering in maar berekening.

De basis blijft overtreding van de wet.
En da’s waar jij continue aan voorbij gaat of wat je bagatelliseert ;-)
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door ariedekreij »

Toch, de gewichtslimieten blijven irritaties oproepen en soms niet echt of zelfs verre van logies. Ooit heb ik een B rijbewijs gehaald, daar kreeg ik gratis de E bij. Heel veel later werden rijbewijzen in Europa gelijk getrokken. In Duisland kregen alle houders de C op hun rijbewijs. Van mijn E werd het gewicht niet gelimiteerd zolang het trekkende voertuig maar is goedgekeurd om dat gewicht te trekken en het eigen gewicht plus laadvermogen beneden de 3500 kg blijf. Als ik een teruggekeurde Toyota Tundra koop mag ik dus een hele zware aanhanger voortslepen, of een hele grote fifthwheeler. Maar als alleen met mijn voertuig rijd mag het totaal gewicht niet boven die 3500 kg komen. Goed het zal wel maar of het echt met verkeersveiligheid te maken heeft.....
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door seth_space »

Weten waar de praktijkgrens ligt is iets anders dan die per definitie overschrijden.

Ik kom hier probleemloos topics tegen over het afdoppen van EGR, verwijderen van Partikel filters etc.. daar lijken we ineens niet moeilijk over te doen. Terwijl daar heel bewust een mileudelict gepleegd gaat worden.
Dat lijkt mij zelfs ernstiger dan een gewichtsoverschrijding binnen de toleraties die bestaan en die NIET strafbaar zijn.
Die hypocrisie hier is wel eens strorend. Laten we elkaar niet voortdurend de maat nemen maar gewoon met elkaar om gaan en accepteren hoe we zijn.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door Vertrokken2 »

Wat al die gasten die hun filter verwijderen vergeten te melden is dat het ding echt ouderwets naar een diesel gaat stinken. Wil je toch niet meer in deze tijd van vrijwel reukloze auto’s.?
Ik weet nog van vroeger als ik mijn boot naar Calabria of La Manga sleepte. Het ding was zwart van de diesel. Dat zie je met een geïnstalleerd partikelfilter echt niet meer.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door Marco Polo »

ariedekreij schreef:Toch, de gewichtslimieten blijven irritaties oproepen en soms niet echt of zelfs verre van logies. Ooit heb ik een B rijbewijs gehaald, daar kreeg ik gratis de E bij. Heel veel later werden rijbewijzen in Europa gelijk getrokken. In Duisland kregen alle houders de C op hun rijbewijs. Van mijn E werd het gewicht niet gelimiteerd zolang het trekkende voertuig maar is goedgekeurd om dat gewicht te trekken en het eigen gewicht plus laadvermogen beneden de 3500 kg blijf. Als ik een teruggekeurde Toyota Tundra koop mag ik dus een hele zware aanhanger voortslepen, of een hele grote fifthwheeler. Maar als alleen met mijn voertuig rijd mag het totaal gewicht niet boven die 3500 kg komen. Goed het zal wel maar of het echt met verkeersveiligheid te maken heeft.....
Waarom zou het niet met verkeersveiligheid te maken hebben.
Voortschrijdend inzicht geeft aan dat de limiet te hoog ligt.
Dus verlaag je deze.
Zoals in Duitsland is gebeurt .
Mensen die in een golfje aftreden kregen een rijbewijs vergelijkbaar met C1. 7,5 ton losse wagen en 12 ton samenstel.
Was een beetje veel van het goede.
Als je miljoenen mensen een oor aan wilt naaien laat je het ook met terugwerkende kracht gelden.
Is misschien niet eens juridisch mogelijk.
Maar ondertussen begint het aandeel van de automobilisten in Duitsland wat nog een C1 heeft gekregen bij hun B rijbewijs ook steeds lager te worden.
Sterft dus zachtjes uit.
En de camperfabrikanten doen dus steeds meer moeite om onder de 3,5 ton te blijven met hun producten.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door dieseltje+ »

seth_space schreef:
vr 17 aug 2018, 22:05
Weten waar de praktijkgrens ligt is iets anders dan die per definitie overschrijden.

Ik kom hier probleemloos topics tegen over het afdoppen van EGR, verwijderen van Partikel filters etc.. daar lijken we ineens niet moeilijk over te doen. Terwijl daar heel bewust een mileudelict gepleegd gaat worden.
Dat lijkt mij zelfs ernstiger dan een gewichtsoverschrijding binnen de toleraties die bestaan en die NIET strafbaar zijn.
Die hypocrisie hier is wel eens strorend. Laten we elkaar niet voortdurend de maat nemen maar gewoon met elkaar om gaan en accepteren hoe we zijn.
Vind het een beetje appels en peren.
Mijn T5 zonder EGR (gewist uit de comp.) en zonder roetfilter (tussen weg geslepen) voldoet aan de norm van max uitstoot. Dus binnen de toleranties dan ?!
Gewichtsoverschrijding lijkt mij ernstiger dan zonder EGR en roetfilter rijden naar mijn mening.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door seth_space »

Gewichtsoverschrijding lijkt mij ernstiger dan zonder EGR en roetfilter rijden naar mijn mening.
Die mening mag je hebben. Maar je pleegde dus een mileudelict. Een wet/regel waar jij je om moverende redenen niet aan wenste te houden.

Dat heeft niets met toleranties te maken. Het is sinds juli 2017 (opnieuw) niet meer toegestaan.

Overgewicht binnen de genoemde toleranties vallen binnen de gehanteerde norm en worden dus ook niet bestraft

( en laat ik maar opnieuw toevoegen dat ik het niet over overgewicht heb dat daar ver boven uit gaat!)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door Marco Polo »

Aanpassen van de wagen op dit gebied is geen milieudelict maar je wagen voldoet niet meer aan de wet volgens de Regeling Voertuigen.
Roetfilter bijvoorbeeld artikel 5.2.11

Dit even voor de goede orde ;-)
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door @3 »

Ik mag blijkbaar niet in herhaling vallen. Dat is namelijk ongewenst. (!?).
Maar waarom mag men dan bij herhaling een zinloze discussie blijven voeden die nergens toe dient omdat de wet vrij duidelijk is.
Eén kilo boven de 3500 is strafbaar. Of je daar nu wel of geen boete voor krijgt is een ander ding.
Dat kan je irriteren of niet logisch vinden en daar een gezonde discussie over willen voeren maar dat veranderd niets aan de feiten.
 
seth_space schreef:Weten waar de praktijkgrens ligt is iets anders dan die per definitie overschrijden.
Dat is een inkoppertje. Die praktijkgrens is 3500kg en geen kilo meer. Hoe er beboet wordt en hoe er gemeten wordt doet niet ter zake, de grens is duidelijk.
 
seth_space schreef:Ik kom hier probleemloos topics tegen over het afdoppen van EGR, verwijderen van Partikel filters etc.. daar lijken we ineens niet moeilijk over te doen. Terwijl daar heel bewust een mileudelict gepleegd gaat worden.
Milieudelict? Dat is wel een heel groot woord voor iets wat niet strafbaar is.
Er zijn bij de APK eisen waar het voertuig aan moet voldoen. Wordt aan die eisen tegemoet gekomen dan is er geen vuiltje aan de lucht en ben je niet strafbaar. De straf zou dan zijn dat de auto niet door de APK komt maar je wordt echt niets als een milieucrimineel opgebracht hoor. Overdrijven is ook een kunst.
 
seth_space schreef:Dat lijkt mij zelfs ernstiger dan een gewichtsoverschrijding binnen de toleraties die bestaan en die NIET strafbaar zijn.
De tolerantie die wordt gebezigd is om eventuele meet onzorgvuldigheden uit te sluiten. Kortom, men is daarmee zeker van een terechte bekeuring dankzij gecertificeerde apparatuur en die in de rechtszaal met marge kan worden verdedigd.
 
seth_space schreef:Die hypocrisie hier is wel eens strorend. Laten we elkaar niet voortdurend de maat nemen maar gewoon met elkaar om gaan en accepteren hoe we zijn.
Geef het goede voorbeeld en confirmeer je dan aan wat de wet beoogt nl. Niet zwaarder dan 3500kg. Zulke koppigheid is ook storend.
 
Marco Polo schreef:[Als je miljoenen mensen een oor aan wilt naaien laat je het ook met terugwerkende kracht gelden.
Is misschien niet eens juridisch mogelijk
Geen probleem. Laat ik je herrineren aan de oldtimer regeling of de grijskenteken regeling. Dat leek er toch heel sterk op.
seth_space schreef:Overgewicht binnen de genoemde toleranties vallen binnen de gehanteerde norm en worden dus ook niet bestraft
( en laat ik maar opnieuw toevoegen dat ik het niet over overgewicht heb dat daar ver boven uit gaat!)
Overgewicht van één kilo is genoeg Seth. Die ene kilo is al strafbaar. Waar jij het over hebt is de handhaving en beboeting maar dat veranderd niets aan de feitelijke strafbaarheid.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door seth_space »

Herhalen is wat zinloos omdat het al eerder is langsgekomen.

Meetbruggen hebben een classificatie.Afhankelijk daarvan is er een correctie.(20KG/50Kg etc) 3501 kg is NIET strafbaar want dit valt zeer ruim binnen de meettolerantie en zal dus nooit als zodanig gebruikt kunnen worden.
( 1KG NA correctie is wel strafbaar, dat misverstand zit waarschijnlijk tussen je oren)

EGR/Roetfiler is blijkaar een economisch delict ( en geen mileudelict) en wel degelijk strafbaar. Zie bijv: https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/20 ... ktober-str
Laatst gewijzigd door seth_space op vr 17 aug 2018, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door Marco Polo »

EGR en NOx uitstoot staat verder niet in regeling voertuigen.
NOx uitstoot is verder ook niet gespecificeerd in je kentekengegegvens dus ook geen issue en zeker geen milieu delict.

Volgens regeling voertuigen moet je bij controle dus alleen een visueel niet defect roetfilter hebben,
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tolerantie op overgewicht campers

Bericht door seth_space »

We dwalen af.. maar de strafbaarheid is na aanvankelijk wegens problemen met de handhaving afgeschaft te zijn weer actief sinds juli 2017.
Zie de diverse bronnen op Internet.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gesloten