Losgetrilde schroeven!

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Plaats reactie
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Losgetrilde schroeven!



Bericht door jielus »

Vandaag een extra zonnepaneel geplaatst en tot mijn grote verbazing waren er twee schroeven van het eerste paneel losgelopen! Gelukkig zitten er 10 schroeven per paneel, maar toch!
Misschien is het geen overbodige luxe om bij een volgende inspectie de schroeven waarmee het paneel aan de spoiler zijn vastgezet te controleren. Voorkomen is beter dan genezen.
Ik ga de volgende keer de buitenste schroeven waarschijnlijk vervangen door boutjes en moertjes met een kartelring.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Losgetrilde schroeven!!!



Bericht door KTManiac »

jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Losgetrilde schroeven!



Bericht door jielus »

Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is voor bouten en moeren. Schroefdraad verlijmen met Loctite. De bijgeleverde schroeven zijn RVS, echte schroeven.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Losgetrilde schroeven!



Bericht door Kroppie »

druppel lijmkit in het gat en dan schroef er in

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Losgetrilde schroeven!



Bericht door KTManiac »

jielus schreef:
vr 13 apr 2018, 21:36
De bijgeleverde schroeven zijn RVS, echte schroeven.
Ah, in dat geval: met Kroppie eens.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Losgetrilde schroeven!



Bericht door Marco Polo »

Je weet toch:
Regel 1: Mijnheer Krop heeft altijd gelijk
Regel 2: zelfs als mijnheer Krop geen gelijk heeft etc........;-) Afbeelding
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Losgetrilde schroeven!



Bericht door Toxiq »

jielus schreef:
vr 13 apr 2018, 21:36
De bijgeleverde schroeven zijn RVS, echte schroeven.
En ik gok het frame van het zonnepaneel aluminium ?
RVS en Alu zijn geen beste vriendjes, dat gaat corroderen, de gaatjes worden steeds ruimer, schroeven gaan weer los zitten totdat ze er uit vallen
Als je het met popnagels kan vastzetten dan kun je dit goed doen met Monel nagels, die reageren niet icm rvs
Met een hamer past alles
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Losgetrilde schroeven!



Bericht door jielus »

Dat klopt Toxiq, dus daarom ga ik de buitenste, 4 per paneel, vervangen door boutjes met borgringen. Zeker is zeker!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Losgetrilde schroeven!



Bericht door kampo »

Normaal komen schroeven niet los.
Locktite gebruik je enkel in een beperkt aantal heel specifieke gevallen.

Jielus waarom zijn ze bij jou wel losgekomen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Losgetrilde schroeven!



Bericht door Kroppie »

ik gebruik ook rvs schroeven, en denk dat door lijmkit de schoef voldoende van het alu geisoleerd is, heb tenminste nooit last van corrosie tussen alulijst en rvs schroef, dan werkt het denk ik dan maar.
en ik heb een hekel aan roest, dus elke stalen schroef die eruit gaat word vervangen door een rvs.
(als ik geen gelijk heb zou ik ook last van corrosie moeten hebben :-B :mrgreen: )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Losgetrilde schroeven!



Bericht door Peter LMC »

Gewoon een zelf borgend moertje er op geschroefd.
Bij mij trillen ze niet los.
En deze zijn er ook in Rvs.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Losgetrilde schroeven!



Bericht door de Jonckheer »

Toxiq schreef:
vr 13 apr 2018, 22:56
jielus schreef:
vr 13 apr 2018, 21:36
De bijgeleverde schroeven zijn RVS, echte schroeven.
En ik gok het frame van het zonnepaneel aluminium ?
RVS en Alu zijn geen beste vriendjes, dat gaat corroderen, de gaatjes worden steeds ruimer, schroeven gaan weer los zitten totdat ze er uit vallen
Als je het met popnagels kan vastzetten dan kun je dit goed doen met Monel nagels, die reageren niet icm rvs
Mijn panelen zitten al voor het 10e jaar vast met rvs parkers. Die heb ik in Portugal wel allemaal los gehad een paar keer om de panelen omhoog te zetten voor een betere opbrengst. Nooit iets gemerkt dat die parkers minder goed vastgezet kunnen worden in het aluminium van de panelen dus ik denk dat het wel meevalt allemaal. Gewoon goed vastdraaien zodat je niet onderweg er ergens een verliest. Het beste koop je torx, die zijn veel beter vast te zetten dan kruiskop.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Losgetrilde schroeven!



Bericht door Kroppie »

dat oxideren zal ook meer een theoretische mogelijkheid zijn dan een praktisch bezwaar tegen het gebruik van rvs in/op aluminium, heb meer problemen met de roest van stalen schroeven(weggeroeste kruiskopgroeven, zeskant boutkoppen, roeststrepen, e.d) dan de oxidatie van rvs, in de praktijk meer voordeel van rvs dan nadeel.
en ik hoop dat kruiskop geheel verdwijnt en vervangen word door torx, dat zou een grote verbetering zijn, en ja ik ken de verschillen tussen phillips en pozidriv, kruiskoppen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Losgetrilde schroeven!



Bericht door Toxiq »

Het zal ook aan de omstandigheden liggen, veel nattigheid, vaak langs de kust en zout aanslag icm met een regenbui doet het ook meer oxideren
Dan ligt het er nog aan welke soort alu gebruikt is, daar zit een wereld van verschil in
Wat kroppie doet scheelt inderdaad een slok op een borrel, door een lijmkit worden de soorten galvanisch gescheiden, of in ieder geval voor een groot deel

Of het ooit zo erg word dat je paneel er af vliegt, dan denk ik niet, maar het kan zoals in geval van de ts wel oorzaak zijn
Áls hij net even een combi had waarbij hij er iets meer last van had, daardoor het gat groter werd, kan die een oorzaak zijn, that's all
Met een hamer past alles
Plaats reactie