Elektrische fiets: de kilometerprijs

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrische fiets: de kilometerprijs



Bericht door kampo »

Het is persoonlijk maar wel veel voorkomend bij dit soort onderwerpen.
Wat voor de ene gebruiker heel veel voldoening geeft, blijkt slechts een opgehemelde korte werkingstest te zijn voor een ander.
De veeleisende gebruiker wilt meer en betaalt graag voor extra zekerheid, meer comfort of service.
Dus het is niet enkel de kennis, maar ook de comfort en kwaliteitseisen liggen helemaal anders.
Wat daarnaast opvalt, in tegenstelling tot andere fora, is dat weinigen hier kikken op innovatie, dure snufjes en nieuw.
Je hebt fora waar men zit te stoefen over zijn laatste technische verovering. Hier niet, eerder andersom…
Zelf ben ik daarin neutraal, denk ik. Soms wel soms niet :P
Groeten Kampo
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Elektrische fiets: de kilometerprijs



Bericht door jurgenc »

Kroppie schreef:
vr 20 apr 2018, 17:57
en wat werd er dan elke 2 maanden allemaal vervangen of hersteld.?

jos
Ketting en (voornamelijk achterste) tandwielen. Gingen max 2000 km mee. Was de goedkoopste shimanoset, tourney. Kon niet vervangen worden door een betere kwaliteit. Wanneer de ketting op het voorste kettingblad frequent afviel ( en de ketting al opnieuw was aangespannen of ingekort) was het weer tijd om ze te vervangen.
Achterste tandwielen (7 versnellingen) vormden 1 blok. Je moest dus telkens het blok vervangen.
H20
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Elektrische fiets: de kilometerprijs



Bericht door Marco Polo »

https://www.futurumshop.nl/shimano-deor ... peed.phtml

zoiets?
Noemen ze een cassette
is niet gebruikelijk dat je losse tandwielen vervangt.
zelfs niet bij kwalitatief hoogstaande afmontage.

Kost maar een euro of 15 a 20 - zo'n tourney cassette - maar is inderdaad een hoop gedoe als je die elke 2000km moet vervangen.
Als je veel fietst tenminste.

Maar dan koop je ook niet de goedkoopste onderdelen normaal gesproken.

ps: misschien rij je te lang met een versleten ketting?
Als je hem moet gaan inkorten is er toch iets goed versleten lijkt me?
https://www.futurumshop.nl/blog/article ... doe-ik-dat
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fiets: de kilometerprijs



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja mensen,
Ik weet dat ik niet zoveel met mijn fiets rijd. Hij wordt inderdaad gebruikt als boodschappenfiets en dan ook nog alleen als ik langer op een plek sta en deze niet kwijt wil. En bijna altijd heeft er een aanhanger met Hockey achter gezeten. Ik houd niet van fietsen. Mijn vorige (gewone fiets) heeft in 9 jaar maar liefst 74 km gereden!!
Er waren natuurlijk best reparaties aan mijn fiets. Deze zijn echter allemaal gebruikers gerelateerd. Zo heb ik ondertussen al twee keer nieuwe verlichting gehad, drie keer een nieuwe remhandle links, een nieuw zadel, twee keer een nieuwe zadelpen en twee keer een nieuwe mand aan het stuur. Deze schades zou ik met iedere fiets hebben.
Het bijzondere is dat de schades die ik verwachtte, niet zijn opgetreden. Denk maar even gelijk aan mijn gewicht. De spaken zitten er nog helemaal degelijk in en staan perfect. De fiets heeft geen bijgeluiden. Het motortje gaat als een zonnetje.
De fiets zelf ziet er niet uit. Het is een oubollig frame en ook niet van de stijfste soort. Ik kan goed begrijpen dat mensen die heel veel kilometers maken wellicht een ander merk kiezen. Maar,, ik denk ook dat als ik zo'n "kwaliteitsfiets" koop en hem behandel zoals mijn Aldi exemplaar, binnen de kortste keren de boel vernaggelt is.

We komen nog even op het woordje "Kwaliteit" terug. Dit is een heel rekbaar begrip. Ik zal geen merken noemen, maar praat nu wel even over 3 voorbeelden van luxe merken.
1. Iemand met een Nederlands fabricaat fiets krijgt een regenbui over zijn display. Hij heeft 3 weken op LaVolta moeten wachten op een nieuw display en toen waren er allemaal problemen om deze ook nog in te kunnen stellen.
2. Zelfde merk. Duitser rijdt het achterwiel krom van de mooie fiets. Albir 2017. De man heeft verschillende fietsbedrijven moeten bezoeken alvorens er uiteindelijk toch een nieuw achterwiel met display uit Nederland is aangekomen.
3. Bebra Duitsland. Toertocht. Een forumlid met een ATB (geen elektrisch), een ander forumlid met een dure € 2.600,- e-bike en ik over zand en modderpaden. Terug op de CP, frame gescheurd bij trapas van de dure fiets.
4. Een fiets met bekend merk middenmotor. Wij reden een kleine tocht en de eigenaar ging door een plas. Even daarna een hoop geknetter. Accu kapot en de controller.
5. Emmendingen (D) mei 2015. Een bezitter van een duur Zwitsers merk fiets, laat hem buiten staan tijdens een grote storm/hagelbui. De volgende dag gaat hij boodschappen doen. Hij drukt zijn accu op de fiets en, knal!

Ik denk dat de eigenaren van deze fietsen een heel ander beeld van kwaliteit hebben. Ik schiet in ieder geval wel in de lach als sommigen een regenhoesje over hun display moeten doen als het regent.

@ Kampo.
Wel degelijk zie ik positieve zaken bij andere merken. Met name de afwerking vind ik van veel fietsen erg mooi. Zo vind ik de Amslod een mooi frame hebben met mooie kleuren. Van de Flyer met de accu achter de zadelbuis moet ik niets hebben, maar die Speedlifter twist als stuurpen trok wel mijn aandacht. Vooral omdat ik mijn stuur altijd met een imbussleutel haaks moest zetten en naar beneden doen. Ik heb dus nu de Speedlifter Twist Plus de Luxe. Het exemplaar waarvan dan ook de voorbouw nog snel veranderd kan worden.
En ik heb maar een eenvoudig kettingrandje. Ik wil nu een mooie dichte kettingkast hebben. Ook wil ik er een dubbele standaard aan hebben zodat de fiets niet steeds omlazert als ik de hond in de aanhanger wil doen.
Ook de Nuvi 380 automaatnaaf heeft mijn aandacht. Alleen de prijs nog niet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Roeltx
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 11:34

Re: Elektrische fiets: de kilometerprijs



Bericht door Roeltx »

Misschien lijkt het logisch de km-prijs van een fiets te berekenen, maar is alleen zinvol als je een vergelijking wilt maken met ov of auto (voor gebruik woon-werk verkeer). Anders zinloos, vooral omdat de directe kosten van een fiets heel beperkt zijn, en de afschrijving is het belangrijkste component. En daardoor maakt het aantal gereden km's een groot verschil.

In het voorbeeld van TS heeft iemand 20000 km gereden, in 5 jr tijd, dat doe je alleen wanneer je fiets liefhebber bent (of voor woon-werk). De gemiddelde e-biker schat ik in op minder km's per jaar, maar kan mij vergissen. (ik moet echt wel mijn best doen om 4000 km per jaar op mijn racefiets vol te maken).

Tandwielen vervangen na 2000 km zegt alles over de kwaliteit. (Als je de cassette vervangt ook altijd ketting vervangen). Tegenwoordig is er ongelooflijk veel keus, en meest mooie fietsen worden er gemaakt. Elke fiets met ander prijskaartje, maar elke fiets fietst ook anders! Voor wie een nw fiets overweegt: vooral veel proberen!

En ja, duur is niet per definitie beter, maar kan ook zijn, mooier afgewerkt frame, duurder materiaal, zuiverder en sneller kunnen schakelen, wel of niet kracht kunnen geven bij schakelen, enz
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Elektrische fiets: de kilometerprijs



Bericht door Arie55 »

Heb gisteravond lekker zitten bomen met een vriend, waaronder ook de elektrische fiets voorbij kwam. Ik dacht een goede weg ingeslagen te hebben door naar een merk fiets te kijken met middenmotor. En dan is er de afweging; nieuwe-nieuwe of een tweede hands. Een ombouw set zou ook kunnen, maar met aanschaf incl. een fiets, kom ik in geldelijke zin op hetzelfde uit.

Het vervangen van de accu cellen, hou ik zeker onze Hoofdnoorman in de gaten. Wel met enige voorzichtigheid, voordat ik het weet heb je een knots op je kop.

En het veel proberen, wat Roeltx voorstelt, is ook weer zowat. Voor mij is een fiets een fiets. Eigenlijk heb ik me altijd aangepast aan de fiets. En nu leer ik dat het net andersom dient te zijn. Voorlopig ga ik van de bevindingen uit die in tests te vinden zijn. Zij zullen het wel weten.
De diverse tests die er te vinden zijn, kom ik ook niet echt verder mee. Al met al, ben ik er nog niet uit.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie