Rij indruk elektrische Fiat Daily
Rij indruk elektrische Fiat Daily
Omdat volgens velen hier de elektrische camper ons voorland wordt wil ik U mijn eerste rijervaring met de elektrische Fiat Daily niet onthouden. Het gaat hier niet om een als camper uitgevoerde wagen, maar om een milieuvriendelijk 16 zits stadsbusje. Maar de (rij)eigenschappen zijn uiteraard volledig hetzelfde als van een tot camper opgebouwde uitvoering.
Wat bij het naar de wagen toe lopen als eerste opvalt is de penetrante diesellucht. Het blijkt de Webasto kachel te zijn, het is licht vriezend weer en de kachel brandt bijna continu. In tegenstelling tot een wagen met een verbrandingsmotor wordt geen warmte onttrokken aan de motor zodat de Webasto dus voortdurend in gebruik is. Een elektrisch aangedreven airco is voorhanden. Gebruik van de airco beinvloedt echter de actieradius.
Gedurende ruim 3 uur heb ik ruim 70 km gereden met snelheden doorgaans lager dan 50 km/h en incidenteel tot 70 km/h. Wel vrij veel optrekken en afremmen. De acceleratie is vergelijkbaar met een diesel uitvoering. Na deze periode was ruim de helft van de accu lading verbruikt. De lader is van een zwaarder type als dat gebruikt wordt voor personenwagens.
De vering en demping is zodanig dat de veerweg van de gemonteerde ISRI stoel onvoldoende is, deze slaat in ook in de zwaarst gedempte stand regelmatig tegen de aanslagen. Het moet voor de passagiers niet fijn zijn achterin. Omdat de wagen geen lucht remmen heeft, is de stoel van een compressortje voorzien.
De elektrische stuurbekrachtiging kan snellere stuurbewegingen niet bijbenen. Als je dat niet door hebt is dat ronduit gevaarlijk, ben je er aan gewend, dan ga je "ouderwets" op spierkracht over. Dat gaat bij zo'n zware wagen echter bijzonder zwaar.
Al met al kun je constateren dat de elektrische Fiat Daily nog niet geschikt is voor camper gebruik, het comfort valt niet mee, de stuurbekrachtiging functioneert slecht, de actieradius is met minder dan 200 km onvoldoende en bij Fastned stroom tankstations aan de snelweg is de overkapping te laag voor zulke voertuigen. Nog even wachten met het bestellen van een elektrische camper dus.
Wat bij het naar de wagen toe lopen als eerste opvalt is de penetrante diesellucht. Het blijkt de Webasto kachel te zijn, het is licht vriezend weer en de kachel brandt bijna continu. In tegenstelling tot een wagen met een verbrandingsmotor wordt geen warmte onttrokken aan de motor zodat de Webasto dus voortdurend in gebruik is. Een elektrisch aangedreven airco is voorhanden. Gebruik van de airco beinvloedt echter de actieradius.
Gedurende ruim 3 uur heb ik ruim 70 km gereden met snelheden doorgaans lager dan 50 km/h en incidenteel tot 70 km/h. Wel vrij veel optrekken en afremmen. De acceleratie is vergelijkbaar met een diesel uitvoering. Na deze periode was ruim de helft van de accu lading verbruikt. De lader is van een zwaarder type als dat gebruikt wordt voor personenwagens.
De vering en demping is zodanig dat de veerweg van de gemonteerde ISRI stoel onvoldoende is, deze slaat in ook in de zwaarst gedempte stand regelmatig tegen de aanslagen. Het moet voor de passagiers niet fijn zijn achterin. Omdat de wagen geen lucht remmen heeft, is de stoel van een compressortje voorzien.
De elektrische stuurbekrachtiging kan snellere stuurbewegingen niet bijbenen. Als je dat niet door hebt is dat ronduit gevaarlijk, ben je er aan gewend, dan ga je "ouderwets" op spierkracht over. Dat gaat bij zo'n zware wagen echter bijzonder zwaar.
Al met al kun je constateren dat de elektrische Fiat Daily nog niet geschikt is voor camper gebruik, het comfort valt niet mee, de stuurbekrachtiging functioneert slecht, de actieradius is met minder dan 200 km onvoldoende en bij Fastned stroom tankstations aan de snelweg is de overkapping te laag voor zulke voertuigen. Nog even wachten met het bestellen van een elektrische camper dus.
Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily
Welk OV-bedrijf heeft/krijgt die elektrische Daily's en waar?
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily
Deze Iveco Daily rijdt in de spitsen bij Keolis in Almere naar het in opbouw zijnde nieuwbouw wijkje Nobelhorst vanaf de Sallandsekant. Buiten de spits rijden vrijwilligers met een 8 zits Sprinter dit lijntje.
Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily
Bedankt voor het rapport,wordt gewaardeerd.Eindelijk eens iemand met ervaring ter plaatse.
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily
Beste,
Ging het hier nog om een B-voertuig of is daar al een groot rijbewijs voor nodig?
Een eerlijk verslag, daar hebben we iets aan!
Joske
Ging het hier nog om een B-voertuig of is daar al een groot rijbewijs voor nodig?
Een eerlijk verslag, daar hebben we iets aan!
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily
Ik zie ze regelmatig!! Nu het lijntje nog even doortrekken naar Oosterwold vanuit Nobelhorst. Daar wonen de echte milieufanaten...
Leuk dat je je ervaring hier deelt.
Groetjes,
Jeroen
Leuk dat je je ervaring hier deelt.
Groetjes,
Jeroen
Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily
Het komt heel erg over alsof je als 'diesel fanaat" een electrische auto heb gereden en wel even gaat vertellen wat er allemaal slecht aan is. wat wil je nou zeggen met deze ervaringen?
-
- Berichten: 6025
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
- Locatie: Best (NBr)
- Contacteer:
Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily
Dat er toch wat moet gebeuren met ontwikkeling voor ideaal gebruik , vind het juiste info maar als je het storend vind niet reageren of lezen
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily
Ik mis gewon nuance. Het elektrische gebeuren staat voor campers/busjes nog in de kinderschoenen dus dat er het een en ander niet geheel klopt lijkt me voor de hand liggend. Dit lijkt meer op: ik ben anti elektrisch rijden en ik zoek hiervoor bevestiging/houvast. Er zijn namelijk ook talloze voordelen die hier niet genoemd worden.....
Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily
Na het lezen van "actieradius van 200km" hoef ik die eventuele voordelen niet meer te horen hoor.
Hij zal er ooit best komen hoor, maar die elektrische camper is nog wel een eindje weg.
Lees de post van Meine niet als een testverslag, maar als een 1e indruk die wat mij betreft meer dan welkom is.
Hij zal er ooit best komen hoor, maar die elektrische camper is nog wel een eindje weg.
Lees de post van Meine niet als een testverslag, maar als een 1e indruk die wat mij betreft meer dan welkom is.
Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily
Lees net in de nieuwe Reisemobil van auto bild dat de dochteronderneming van Volkswagen Moia een elektrische bus heeft op basis van de Crafter hij rijd in Berlijn met een accuradius van 300 km en laad de accu's in 30 minuten voor 80% op. Hoe ver zijn we verwijderd van de elektrische camper??
Re: Rij indruk elektrische Fiat Daily
half uur tanken voor 240km.(80% van 300), en hoe groot gedeelte van het laadvermogen is voor de accu,s?
ik denk dat er nog heel wat diesel door campers getankt gaat worden voordat een elek camper gemeengoed is
jos
ik denk dat er nog heel wat diesel door campers getankt gaat worden voordat een elek camper gemeengoed is
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything