Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door dieseltje+ »

@Robbin

Je hebt het over een donker wolkje. Donker in de zin van donkere kleur? Zwart?
Dat is meestal brandstof. Blauw is olie.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Uitlaat ruikt bij starten en wat donkere rook. Daarna ruik je hem wel. Zware lucht. Als ik hem in stalling zet ruik je hem behoorlijk. Rook is meer grijsachtig trouwens. Constante flow.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Rondom uitlaat geen roet of viezigheid en zwart ofzo. Soms zie je dat maar geen grote zwarte smerige zooi eromheen of eronder. Bij lang stilstaan spuit ie wel wat zwartige substantie op de grond maar is volgens mij condens

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door myway »

Huub56 schreef:Nu heb je de gehele Carter ontluchting afgesloten en zal hij de onderdruk ergens anders moeten laten waarschijnlijk via de zuigerveren in de verbrandingsruimte.
Waar heeft dit verhaal betrekking op??
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door dieseltje+ »

Nergens op.
Ondanks dat "onderdruk" een type foutje van Huub en bedoelt Huub overdruk.
Vermoed dat Huub het ook de war heeft waar overdruk/carterdruk vandaan kan komen.
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op ma 21 mei 2018, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door seth_space »

Het begrip onderdruk wordt veel gebruikt voor wat men vervolgens beschrijft als overdruk. Vandaar dat wij altijd spraken over carterdruk.. maar ook dat is niet definitie een ernstig probleem.
Hier een voorbeeld. [youtube]https://youtu.be/aEwqpc0GYn4[/youtube]
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Zo erg als het filmpje is het zeker niet. Heb een filmpje maar upload die niet volgens mij. Wel een foto maar zoals je ziet is die damp en druk te verwaarlozen.
Kreeg een tip dat wisseling van de olie de boosdoener kan zijn. Van 15w40 mineraal naar 10w40 halfsynthetisch. Die heeft een reinigende werking? Iemand dit bekend?Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Meine
Berichten: 4737
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Meine »

Ik gebruik in mijn Transit 2.5 TDI 5W40 volsynthetisch. Deze motor heeft ook een historie op minerale olie. Zoals hier eerder genoemd is het olieverbruik uiterst gering. Daar zal de oorzaak niet liggen dus.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door hathi »

Wie belet je om de olie te verversen,Met de voorgeschreven goede kwaliteit olie ,dan weet je het , meteen,en is de goedkoopste manier,om er achter te komen,of er groter problemen zijn .?
Hans
Meine
Berichten: 4737
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Meine »

Ja, en dan wellicht meteen op de ouderwetse 20W50 minerale olie over. Met die olie zou het verbruik toch echt lager moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Meine op ma 21 mei 2018, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Motor heeft 600 km geleden nieuwe olie gekregen en distrieriem.
10w40. Geen idee wat ervoor in heeft gezeten. Zou dus mineraal kunnen zijn. Nu mengelmoes door vele bijvullen. Idee om terug te gaan naar 15w40 en opnieuw te vullen. Moeten filters dan ook meteen weer na 500 km?
Is het wellicht verstandig om er zon additief in te doen die lekkages dicht en smeert?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Meine
Berichten: 4737
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Meine »

Ik heb net het werkplaatsboek (Haynes) er op nagelezen, 10W30 is voorgeschreven met een minimale kwaliteit SH/CD. Natuurlijk ook het oliefilter even vervangen, voor die 6 euro hoef je het niet te laten toch?
Overigens denk ik dat je van een oliewissel geen wonderen moet verwachten.
Als je lekkages van 3 liter per 600 km hebt zou er olie onder de motor moeten liggen. Dat los je niet op met toevoegingen. Daar moet aan gerepareerd worden.
Laatst gewijzigd door Meine op di 22 mei 2018, 0:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Ok dus is helaas het probleem er nog waarschijnlijk met nieuwe olie... vraag is hoe kom ik erachter zonder enorme kosten te maken bij een garage...


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door de Jonckheer »

Die motor kan gewoon olie in van Aldi, Lidl, Action. Alle huidige olie is ofwel full synth of half synth, waarbij je kunt aantekenen dat al die olie mineraal is, dus uit aardolie komt en de term synthetisch betrekking heeft op het productie proces.
Je krijgt geen overmatig olieverbruik door iets dunnere olie dan wordt voorgeschreven.
Wat hier ook nog mogelijk is is het vastzitten van olieschraapveren. Daarvan krijg je geen carterdruk want dat komt door versleten of vastzittende compressieveren maar wel olieverbruik omdat ze niet meer goed aanliggen op de cilinderwand. Het enige wat daaraan gedaan kan worden is demontage van de zuigers en losmaken van de zuigerveren. Let wel, ik zeg niet dat het zo is maar dat het een mogelijke oorzaak is.
Wat ik wel zou doen is het laten vervangen van de klepsteel keerringen, dat kan zonder de kop te demonteren als de garage het juiste gereedschap daarvoor heeft. Die ingreep is niet echt kostbaar en je hoeft ook alleen maar de inlaat keerringen te laten doen omdat die het olieverbruik kunnen veroorzaken.
Plaats reactie