BPM aangifte (hulp gevraagd)

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door Toxiq »

Vandaag is de bus goedgekeurd tot camper
Nu moet ik dus BPM aangifte doen, ik moet hier voor 3 dingen weten de catalogus waarde, de waarde van de cruisecontrol en de uitstoot co2
Kan iemand mij vertellen hoe ik hier aan kan komen, ik heb echt geen flauw idee en met google vind ik van alles behalve wat ik denk dat juist is

Renault Master 3.0 diesel 140Dci
13-01-2006

Op de rdw site staat wel Bruto BPM vermeld (11445) heb ik daar iets aan, kan ik daarmee de catalogusprijs terug rekenen ?
Met een hamer past alles
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door gsm »

Ik vond via google dit https://www.autowereld.nl/info/renault/ ... tails.html maar je kan ook even doorzoeken op https://www.google.com/search?q=catalog ... =firefox-b of vragen bij de dealer
Waarde van je CC ?? maar die heb je toch later ingebouwd :wink:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door Toxiq »

Ah kijk aan dat is al een stukje info
ik heb dat formulier eens ingevuld maar ik denk dat ik wat fout doe
ik kom bedragen van duizend euro's tegen die ik nog zou moeten betalen

Bijv moet ik nu BPM betalen over een personenauto of over een camper ?
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8601
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door seth_space »

Een camper is een personenauto.
Voor een beperkt aantal euros kun je hier het formulier invullen. De BPM bepaling is zelfs gratis.
http://www.autotelex.nl/products/autoimport'
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door gsm »

Ik heb 2 formulieren gehad - aangifte bpm voor niet vergunninghouders en berekening bpm
Op de aangifte vul je bij vraag 1 je eigen gegevens in en bij vraag 2 die van de bus. Daar kruis je personenauto aan vul je dus je bestaande kenteken in zoals die voor de keuring bekend is en bij carrosserie heb ik camper ingevuld. Bij vraag 3 heb ik alles nee ingevuld en bij vraag 4 heb ik de bruto bpm bedrag ingevuld die je berekend op het andere formulier onder vraag 2d
De berekening doe je op berekening bpm formulier
Bij vraag 2a vul je de cataloguswaarde in en ik heb verder niets aangegeven dus cataloguswaarde = netto catalogusprijs bij 2c
Vraag 2d vinkje bij kampeerauto met dieselmotor en daar vermeld je de cataloguswaarde. Daar bereken je de bruto bpm
Vraag 3 heb ik nee aangevinkt bij vrijstelling en bij afschrijvingstabel
Bij vraag 4 bereken je de te betalen bpm en daarvoor moet je even kijken hoeveel afschrijvingspercentage je moet nemen, zie hiervoor de tabel van de bijlage.
Rest volgt vanzelf

Ik denk dat je weinig hoeft te betalen voor een bus uit 2006
Die van mij is van 2011 en de bruto bpm was €10702 en ik had een afschrijvingspercentage van 78,08% waardoor ik €2345 moest betalen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door hathi »

Zoals Seth space ,al aangaf makkelijker kan het niet,je zal +- €540,- moeten betalen
Hans
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door Toxiq »

Als ik bij 4 kom is de afschrijving al berekend, 94,822 %
Wellicht is het formulier inmiddels aangepast ?
Iig dank, nu ben ik een heel stuk verder

Rest BPM is dan 481 euro

Zo een beschrijving zou best sticky mogen zijn, eigenlijk valt het best wel mee (als je het weet)
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door MonRoe »

Is het een bus die al op nederlands kenteken staat? Dan is er al bpm over betaald en dat zie je staan bij de RDW. Je hoeft dan niet nogmaals bpm te betalen.
Ook als de bus bijv. eerst op bedrijfskenteken staat en overgezet wordt op personenkenteken, dan hoef je geen bpm meer te betalen. Dat is al gedaan bij invoer/1e aanschaf in Nederland
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door Dafluc »

Toen mijn bus van grijs naar geel kenteken ging moest ik nog bpm betalen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door MonRoe »

Wij hoefde niets bij te betalen toen onze camper van bedrijfskenteken naar personenkenteken ging.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door gsm »

@toxiq, mooi dat het gelukt is maar doe je het digitaal ? Ik heb het op papier gedaan en dan moet ik de afschrijvingspercentage uit de handleiding halen en handmatig berekenen.

@Monroe, vreemd dat je geen bpm meer hoefde te betalen want op elke personenauto moet je bpm betalen en op grijs niet.
Ga je een grijs omzetten naar geel (personenauto) dan moet je rest bpm betalen en de hoeveelheid hangt af van de leeftijd en de daaruit afgelezen afschrijvingspercentage. Is die, ik dacht, ouder dan 20 jaar dan is de restwaarde €0
Dus ook op een Nederlands grijs kenteken die bedrijfsmatig wordt gehouden is €0 bpm betaald.
MAAR koop je als particulier een bedrijfsbus, heb ik voorheen ook gedaan, dan betaal je wel de opgegeven bruto bpm die op de RDW site staat dus misschien heb jij je bus van een particulier gekocht en dan hoef je dus geen bpm meer te betalen omdat die al betaald is
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door hathi »

Klopt GSM,maar Monroe vermeld niet het hele verhaal.?,volgens mij heeft hij het over kenteken overschrijven,dus een Camper die eerst op grijs kenteken stond,overschrijven naar geel kenteken,er zijn nog diverse Campers die grijs kenteken hebben,maar,wel, als kampeerauto op kenteken
Laatst gewijzigd door hathi op vr 04 mei 2018, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door Toxiq »

Maar misschien heeft Monroe wel een puntje...
Hoe zit dat met bussen die echt geen BPM betaald hebben, staat daar het bpm op 0 op de rdw site ? (https://ovi.rdw.nl/)
Het zou best kunnen dat 1 van de eigenaren voor mij er als geel kenteken mee gereden hebben !? en daarom bij mij wel bpm vermeld staat ?!
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: BPM aangifte (hulp gevraagd)



Bericht door hathi »

Dat ligt a/d leeftijd v/d Bus,op de jongere,ik meen vanaf 2006,staat altijd het bpm bedrag,maar wil niet zeggen dat het betaald is,het moet minus de afschrijvingg,betaald worden,als Deze in particulier gebruik,komt
Hans
Plaats reactie