Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Een mototisch vraagje. Ik heb een ford transit 2.5D uit 1994. Rijdt prima maar vandaag schrok ik toen ik de olie aan het peilen was. De hele stok stond droog! Ik denk dat hij de afgelopen 600 km 3 liter heeft verbruikt aangezien ik er al een liter vorige week had bijgegooid. Hij lekt niet aan de onderkant. Af en toe een druppel, zweet uiteraard wel een beetje. Ik vind hem ook meer stinken en bij starten wat rook die later weer verdwijnt. Wellicht herkent iemand het verhaal of heeft iemand tips. Alvast dank!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Buitensporig olieverbruik ford transit camper



Bericht door @3 »

Ik zou eerst eens een goede meting doen.
Koude motor op een horizontale plaats olie op niveau brengen. Daarna op dezelfde plek bij verschillende km standen bij koude motor verschillende malen het peil controleren.
Dan pas weet je iets. Meten is weten en gokken is schokken.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Buitensporig olieverbruik ford transit camper



Bericht door Kroppie »

wat heeft de auto gereden aan km,s, en is het een turbo?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Het betreft een 2.5 D zonder turbo. 98500 km gereden. Rijdt en start goed. Oliemeter geeft max 92 graden aan. Koelvloeistof is nog helder. Ik denk 2 liter weg na 500 km ongeveer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Raimon »

Is je carterventilatie nog wel goed open.
Dan bedoel ik dus de slang en het ding wat onder tegen het carter zit waar de slang op zit.

Heb je bijvoorbeeld veel carterdruk als je de pijlstok eruit haalt als ie loopt.
Je voelt altijd wel wat lucht maar hij mag daar niet blazen.
Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Bedankt voor de tip. Waar zie ik en meet ik dat precies? Onderaan bij het carter?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Raimon »

Het is inderdaad een slang die vanonder het carter naar boven loopt ergens naar de inlaat of luchtfilterhuis.

Bij je pijlstok kun je wel zien of je overdruk hebt in je carter.
Als dat zo is dan blaast hij de olie tussen je zuigerveren door.
Het kan zijn dat je carterventilatie dan slecht is of in het ergste geval je zuigerveren versleten zijn.
Ga er maar vanuit dat het in de slang zit of in het ding tegen het blok, is vast vervuild.

Als hij trouwens bij het starten veel olie rookt dan kan ook zijn dat je
klepsteelhoedjes zijn uitgedroogd.
Deze sluiten je klepstelen af dat tijdens het bewegen geen olie mee gaat langs de kleppen.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door @3 »

Robbin schreef:Ik denk 2 liter weg na 500 km ongeveer.
Dergelijk verbruik moét je merken in het rijden. Heb je niets gemerkt zou ik eerst eens goed meten wat het werkelijk verbruik is.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Hoi Raimon, nuttige tips. Even voor de duidelijkheid:
Als ik hem laat lopen en de pijlstok eruit haal wat zie ik dan?
Rare vraag. Als ik de olie bijvul zit er een grote dop met slang op ( geen normale dop). Is dat ook een afvoer die naar de carter gaat? Als ik de dop eraf haal met draaiende motor blaast ie ook wel rook en lucht eruit of is dat normaal?
Als de slangen dicht zitten moet ik dan alles vervangen of gewoon maar naar garage gaan. Dure grap neem ik aan al die reparaties?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Raimon »

Bij de pijlstok zal je niks zien maar hij mag daar absoluut niet hard blazen.
Doet hij dat wel dan is het je carterventilatie of de zuigerveren.
Een beetje lucht voel je altijd wel.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door de Jonckheer »

Als je kijkt naar carterdruk moet je dat met warme motor doen en niet met de pijlstok maar met de vulopening. Er mag geen oliewalm uitkomen, alleen wat lucht. Geef gas en kijk of er dan een vette walm uit komt. Is dat het geval heb je te veel carterdruk. Trouwens, met een dergelijk olieverbruik moet ie behoorlijk roken als een kettingroker, dat kan niet anders. Meestal geeft carterdruk trouwens niet eens veel olieverbruik, dat zit vaker in de klepsteel keerringen. Hoe dan ook, die olie blijft ergens en als ie het niet lekt verbrand ie het. Wel verbazingwekkend bij een dergelijke lage km stand, dan zou ie nog als nieuw moeten zijn. Ik heb Transits gehad met een veel hogere km stand die vrijwel geen olie verbruikten. 2 liter op 500 km is abnormaal veel. Zoveel dat het vinden van de oorzaak geen probleem kan zijn.
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door myway »

Gaat de carterventilatie nog via de egr klep?
Die heb ik al jaren geleden afgedopt en er een open carterventilatie van gemaakt.
Als je zag wat er een drap in het inlaatspruitstuk zat
Robbin
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 23:22

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door Robbin »

Beste myway,
Wat is een egr klep? Helaas maarvklein beetje verstand van.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

nevske
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 20:06

Re: Buitensporig olieverbruik Ford Transit camper



Bericht door nevske »


EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation. Heel kort gezegd komt het erop neer dat een deel van de uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in worden geleid, om zo de uitstoot van stikstofoxide te reduceren. Fabrikanten moeten hun motoren immers aan bepaalde standaarden laten voldoen zoals de Euro-normen, die onder meer toezien op de hoeveelheid NOx die een verbrandingsmotor per kilometer mag uitstoten.
Bij het lezen van dit verhaal is het goed om in je achterhoofd te houden dat NOx vooral vrijkomt bij hoge verbrandingstemperaturen. Dat zit zo. Bij heel hoge gastemperaturen (1.800+ °C) verbinden stikstof (N2) en zuurstof (O2) zich met elkaar. Dat levert NOx op; een gas waar onze longen geen fan van zijn. Het uitlaatgas dat via EGR de verbrandingskamer wordt binnengeleid is vaak gekoeld en bovendien zuurstofarm. Het helpt dus niet mee met de verbranding, wat maakt dat de temperatuur in de cilinder ook over dit inerte gas moet worden verdeeld. Daardoor gaan de verbrandingstemperatuur en de NOx-uitstoot omlaag en met name om dat laatste is het te doen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Plaats reactie