Rij indruk elektrische Fiat Daily

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Meine »

iSonic schreef:
ma 19 mar 2018, 14:15
Het komt heel erg over alsof je als 'diesel fanaat" een electrische auto heb gereden en wel even gaat vertellen wat er allemaal slecht aan is. wat wil je nou zeggen met deze ervaringen?
Een volkomen vrijblijvend verhaaltje, met MIJN indrukken. Op zich maakt het mij niet uit, diesel of elektrisch. Maar het moet wel een prettig vervoermiddel zijn. De elektrische Golfjes die ook op mijn werkplek rijden zijn bijvoorbeeld geweldige wagentjes. Over de Chinese elektrische 12 meter bussen die hier ook rijden ga ik het niet hebben, want er is altijd wel iemand die je over je menig zo nodig naar de strot moet vliegen hier. En inderdaad, wat wil er mee zeggen; niets meer eigenlijk. Ik ben er zo wel een beetje klaar mee.
Tyros 4
Berichten: 169
Lid geworden op: za 14 jun 2014, 0:49

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Tyros 4 »

Alleen al het woord "Fiat Daily", dat merk bestaat niet eens, dus vraag ik mij terecht af waar topic starter, nu echt in heeft gereden.

Verder heeft topic starter het over een penetrante DIESEL LUCHT, dat is toch niet anti ELECTRISCH :lol3:

Ik heb een gloednieuwe ELECTRISCHE Renault Kangoo MAXI besteld waar ik een ELECTRISCHE minicamper van ga/laat maken.
Daar wil ik echt geen (topic starters eigen woorden) STINKENDE DIESEL kachel in hebben hoor.

Daar zit een ELECTRISCHE warmtepomp ingebouwd, die dient als kachel en als airco.
Het nieuwste eraan is, dat hij bij pienter gebruik de accu's NIET belast.

Stel je eens voor, s'nachts thuis of waar dan ook, nog even aan de paal en één uurtje voor vertrek, even met de afstand bediening
de ELECTRISCHE kachel op zeg maar 20 graden ? even de ELECTRISCHE stoelverwarming erbij inschakelen, en niet vergeten
de ELECTRISCHE koelkast aan of hoger zetten, en klaar is Hendrik.
En dan op vakantie even voordat de stekker eruit gaat, even een lekker ontbijtje met een gebakken eitje en een lekker bakje koffie
op de ELECTRISCHE inductie kookplaat maken, lekker opeten natuurlijk, en als het dan tijd word om te vertrekken, de ELECTRISCHE
koelkast weer wat lager zetten, stekkertje uit de ELECTRISCHE laadpaal trekken, en vertrekken met volle ELECTRISCHE accu's.
Dan hoef ik ook mijn naaste buren niet te vergassen door, (zoals topic starter het zelf zegt) een PENETRANTE DIESEL LUCHT achter te laten.

En het leukste heb ik bewaard voor de laatste zin, er is nu ook al een 100 % ELECTRISCHE Renault Master. :hug:

Groet van Hendrik
De allereerste, en totaal niet begrepen, supertrotse eigenaar van een
volledig Elektrische Mini Camper op basis van een Renault Kangoo Maxi ZE.
De benodigde stroom, wek ik dmv zonnepanelen gekoppeld aan een LG home batterij
grotendeels zelf op, zodat ik altijd van huis vertrek met een vol geladen "tank".
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Meine »

iSonic schreef:
ma 19 mar 2018, 14:54
Ik mis gewon nuance. Het elektrische gebeuren staat voor campers/busjes nog in de kinderschoenen dus dat er het een en ander niet geheel klopt lijkt me voor de hand liggend. Dit lijkt meer op: ik ben anti elektrisch rijden en ik zoek hiervoor bevestiging/houvast. Er zijn namelijk ook talloze voordelen die hier niet genoemd worden.....
Wat een domme reactie, het is MIJN mening, alleen maar een paar uurtjes van "hoe rijdt hij". Ik praat ook helemaal niet over voor of nadelen, dat leg jij me in de mond. Ik praat over hoe de wagen rijdt en wat er aan opvalt. Dat is me niet meegevallen en ik ben erg blij dat ik geen volle werkdagen hoef te werken met de Daily. Overigens is het ding nu even uit de vaart genomen en wordt hij vervangen door een Optaire dieselbusje. Waarom weet ik niet, ik kan er alleen maar naar raden.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door de Jonckheer »

Wel eens nagedacht wat een enorm krachtige lader je dan nodig hebt? Want dat is nogal een accupakket wat goed is om zo'n toch behoorlijk zwaar voertuig 300 voort te sleuren en dan in zo'n korte tijd weer op te laden. Het elektrisch rijden is natuurlijk best leuk; genoeg kracht en lekker geruisloos. Maar ja, die actieradius he, die bederft het plezier in hoge mate.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Huub56 »

Ik plaats maar wat er geschreven wordt hoe krachtig de lader moet zijn weet ik ook niet,ik weet alleen dat de ontwikkelingen niet stil staan en steeds sneller gaan. De accu zal nog wel veranderen voor verdere accuradius en de laders zullen steeds sneller worden.
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Meine »

Ik rijd alleen maar met zo'n busje, ik ben geen autotester. Het gaat om de 5 tons 80 kw versie, en hij wordt opgeladen met de helft van een BYD lader. Deze laders hebben dubbele kabels voor de 12 meter bussen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22851
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door PaulBng »

@iSonic Met je verkeerde been uit bed gestapt? Kom dan eens met die lijst met voordelen? /@iSonic

Lees ik tussen de regels door dat een elektrische camper altijd meer dan 3,5 ton gaat wegen? En gaat dan de wet aangepast worden? B-rijbewijs tot 5 ton?
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Meine »

"Europa" is er mee bezig het meer gewicht van het accupakket boven de 3.5 ton uit te laten komen voor B rijbewijs. Een camper zal gauw meer dan 500 kg extra gaan wegen.
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 866
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Veebee »

Tankstations worden overbodig, nieuwe campers voorzien van trekhaak, aanhanger met voldoende accu capaciteit, is ie leeg dan ruilen bij wat nu een tankstation heet , en weer verder. Gewichts probleem opgelost, actieradius opgelost, geen ontslagen bij tankstation wat nu vulstation heet. :lol3: net zoals onze gasflessen.. :thumbup:

Waar een wil is, is een weg.......
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Meine »

Opgezocht op speciaal verzoek, de BYD lader:

Charging Power60 kW (30 kW×2, 380V, 3 phase, AC)Charging time 5h

Voor de Daily dus 30 Kw.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Cee Pee »

Als er dan toch energie op de aanhangwagen meegaat dan daar ook maar gelijk een aggregaat er op dan ben ik tenminste weer zelf voorzienend.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door iSonic »

Ik denk dat als je de ontwikkeling van elektrische auto's en busjes bekijkt dat ze allebei, maar zeker de laatste, nog in de kinder schoenen staan. De verwachting dat zo'n bus in alle opzichten perfect is en 'beter' is dan zijn diesel broertje (of zusje) is volgens mij niet reëel. De Iveco Daily is een van de eerste elektrische bussen die verkrijgbaar is en zal zeker zijn beperkingen hebben. De benzine en diesel bussen hebben dan ook een ontwikkel voorsprong van enkele tientallen jaren. In dat licht vind ik het verhaal van Meine kortzichtig en ik denk dat zijn verwachting te hoog is. Wat niet wil zeggen dat zijn kritiek geen hout snijdt.

Edit: dit is mijn mening je hoeft het er niet mee eens te zijn!

Ik vind het jammer dat veel mensen hier zeer lange tenen hebben waar snel op getrapt is. Men voelt zich snel aangevallen en reageert vaak niet netjes en persoonlijk. Het slaat discussies dood en maakt dit forum een onprettige plek om te discussiëren of kennis te delen. Vreemd genoeg is dat wel de kern van dit platform.
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 866
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Veebee »

Cee Pee schreef:
ma 19 mar 2018, 18:56
Als er dan toch energie op de aanhangwagen meegaat dan daar ook maar gelijk een aggregaat er op dan ben ik tenminste weer zelf voorzienend.
Is een zonnepaneel (lichtpaneel) te min ?? Is ook zelfvoorzienend :thumbup:
Of ben je aan het stangen??
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Kroppie »

die bus is 80Kw
de zon op aarde geeft op een zonnige dag een energie van ongeveer 1000 watt per m2, een zonnepaneel heeft een rendement van +-15% maakt 150 watt, heb je een paar m2 paneeltjes nodig, voor 80 Kw

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie