Hulp bij aankoop camper in Duitsland

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
CamperJaap
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 21 mar 2018, 14:07

Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door CamperJaap »

Hallo Happy campers!
De kogel is door de kerk, ga een camper kopen!
Mijn oog is gevallen op een alkoof die ik in Duitsland wil kopen en in Nederland wil importeren. Het is mijn eerste camper, en derhalve is dit mijn eerste post op dit forum.
Mijn vraag: wie kan er eind maart, begin april een dag met mij mee naar Duitsland om naar enkele campers te kijken en indien geschikt te kopen?
We kunnen er een leuke dag van maken met mijn leuke cabriolet. Ik kan een vergoeding aanbieden van €150,-- en onderweg zijn alle kosten voor eten en drinken voor mijn rekening (inclusief bubbels als het ons lukt;-)). Je moet met name verstand hebben van het motorische, aangezien ik hier afdoende kennis van heb.
Dank!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door Cee Pee »

Als jij geen verstand hebt van het motorische zul je daar straks iemand voor moeten hebben die dat onderhoud voor je gaat doen.
Misschien een optie om dát mannetje te vragen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door Gabriel »

Hoi Jaap,

helaas heb ik geen tijd om een dagje met je mee te gaan maar ik heb wel recent een Hymer B584 vanuit Wilhelmshaven (D) geïmporteerd.
Als je vragen hebt over het BPM-aangifte traject en het schouwen (keuren) bij RDW wil ik je daar graag meer info over geven.
Weet je al welk type camper en,nog belangrijker volgens mij,op welke basis (merk en type) deze moet staan?

Groetjes,
Gabriel.
Gebruikersavatar
wouti
Berichten: 93
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 20:19

Re: Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door wouti »

Hoi jaap,
Niemand kan in de motor kijken, rare geluiden kun je horen ,en blauwe rook kun je zien..
Misschien is het beter iemand mee te vragen met een vochtmeter
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door Cee Pee »

Je kunt ook mede forumlid Carel Camperfreak vragen.
https://www.caravancampercheck.nl/
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
gti-mkv
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 20:02

Re: Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door gti-mkv »

Hoi jaap, als het past in mijn agenda wil ik wel mee gaan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door Gino608D »

Je zou ook een aankoopkeuring kunnen laten doen in Duitsland. Verder kun je meenemen wie je wil, maar 100% garantie dat de motor in orde is heb je toch nooit. Er zijn zaken die je op voorhand kunt herkennen, maar niet alles is zo met het blote oog te zien. Verder zou ik me niet alleen druk maken om de motor. Aan het campergedeelte kan ook veel mankeren met soms nog veel hogere kosten tot gevolg.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door willemzon »

Als ik naar mij zelf kijk, ik heb geen verstand van motoren. Ik heb al drie keer een camper gekocht in Duitsland en altijd van een particulier.
Ik kijk of er een volledige en recente onderhoudshistorie bij zit.
Ik kijk hoe de motor er bij ligt, schoon, droog enz.
hoe die rijdt, niet in het stuur trekt, hoe die remt, hoe die schakelt.
Ik vraag c.q. eis dat er een officiele vochtmeting bij zit.
Ik kijk wat voor een mensen het zijn en waarom zij de camper willen weg doen.
Of die aanrijdingsvrij is.
Ik kijk kitnaden na.
en ja kleinigheden hou je altijd.

Bij koop breng ik hem naar mijn vaste camperservicebedrijf en vraag of hij hem helemaal na wil kijken, je rekent dan een paar honderd euro af.
Maar aan het eind van de streep ben je toch duizenden euro's goeddkoper uit, dan wanneer je een camper koopt bij de dealer in nl, met zes maand bovaggarantie.

De 1 gaat voor zekerheid en heeft daar veel geld voor over,
de ander neemt meer risico en kan als het gunstig uitvalt, veel geld overhouden.

groeten Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door frank_h »

Importeren op zich is de laatste jaren veel eenvoudiger geworden. Zoek naar een camper met een recente TÜV keuring, dat is de Duitse apk. Die is in Duitsland 2 jaar geldig. De datum wordt bij import mee overgenomen. De import zelf is alleen maar controle van het chassis nummer bij de RDW. je moet ook zelf bpm aangifte doen. Dit kun je via het internet doen bij het bedrijf autotelex. Ze rekenen hier 25 euro voor en je krijgt dan een kant en klaar formulier dat je kunt printen en bij de douane afgeven. Dit alles kun je uitstekend zelf regelen en het is dus niet nodig een bedrijf in te schakelen voor de import.

In Duitsland is het bedrijf dekra aktief, dat bedrijf verzorgt onafhankelijke keuringen van voertuigen. Misschien een idee om daar een camper te laten keuren als je er een hebt gevonden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

CamperJaap
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 21 mar 2018, 14:07

Re: Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door CamperJaap »

Cee Pee schreef:
wo 21 mar 2018, 19:52
Als jij geen verstand hebt van het motorische zul je daar straks iemand voor moeten hebben die dat onderhoud voor je gaat doen.
Misschien een optie om dát mannetje te vragen.
Dank, dat is een goede tip. Zou mooi zijn als dat samen valt!
CamperJaap
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 21 mar 2018, 14:07

Re: Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door CamperJaap »

Cee Pee schreef:
wo 21 mar 2018, 22:05
Je kunt ook mede forumlid Carel Camperfreak vragen.
https://www.caravancampercheck.nl/
Dank, ga ik contacten.
CamperJaap
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 21 mar 2018, 14:07

Re: Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door CamperJaap »

frank_h schreef:
do 22 mar 2018, 12:46
Importeren op zich is de laatste jaren veel eenvoudiger geworden. Zoek naar een camper met een recente TÜV keuring, dat is de Duitse apk. Die is in Duitsland 2 jaar geldig. De datum wordt bij import mee overgenomen. De import zelf is alleen maar controle van het chassis nummer bij de RDW. je moet ook zelf bpm aangifte doen. Dit kun je via het internet doen bij het bedrijf autotelex. Ze rekenen hier 25 euro voor en je krijgt dan een kant en klaar formulier dat je kunt printen en bij de douane afgeven. Dit alles kun je uitstekend zelf regelen en het is dus niet nodig een bedrijf in te schakelen voor de import.

In Duitsland is het bedrijf dekra aktief, dat bedrijf verzorgt onafhankelijke keuringen van voertuigen. Misschien een idee om daar een camper te laten keuren als je er een hebt gevonden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Dank dat is een hele nuttige opmerking. Ga ik naar kijken. Thanks!!
CamperJaap
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 21 mar 2018, 14:07

Re: Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door CamperJaap »

willemzon schreef:
do 22 mar 2018, 11:22
Als ik naar mij zelf kijk, ik heb geen verstand van motoren. Ik heb al drie keer een camper gekocht in Duitsland en altijd van een particulier.
Ik kijk of er een volledige en recente onderhoudshistorie bij zit.
Ik kijk hoe de motor er bij ligt, schoon, droog enz.
hoe die rijdt, niet in het stuur trekt, hoe die remt, hoe die schakelt.
Ik vraag c.q. eis dat er een officiele vochtmeting bij zit.
Ik kijk wat voor een mensen het zijn en waarom zij de camper willen weg doen.
Of die aanrijdingsvrij is.
Ik kijk kitnaden na.
en ja kleinigheden hou je altijd.

Bij koop breng ik hem naar mijn vaste camperservicebedrijf en vraag of hij hem helemaal na wil kijken, je rekent dan een paar honderd euro af.
Maar aan het eind van de streep ben je toch duizenden euro's goeddkoper uit, dan wanneer je een camper koopt bij de dealer in nl, met zes maand bovaggarantie.

De 1 gaat voor zekerheid en heeft daar veel geld voor over,
de ander neemt meer risico en kan als het gunstig uitvalt, veel geld overhouden.

groeten Willem
Precies zo dacht ik er ook over, een klein risico in mijn geval (gezien mijn gebrek aan voldoende -met name - motorische kennis), maar al met al, zeker met een beetje hulp, denk ik dat het het risico waard is.
CamperJaap
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 21 mar 2018, 14:07

Re: Hulp bij aankoop camper in Duitsland



Bericht door CamperJaap »

Gino608D schreef:
wo 21 mar 2018, 23:13
Je zou ook een aankoopkeuring kunnen laten doen in Duitsland. Verder kun je meenemen wie je wil, maar 100% garantie dat de motor in orde is heb je toch nooit. Er zijn zaken die je op voorhand kunt herkennen, maar niet alles is zo met het blote oog te zien. Verder zou ik me niet alleen druk maken om de motor. Aan het campergedeelte kan ook veel mankeren met soms nog veel hogere kosten tot gevolg.
Super goede opmerking, dank!! De Duitse aanleiding lijkt me een goede optie als ik nog twijfel heb.
Plaats reactie