Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door 1934 »

Als ik goed lees vermeld je dat het olieverbruik is begonnen na olie verversing? Gezien het enorm hoge verbruik en eigenlijk te weinig gebruikerssporen,niet gewoon te weinig olie ingegaan bij het verversen?


Succes
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Meine »

Motor moet met 6.15 liter afgevuld worden. Ik gebruik vol synthetisch 5W40 van de Lidl of Action. Die olie overtreft de minimum specificaties ruim.
Standtijd bij mij: 20.000 km of 2 jaar.
Laatst gewijzigd door Meine op di 22 mei 2018, 7:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Is na ververwimg 3 liter verdwenen. Schijnt teveel te zijn om ergens langs te verdwijnen? Geen overdruk volgens mij. Is bijv compressietest dan nog nodig?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Meine »

Ik zou er gewoon 3 liter bijgooien en nog eens kijken of dat verbruik doorzet. Als je motor aanslaat binnen de eerste seconde dat je start (zoals dat hoort bij deze motoren) dan heeft een compressietest geen zin. Is het starten moeizamer dan is het de moeite waard om te proberen.
Voor de eventuele compressietest eerst even kleppen stellen.
Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Start prima. Stinkt alleen en af en toe zwart wolkje uit uitlaat en bij starten. Rest niks merbaars. Geen verlies in snelheid of kracht volg mij.
Welke olie zou ik nou doen. Wordt paar keer geopperd terug naat mineraal vanwege misschien de geschiedenis en halfsynthetisch heeft boel nu schoongemaakt.
Zou een aditief toevoegen iets helpen die alles beetje afdicht? Lecwec? Kan het uberhaupt kwaad?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Huub56 »

Vul hem bij tot halverwege max. en rij 500 km dan weet je het kan gewoon niet dat er 3 liter olie verdwijnt op 600 km .
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door pwhooftman »

3 liter op 600 km is extreem veel, en zou naar mijn verwachting blauwe walmen op de snelweg moeten geven. Kun je een stukje op de snelweg rijden met iemand er achter, en dan eens vragen wat hij ziet? Vooral als je gas los laat en daarna weer gas geeft, als er dan een blauwe walm komt verbrand je olie (vaak zijn het de klepsteelrubbers).

Maar, aangezien het ontstaan is na het oliewisselen is er daar iets mis gegaan, verkeerde olie of verkeerd peilen (of de aftapplug vergeten :D :lol3: )
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Huub56 »

Verkeerd pijlen, als je ververst en je pijlt blijft er nog olie achter in de pijlstokbuis als je dan pijlt lijkt het of hij aan max staat. Even laten lopen tot de filter vol is en dan opnieuw pijlen brengt een goed beeld.
Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Er is gepeild na 250 km. Toen liter erbij en daarna na 550 km. Toen peilstok droog en 2 liter erbii. Zat toen halfvol.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door dedruivenplukker »

Ik heb in een er verleden wel eens een Mercedes 508D 20 pers. bus mee gekregen naar Marokko die ook veel verbruikte.
Ik weet het niet meer precies maar ik denk zo'n 2 liter per 1000 km.
Die Amsterdamse reisorganisatie vond olie goedkoper dan reviseren.
Dat ding rookte verschrikkelijk, zeker in de bergen op wat hoogte.
Zelfs de Marokkanen die achter me reden deden de ramen dicht en wezen me er op.
En dat was voor er autokeuringen in Marokko kwamen.
Maar dat waren bussen die al met pensioen waren, oude streekkbusjes uit NL met een paar ton op de teller.

Een vriend van me had dat ook met zijn 508D camper met >250 Kkm, en heeft hem goedkoop in Portugal laten reviseren.
Hij had ook te weinig oliedruk door een scheur in de oliepomp en daardoor veel slijtage.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Datenebusje »

Onze Transit (1980) dronk bijna een liter olie per 200 km. Hij stonk ook en er kwam wat meer rook bij het starten. Bleek uiteindelijk twee stukke zuigerveren te hebben. Sinds de reparatie geen geur, nauwelijks olieverbruik en weg wolkje :thumbup:
Renault Master, 1998, de blauwe bus
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door @3 »

Meine schreef:En deze onderdruk, wat dus overdruk blijkt te zijn, heeft dus geen invoed op de zuigerveren maar zal de keerringen en de carterpanpakking van de motor verwoesten. Al met al geen verstandige ingreep.
De druk wordt nu door de schuin afgesneden slang onder het voertuig afgevoerd. Er IS dus geen overdruk meer die keerringen en pakkingen kan verwoesten. ;)

 
Meine schreef:Ik zou er gewoon 3 liter bijgooien en nog eens kijken of dat verbruik doorzet.
Daar heb ik eerder in dit draadje al op gewezen. Meten is weten en nu is iedereen aan het gokken.
Alles lijkt er op te wijzen dat er bij het verversen 600km geleden niet goed gecontroleerd is op het juiste oliepeil en er niet met de juiste hoeveelheid is afgevuld.
Van alle goedbedoelde adviezen zou je bang worden omdat iedereen gefocust is op het vermeende excessieve olieverbruik.
Meine schreef:Voor de eventuele compressietest eerst even kleppen stellen.
Dat is niet nodig en veel werk. Wanneer blijkt dat de compressietest te wensen overlaat kun je alsnog de kleppen controleren.
Maar waarom een compressietest? Zoals Nico al aangaf hoeft dat niets met olieverbruik te maken te hebben.

 
Robbin schreef:Welke olie zou ik nou doen. Wordt paar keer geopperd terug naat mineraal vanwege misschien de geschiedenis en halfsynthetisch heeft boel nu schoongemaakt. Zou een aditief toevoegen iets helpen die alles beetje afdicht? Lecwec? Kan het uberhaupt kwaad?
Gewoon op peil brengen met een bijpassende (Lidl) olie en voorlopig nog eens 600km rijden en onderwijl het oliepeil voortdurend blijven controleren zoals ik eerder beschreef. Als dan blijkt dat er excessief olieverbruik bestaat is overleg met de garage pas zinvol. Tot die tijd blijft het bij gissen en is elke euro die je eraan besteedt zinloos.
Je kan ook door de garage een controle oliestaat laten uitvoeren. Dan is bij hen ook elke twijfel weggenomen. (Moet je wel telkens naar de garage)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Top ga ik doen. Dan maar wat extra km rijden deze maand. Volgens garage zat er de nodige 6 liter in. Daatnaast heb ik zelf gepeild en was er wederom 2 liter verdwenen daarna. Beetje huiverig om dan te gaan rijden ermee na al die verhalen :(

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door dieseltje+ »

Hoelang wacht je met oliepeilen nadat de motor uit is?
Wat @3 in zijn eerste bericht al aangaf, peil een paar keer nadat de motor weer volledig is afgekoeld en vlakke ondergrond.
Heb hier zelf een dieselmotor lopen, 6cil, 7 liter (landbouwtrekker) en als ik die 10min na stopzetten peil schrik ik ook. Wacht ik een paar uur of de volgende morgen...niks aan de hand. En oliepeil is keurig.
Beetje vreemd, het zij zo.
Andere trekkers (zelfde merk) 1 met dezelfde motor, na stopzetten 10 min later is het oliepeil het zelfde als de volgende morgen.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Plaats reactie