Ervaringen met een 25 jaar oude Fiat 2.5D

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Ervaringen met een 25 jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door macfocus »

Omdat het kan en omdat er vast wel mensen zijn of komen die vragen hebben over wat je nou allemaal kan met een oude camper, onderstaand wat ervaringen van onze eerste buitenlandse reis met onze Knaus Traveller 630 alkoof uit 1992.
6,7 meter lang inclusief koffer achterop, 2,92 meter hoog
.
CC74AA2B-537B-4F8C-8D1A-E1A310345EE5.jpeg
CC74AA2B-537B-4F8C-8D1A-E1A310345EE5.jpeg (200.99 KiB) 1893 keer bekeken
.
Voor de goede orde, we zijn ervaren vakantiegangers/ kampeerders van net wel/net geen 50 met 2 tienerdochters. We hebben alle kempeermiddelen wel gehad, tenten, caravan, huisjes in de bushbush, een tenttrailer en nu dus een camper. Kampeer ervaring zat dus.

We hebben een oudje van inmiddels 26 jaar oud op Ducato basis met de 2.5 Dieselmotor zonder turbo. Die zou 75 PK moeten leveren en in denk dat dat nog redelijk klopt. Volgens de gegevens heeft ie 104.000 km gelopen en ook daarvan dank ik dat het klopt, maar dat zijn allemaal aannames.
Geld voor een nieuwere hebben we niet en eerlijk gezegd hoeft het ook niet. Daarbij heb ik iets met oude auto’s ( heb 2 oldtimers) en zoals iemand hier altijd heel terecht zegt; wat er niet opzit kan ook niet kapot.

De camper is in goede staat, heeft uiteraard gebruikssporen, maar alles werkt zoals het hoort.
Van het najaar hebben we kort na aankoop 1 nacht (tijdens een storm) op de Veluwe de boel uitgeprobeerd en in het voorjaar hebben 2 maal een aantal dagen door Nederland gezworven.
Dat gaf ons her en der wat ideeën voor verbeteringen, zoals een nieuw verduisteringsgordijn in de cabine (Kwantum) ,nieuwe cilinders voor de sloten van de luiken en aanpassingen aan het 12 v systeem (terug naar hoe het hoort), verlichting op veel plekke vervangen door LED en wat USB stopcontacten op 12 v gemaakt.
Van alles is op dit forum wel een topic, dus even zoeken en je vindt meer info indien gewenst.

We willen niet afhankelijk zijn van 230volt, hebben geen tv/ waterkoker e.d. Aan boord. Alles kan bij ons op 12v of gas. We hebben 16 kg gas mee als alles vol is.

De camper kent een maximum toegestane massa van 3100 kg. Daar gaan we overheen, ik schat dat we volledig geladen ong. 3400 wegen.

Dan het rijden, want dat was eignlijk waar ik het over wilde hebben.

In NL gaat het prima, snel wordt je nooit, maar inhalen is zeker mogelijk als je dat wilt, mits je maar ruimte hebt want die heb je nodig. Tegenwind merk je direct, een brug op ook.
Zolang je daar zelf geen probleem van maakt is het ook geen probleem.

Dan naar het buitenland. Ik acht mezelf een goede chauffeur die geen moeite heeft met, en niet bang is voor grote auto’s, smalle wegen e.d. Maar voor het eerst naar een voor ons onbekend buitenland(Engeland/ Schotland) met onze eigen camper dat is toch een klein beetje “andere koek”. Niet dat ik nou bang was, meer onzeker wat we tegen gingen komen en hoe de camper zich ging houden.
Het begon al bij het oprijden van de boot in europoort, we moesten naar het tussendek, dus onderin erin en via de interne loadramp naar boven. Dat is vrij steil maar ging (uiteraard) prima.

In Engeland, begint het met links rijden. Dat gaat prima, en ik heb mijn 3 bijrijdsters om me te helpen herinneren. 😎
Een groot voordeel is dat we de dinette direct achter de bijrijdersstoel hebben én dat daar een groot raam zit. Als ik de auto schuin genoeg naar links instuur kan ik perfect door dat raam het aankomend verker van rechts zien. Da’s erg handig, rotondes worden zo kinderspel.

Smalle weggetjes krijgen we op dag 1 ook al, want we gaan de Yorkshire Dales in. Daar hebben ze ze denk ik uitgevonden, smal, kronkelend en her en der ook up en down. Kortom de eerste test voor driver and machine.
En beiden slagen voor het examen.

Wel krijg ik op dat moment al het idee, dat de maximale dagafstanden die haalbaar zijn zonder hele lange dag te maken, beperkt zouden kunnen zijn. Later blijkt dat dat inderdaad klopt. Hoewel we in een personenauto, over snelwegen makkelijk 1300 km op een lange dag wegtikken (snelwegen uiteraard),en in zweden ong. 400km als max aanhouden, gaat het hier echt richting de 250km per dag maximaal. Natuurlijk doe je dan ook ergens boodschapjes, lunch je ergens e.d, maar door de omgeving én de auto is dat voor ons een reeël dagmaximum. (We vermijden snelwegen, wat in Schotland natuurlijk heel erg makkelijk is).


En dan hellingen. Je weet dat ze in Engeland overal op de loer liggen, want de Engelsen zien een helling en gaan daar met de kortste weg overheen. Dat resulteert op grotere wegen in normale percentages tot zo’n 12% met uitschieters naar 16%. Niks aan de hand. Je schakelt veel terug en dat wil best eens naar de 2e versnelling zijn. Gaat dan dus niet hard (max 50/uur) en het maakt herrie.

Helling af gaat dan weer heel makkelijk, want hij remt fantastisch op de motor. Alleen op hele steile of hele lange hellingen hoef ik bij te remmen, meestal kan ik het prima af zonder te remmen. Wel zo lekker, dan lopen ze ook niet heet. Als ik moet remmen, doet ie dat prima (ondanks het lampje dat brand, zie elders).

Op kleinere wegen, komen we hellingen tegen zonder percentage, die ook nog eens best lang waren. Ik schat dat die richting de 20% gingen en daar moest ik terug naar de eerste versnelling. Wederom, langzaam, zeker en met een bak herrie. De truuk ik niet helemaal vol gas te rijden , maar net eronder. Je hoort het vanzelf, de motor vindt dat gewoon net ff lekkerder.
Een 2.5D heeft gewoon adem tekort, en is niet echt in staat om als het heuvelop gaat zijn snelheid en toerental vast te houden. Als het kon ging ik op snelheid de heuvel af om op basis daarvan makkelijker boven te komen, maar je bent het voordeel heel snel kwijt en terugschakelen zul je 😇.

En dan komt het moment dat je in de Nort Yorkshire Moors (erg mooi!) aan het toeren bent en net op tijd 2 bordjes ziet staan. “Doodlopende weg” en “30% downhill”. Uh, nee, die laat ik even aan me voorbij gaan. Hij kan het wellicht wel, maar de kat op het spek binden lijkt me niet nodig. We rijden dus niet naar het strand, maar slaan af en rijden verder. Dat leidt tot eenhelling van 25%....

We hebben geen keuze, dus hup naar boven. Boven komen doen we. Omdat het weggetje steeds wat afvlakt probeer ik een paar keer naar de 2e versnelling door te schakelen, maar dat is geen goed idee. De 1e versnelling it is. De helling is best lang, dus comfortabel voelt het niet, maar hij geeft geen krimp. De motor wordt iets warmer als normaal, maar niks geks.

Tot zover een korte beeldvorming van mijn ervaringen met onze camper. Een volledig verslag kun je lezen op http://www.hermanns.nl/Travels
Vragen, stel ze gerust.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Ervaringen met een 25jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door ellan vannin »

Leuk verhaal, echter vind ik dat je blijkbaar nogal lichtjes denkt over wat je zelf schrijft 300 kg overgewicht !
All4dogs
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ervaringen met een 25jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door Kroppie »

nog geen 10% , valt wel mee toch.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ervaringen met een 25jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door Dafluc »

We constateren het als feit. Maar we hoeven er verder geen hele pagina vol over te reageren. Zou afleiden van de rest van het verhaal.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met een 25jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door Aloys »

Mooi verhaal, bedankt!
Onze vorige camper was ook een 2.5D, ik heb die 25%-hellingen in Engeland overgeslagen... :oops:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Frankia FF2

Re: Ervaringen met een 25jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door Frankia FF2 »

Heb geen vragen, wel wat te zeggen.

Wordt blij van de foto. :wink:
Onze eerste camper in de jaren 90, was vrijwel exact hetzelfde. :)
Zomer en winter (sport) we hebben er heel veel plezier van gehad!
De kopkeuken/alkoof en licht interieur, ruime indeling, was voor ons ideaal met gezin, en eventueel vriendjes die mee gingen indertijd.

We zijn in de loop der jaren van groot naar kleiner camper gegaan.
En de kinderen, inmiddels nu met eigen gezin, genieten nog steeds van het camperleven.

Heel veel plezier met jullie camper!

Groet Lia
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaringen met een 25jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door Bob Diesel »

Dat gemiddelde km p,d
heb het al vaker gezegd binnen door ben je met die 200km gewoon lekker bezig
en de 1e versnelling, ja die zit er niet voor niets in
als het moet dan moet het

go wirh the flow imo ,
je doet het Goed :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ervaringen met een 25jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door AadenAnke »

Intussen al weer 2 jaar geleden dat wij naar het zuid westen van Engeland gingen in onze oude Tokkie een MB307D met 70 pk en toen rond de 220000 op de teller. Prachtig wat hebben we er van genoten. Inderdaad in de 1e naar boven met heel herrie en geduld. Je verhaal lezende krijg ik gelijk weer zin om te gaan. Helaas morgen weer werken maar we gaan er vast nog eens heen maar dan met de nieuwe 130pk Fiat Ducato buscamper. Ga verder met je verhaal.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Ervaringen met een 25jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door dieseltje+ »

Mooi verhaal, en word ons gelijk weer duidelijk,Schotland volgend jaar hopelijk. Stond voor dit jaar, helaas.
Wat het gewicht betreft....ja te zwaar (zoals zovelen onder ons), maar voor 4 personen, netjes.
Word een hele klus voor ons om rond de 10% overgewicht te blijven.


Vraagje (s)
Gereden aantal km.?
Kosten overtocht, welke ferry?
De toestand van de wegen? Familie van me rijdt de 500mijl route, op dit moment voor 3/4 en zijn al 3 lekke banden ervaringen rijker.
Verstandig om extra reservewiel mee te nemen? Mede omdat we steden/dorpen zoveel mogelijk vermijden (alleen voor boodschappen) en zo min mogelijk campings bezoeken. Vrij kamperen haalbaar?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Ervaringen met een 25jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door macfocus »

Frankia FF2 schreef:
zo 12 aug 2018, 20:15
Heb geen vragen, wel wat te zeggen.

Wordt blij van de foto. :wink:
Onze eerste camper in de jaren 90, was vrijwel exact hetzelfde. :)
Zomer en winter (sport) we hebben er heel veel plezier van gehad!
De kopkeuken/alkoof en licht interieur, ruime indeling, was voor ons ideaal met gezin, en eventueel vriendjes die mee gingen indertijd.

Groet Lia
Exact dezelfde redenen dat we deze snel kochten toen we er tegenaan liepen.😉
En plezier hebben we ermee.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Ervaringen met een 25jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door macfocus »

dieseltje+ schreef:
zo 12 aug 2018, 22:04
Mooi verhaal, [...]

Vraagje (s)
Gereden aantal km.? = 2679km
Kosten overtocht, welke ferry? = Europoort-Hull, 2 x zaterdagavond boot. €600,- de meerkosten van Ijmuiden - Newcastle waren hoog, dus dit is een prima alternatief

De toestand van de wegen? Familie van me rijdt de 500mijl route, op dit moment voor 3/4 en zijn al 3 lekke banden ervaringen rijker.
= goed. Wel veel opgelapt asfalt, wat onrustig rijdt maar geen schade oplevert. Wel zijn die metalen katteogen on de middenas van de weg irritant (en ook wel makkelijk, want je weet meteen dat je naar links moet). Vind de wegen in Schotland iets beter als in Engeland, maar kan toeval zijn.
Extra reservewielen? Ze hebben daar meer dan genoeg garages, zelfs in de gehuchten. Ik zou het niet doen.

Verstandig om extra reservewiel mee te nemen? Mede omdat we steden/dorpen zoveel mogelijk vermijden (alleen voor boodschappen) en zo min mogelijk campings bezoeken. Vrij kamperen haalbaar?
Vrij kamperen is in Schotland toegestaan, maar ik vond het lastig ook plekken te vinden. Ik denk eigenlijk dat je vaak goede kans zult maken, door de groene borden te volgen die parkeerplekken bij “natuurattracties” aangeven. Dat kan een oude boerderij ruine zijn, of het visitor centre van een bekend gebied. Je zult lang niet overal mogen staan, maar bv op Skye vonden we zo een fijne.
Camper service stations zijn er gewoon niet, vooral sanitair storten moet je echt rekening mee houden.
Wij vinden de certified locations van de camping clubs heel fijn, kleine boerencampinkjes, niet duur en altijd leuk.
Ik heb nog geen enkele website gevonden die over alle clubs heen campings laat zien, clubs zijn strikt gescheiden.
Kan van de week wel wat sites voor je opsnorren als je dat wilt.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Ervaringen met een 25jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door dieseltje+ »

Heb je reis verhaal op de site gelezen. Leuk.
Lees ik dat goed 46 pond voor een overnachting? De plek waar je dochter weg wilde, gillende kinderen en eigenlijk de bedoeling was 2 nachten te blijven.
Een aantal campings op de site zouden voor ons ook zeker voldoen, zeker gezien de geplaatste foto`s. Kleinschalige boerderij campings. Rust en ruimte.
Een idee over toelaten van honden op de boerderij campings?

quote:
Ik heb nog geen enkele website gevonden die over alle clubs heen campings laat zien, clubs zijn strikt gescheiden.
Kan van de week wel wat sites voor je opsnorren als je dat wilt.

Als je er aan toe komt...graag.
Waar maakte jullie meeste gebruik van om een plekje te vinden?
Kan je de moeite van CC alvast besparen, staat hier een streep door.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Ervaringen met een 25jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door macfocus »

Ja dat las je god.
He kon nog gekker, in Avimore £51,20 per nacht ivm Bank Holiday....
Nog gdaan ook wegens ,”laat op de dag”...
Soms heb je pech.
Laatst gewijzigd door macfocus op ma 13 aug 2018, 7:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Ervaringen met een 25jaar oude Fiat 2.5D



Bericht door jielus »

Een heerlijk land! http://jielus.blogspot.com/2016/05/scho ... tland.html

Misschien volgend jaar weer!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Plaats reactie