Rij indruk elektrische Fiat Daily

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Meine »

Omdat volgens velen hier de elektrische camper ons voorland wordt wil ik U mijn eerste rijervaring met de elektrische Fiat Daily niet onthouden. Het gaat hier niet om een als camper uitgevoerde wagen, maar om een milieuvriendelijk 16 zits stadsbusje. Maar de (rij)eigenschappen zijn uiteraard volledig hetzelfde als van een tot camper opgebouwde uitvoering.

Wat bij het naar de wagen toe lopen als eerste opvalt is de penetrante diesellucht. Het blijkt de Webasto kachel te zijn, het is licht vriezend weer en de kachel brandt bijna continu. In tegenstelling tot een wagen met een verbrandingsmotor wordt geen warmte onttrokken aan de motor zodat de Webasto dus voortdurend in gebruik is. Een elektrisch aangedreven airco is voorhanden. Gebruik van de airco beinvloedt echter de actieradius.

Gedurende ruim 3 uur heb ik ruim 70 km gereden met snelheden doorgaans lager dan 50 km/h en incidenteel tot 70 km/h. Wel vrij veel optrekken en afremmen. De acceleratie is vergelijkbaar met een diesel uitvoering. Na deze periode was ruim de helft van de accu lading verbruikt. De lader is van een zwaarder type als dat gebruikt wordt voor personenwagens.

De vering en demping is zodanig dat de veerweg van de gemonteerde ISRI stoel onvoldoende is, deze slaat in ook in de zwaarst gedempte stand regelmatig tegen de aanslagen. Het moet voor de passagiers niet fijn zijn achterin. Omdat de wagen geen lucht remmen heeft, is de stoel van een compressortje voorzien.

De elektrische stuurbekrachtiging kan snellere stuurbewegingen niet bijbenen. Als je dat niet door hebt is dat ronduit gevaarlijk, ben je er aan gewend, dan ga je "ouderwets" op spierkracht over. Dat gaat bij zo'n zware wagen echter bijzonder zwaar.

Al met al kun je constateren dat de elektrische Fiat Daily nog niet geschikt is voor camper gebruik, het comfort valt niet mee, de stuurbekrachtiging functioneert slecht, de actieradius is met minder dan 200 km onvoldoende en bij Fastned stroom tankstations aan de snelweg is de overkapping te laag voor zulke voertuigen. Nog even wachten met het bestellen van een elektrische camper dus.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door 't Busje »

Welk OV-bedrijf heeft/krijgt die elektrische Daily's en waar?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Meine »

Deze Iveco Daily rijdt in de spitsen bij Keolis in Almere naar het in opbouw zijnde nieuwbouw wijkje Nobelhorst vanaf de Sallandsekant. Buiten de spits rijden vrijwilligers met een 8 zits Sprinter dit lijntje.
Uitgeschreven

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Uitgeschreven »

Bedankt voor het rapport,wordt gewaardeerd.Eindelijk eens iemand met ervaring ter plaatse.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Marco Polo »

zeker :thumbup:
mooi dat je even verslag doet Meine 8-)
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door joske501 »

Beste,

Ging het hier nog om een B-voertuig of is daar al een groot rijbewijs voor nodig?
Een eerlijk verslag, daar hebben we iets aan!

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Meine »

Een elektrische camper zal makkelijk 5000 kg wegen.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Vertrokken4 »

Ik zie ze regelmatig!! Nu het lijntje nog even doortrekken naar Oosterwold vanuit Nobelhorst. Daar wonen de echte milieufanaten...

Leuk dat je je ervaring hier deelt.

Groetjes,

Jeroen
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door iSonic »

Het komt heel erg over alsof je als 'diesel fanaat" een electrische auto heb gereden en wel even gaat vertellen wat er allemaal slecht aan is. wat wil je nou zeggen met deze ervaringen?
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door de hoekies »

Dat er toch wat moet gebeuren met ontwikkeling voor ideaal gebruik , vind het juiste info maar als je het storend vind niet reageren of lezen

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk



Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door iSonic »

Ik mis gewon nuance. Het elektrische gebeuren staat voor campers/busjes nog in de kinderschoenen dus dat er het een en ander niet geheel klopt lijkt me voor de hand liggend. Dit lijkt meer op: ik ben anti elektrisch rijden en ik zoek hiervoor bevestiging/houvast. Er zijn namelijk ook talloze voordelen die hier niet genoemd worden.....
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door KTManiac »

Na het lezen van "actieradius van 200km" hoef ik die eventuele voordelen niet meer te horen hoor. :wink:
Hij zal er ooit best komen hoor, maar die elektrische camper is nog wel een eindje weg.

Lees de post van Meine niet als een testverslag, maar als een 1e indruk die wat mij betreft meer dan welkom is. :thumbup:
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Huub56 »

Lees net in de nieuwe Reisemobil van auto bild dat de dochteronderneming van Volkswagen Moia een elektrische bus heeft op basis van de Crafter hij rijd in Berlijn met een accuradius van 300 km en laad de accu's in 30 minuten voor 80% op. Hoe ver zijn we verwijderd van de elektrische camper??
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily



Bericht door Kroppie »

half uur tanken voor 240km.(80% van 300), en hoe groot gedeelte van het laadvermogen is voor de accu,s?

ik denk dat er nog heel wat diesel door campers getankt gaat worden voordat een elek camper gemeengoed is

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie