Camperongeval door verkeersruzie

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door Marco Polo »

de Jonckheer schreef:Duitsers hebben er een handje van om vanaf een oprit maar gewoon met een slakkengang de snelweg op te rijden. Dat er daardoor geen hordes doden vallen verbaasd mij enorm. Afgelopen week overkwam ons dat en moest ik flink in de remmen en heb ik even de luchthoorn laten horen en daar was de idioot niet blij mee en heeft mij de eerstvolgende km proberen te jennen. Dat je een spelletje speelt met een touringcar is dermate gestoord dat ik maar de eerste de beste parking ben opgereden want zo iemand is tot alles in staat vermoed ik en zou het mogelijk niet met remmen tot 30 km/pu zijn gebleven. Waar is nou toch die politie als je ze nodig hebt? Was wel leuk geweest met een camera die alles opneemt . . Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Paar jaar geleden nog een BMW op de afrit A12 naar de A27.
Voegde op het allerlaatste moment in voor een geladen Ginaf 5 Asser die daar niet blij van werd.
Daarna jennen.
Sommige mensen horen in een inrichting en niet achter het stuur van een auto Afbeelding
Maar ja, je moet ermee dealen en jou oplossing en die van Monroe zijn inderdaad het meest verstandige lijkt me.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door faalhaas »

Jaar of 7 geleden. Franse peage, 's avonds laat. Werkzaamheden, limiet 70 kmh, 1 rijstrook beschikbaar.

Ik rijd al een kilometer of 5 zielsalleen op die strook als er een vrachtwagen achter mij verschijnt. Blijkbaar is die 70 kmh niet op hem van toepassing. Te merken aan zijn knipperen en claxonneren vindt hij dat ik harder moet gaan rijden.

Ik heb geen zin in een prent en hobbel lekker verder op de cruise control. De vrachtwagen slingert achter mij en rijd er soms zo dicht op dat ik zijn koplampen niet meer kan zien via de achtercamera.

Aam het einde van de werkzaamheden acceleer ik naar onze normale snelheid van 95 kmh, en lopen we uit op de vrachtwagen. 10 minuten later heeft hij het gat ingelopen en komt op de linker rijbaan dichterbij. Weer knipperend en claxonnerend.

Dat vond ik zo bedreigend dat ik er geen trek in had om die gast naast of voor me te willen hebben. Snelheid opgevoerd naar 100, wat hij probeerde bij te houden, daarna opgevoerd naar ons maximum, 105. We liepen gelukkig weer uit.

Toen ik hem niet meet kon zien een rustplaats op gereden, lichten uit en gewacht tot hij voorbij wasm Daarna met een rustige gang de reis voortgezet.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door Toemke »

Het is bedroevend hoe weinig sommige professionele chauffeurs van de wegcode afweten en zich professioneel gedragen. Ronde punten, invoegstroken..

Laatst reed ik een zeer drukke autosnelweg met traag tot stilstaand verkeer op, zoals het verkeersreglement voorschrijft, rijd ik tot helemaal het einde van de invoegstrook, althans dat was de bedoeling.
Een trucker vond het nodig om plots brutaal naar rechts uit te wijken en zo iedereen die hem langs rechts voorbij reed de pas af te snijden. Voor mij was het, ondanks de lage snelheid, toch bijna prijs, alles dicht met een 2,5ton aanhanger eraan :bang:
Ik rij ook altijd met dashcam, moest ik er tegen zijn gereden was ik zonder bewijs nog in fout geweest zijn ook. Met de beelden op de camera zal zijn maneuver wel in mijn voordeel zijn geweest.


Het is nochtans niet moeilijk..
Ritsen website.jpg
Ritsen website.jpg (155.18 KiB) 540 keer bekeken
Artikel 12bis. Ritsen

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door nicolasfirst »

Dafluc schreef:We doen hier inderdaad niet aan ongelukken en rampen met campers. Gezien de vraag die eronder staat krijgt hij het voordeel van de twijfel Bob.
On topic: het komt voor dat iemand je voorbij gaat, voor je gaat rijden en de snelheid laat zakken. Door je eigen snelheid aan te houden ga je er weer voorbij. Vaak komt hetzelfde voertuig dan weer langs enzovoorts. Niks om ruzie door te krijgen, al begrijp ik nooit waarom mensen dit doen. Er persé voor willen zitten maar niet doorrijden na het inhalen.
Ik heb het bericht in Diversen gezet omdat het over een camper gaat en je als camperbezitter daarmee over de weg gaat en met weggedrag te maken hebt. Vandaar ook mijn vraag naar jullie ervaringen met de camper onderweg.

Zonder camper had ik het bericht niet geplaatst of hooguit in off-topic. Dit ter informatie.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80324
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door Dafluc »

Laat mij ons standpunt ook nog eens uitleggen:
Normaal gesproken verwijderen we alle berichten over ongelukken, branden of wat dan ook meteen. Zeker als er foto's of filmpjes bij staan. In welk topic ze geplaatst worden doet er niet toe. We willen dat soort berichten hier gewoon liever niet. Voegt niets toe, alleen sensatie. Ook al gaat het over een camper.
Door de vraag onder jouw bericht vond ik dit anders. N.a.v. een voorval vroeg je je iets af. Het was dus niet puur het melden van. Daar zijn, zoals Bob al opmerkte, andere sites voor. Nu kunnen mensen vanuit hun ervaring reageren en leren we er met zijn allen misschien weer iets van.
En om bepaalde mensen voor te zijn: nee, het is niet de bedoeling hier een gewoonte van te maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door Bob Diesel »

Het nadeel :bang:
Ik was eens :!:
En die chaufeurs/buitenlanders/motobezitterrs/slingerende caravanners
Altijd die anderen

Bob :cheers: :cheers: neemt er nog :cheers:
En Bob is altijd de Bob,dus ik neem :cheers: hem in de tuin :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door henk en lila »

Ik denk dat Duitsers bij de rijles dat invoegen op de snelweg al anders leren dan wij. Valt me al 40 jaar op dus ga ik op tijd naar links als het kan. Wel jammer. Geef gewoon even gas denk ik dan.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door Joske »

henk en lila schreef:
zo 06 mei 2018, 16:09
Ik denk dat Duitsers bij de rijles dat invoegen op de snelweg al anders leren dan wij. ..
Misschien wel omdat de regelgeving betreffende het invoegen in Duitsland afwijkt van die in NL??
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door Marco Polo »

Dacht het niet
https://www.verkehrslexikon.de/Module/BABEinfahren.php

Verkeer op de hoofdrijbaan heeft altijd voorrrang
HeraAres
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 09 mei 2012, 6:07
Locatie: Biddinghuizen

Re: Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door HeraAres »

1 keer meegemaakt met de camper hier in Nederland op de A27 bij Breda in de buurt op een zaterdag avond tijdens een flinke regen bui waarbij ik een auto wou inhalen toen ik eenmaal naast hem rij mocht ik niet meer voor hem of achter hem dit ging ongeveer 5 km lang door het was hier een tweebaansweg uiteindelijk pakte hij de afrit.
Maar ik was behoorlijk pissig ook omdat mijn vrouw behoorlijk bang was geworden.

Verstuurd vanaf mijn SM-T560 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door Marco Polo »

Heb een keer een rit gehad waarbij m’n variabele turbo kuren had.
Ging ik de berg op had de diesel te weinig power.
Was s’avonds en ik was net iemand in aan het halen.
En ik kwam hem gewoon niet voorbij.
Werd die vent heel zenuwachtig van

Laatst op de A12 het omgekeerde.
Een Appie bezorgdienst voertuig wilde mij inhalen toen ik naar de nachtdienst toeging.
Reed zelf stabiel 105km/h op de cruisecontrol.
En ook hij kwam berg op me niet voorbij met die relatief zware besteller.
Na een paar pogingen ging hij naast me vol op de rem - wat verder niet bedreigend naar mij toe was - liet zich afzakken en knipperde boos met zijn groot licht.
Ging natuurlijk nergens over maar ik heb de kruissnelheid toch even verhoogd tot 115 om bij die mafketel uit de buurt te blijven.

Ger en Loes
Berichten: 855
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 23:27
Locatie: West Brabant

Re: Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door Ger en Loes »

Sommige mensen vinden het misschien niet leuk om achter een groot wit vlak van een camper te rijden. Kan ik begrijpen dat ze dan inhalen. En als ik dan lees dat mensen met de camper op de cruise control rijden dan denk ik ook dat ze niet echt mee/ denken/rijden met de rest van het verkeer. Blijkbaar is hun cruise control ook de control voor alle anderen.
Je zit samen op de weg en moet het dus samen doen, dus allert rijden.
Het tegenovergestelde van "goedbedoeld" is ....."goed"
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door Marco Polo »

Dat is dan weer generaliseren.
Je kan door het verkeersbeeld goed in te schatten je cruisesnelheid daarop aanpassen.
Verder is het een kleine moeite om een tikje erbij of eraf te geven .
Is voor mij ook essentieel bij een cruisecontrol.
Bedieningsgemak.
Geen gezeur met een aantal vaste presets maar tikkie erbij of tikkie eraf (km of 2 meestal).
Verder kan je altijd gas bijgeven.
Staat nergens in de handleiding van een cruisecontrol dat dit verboden is.

Die wijsheid had ik overigens ook niet vanaf het begin van mijn ervaring met de CC.
Maar als je 1 keer een zwaar overbeladen aannemersbusje op 10 centimeter van je achterbumper hebt gehad waarvan de bestuurder een rooie waas voor zijn ogen heeft dan leer je het star op de CC rijden snel af
Zeker als je tig duizend km per jaar van de CC gebruik maakt,
(Met de personenwagen).

Een CC bied juist meer gelegenheid om je omgeving in de gaten te houden omdat je niet constant je snelheidsmeter in de gaten hoeft te houden.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op zo 06 mei 2018, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ger en Loes
Berichten: 855
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 23:27
Locatie: West Brabant

Re: Camperongeval door verkeersruzie



Bericht door Ger en Loes »

Marco Polo schreef:
zo 06 mei 2018, 22:11

Verder kan je altijd gas bijgeven.
Staat neJe kan door het verkeersbeeld goed in te schatten je cruisesnelheid daarop aanpassen.
Verder is het een kleine moeite om een tikje erbij of eraf te geven .
Maar dat moeten mensen dus wel doen dan en niet rijden op hun cruise control alsof dat de juiste snelheid is en anderen zich dan maar moeten aanpassen. Daarom zeg ik dat het een samenspel is op de weg. En ja ik weet het kl''t zakken heb je altijd op de weg maar misschien heeft iemand mij ook wel eens zo benoemd terwijl ik het echt niet zo bedoeld had. Zie mijn onderschrift. :hug:
Het tegenovergestelde van "goedbedoeld" is ....."goed"
Plaats reactie