Een Lifepo4 huishoudaccu?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

:)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Handyman2 »

@Meine

Tuurlijk, ook jij hebt gedeeltelijk gelijk, een goede LiFePO4 accu met alle Beveiligingen, is neerzetten en draaien.
En ook ik ben echt niet van plan alleen maar op de App te blijven kijken, het is aanvangstijd zo leuk en interessant, en geeft natuurlijk we snel inzicht als er eens iets niet goed verloopt ...

Maar om me volledig op de beveiligingen te verlaten, gaat me te ver, iets controle wil ik wel hebben.

@Kroppie

Jos, mijn accu heeft alle benodigde beveiligingen, dus wat dat betreft, veilig, maar die App is ozo leuk en geeft inzicht ...

@Fransien

In geval van meer plaats, had ik het graag volledig via het Nothnagel-pakket gedaan, maar ook nu had ik nog genoeg zelf te doen, ook leuk ... we “prutsen en frutselen” wat af x-D

Prettige zaterdag nog en voor allen een voorspoedig, een geweldig en spanningsvol nieuw en gezond nieuwjaar!

..... may the force .... ehhhh .... the Lithium be with you ...

Gr. Daniël
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

jij ook prettige jaarwisseling en veel plezier van de accu,s, de komende jaren. :cheers:


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door fransien »

Kroppie schreef::)

jos
En dat vind ik pas sportief !!! :cheers:
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Frank1954 »

@Handyman 2

Heb de prijs van de nieuwe Schaudt booster WA 121545 45/70 A: even opgezocht : https://www.frankana.de/de/schaudt-wa-b ... #v_322_344
Ik zou deze opteren omdat de componenten van dezelfde fabrikant zijn...
Indien ik ooit voor lifepo4 opteer moeten de kabels inderdaad veranderd worden
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door kampo »

Het zwakke punt van een aantal van die B2B (Battery to Battery booster) toestellen is de inwendige koeling.
Ik heb al een paar defecte toestellen gezien maar ga geen merken noemen.
Hou dat even in het oog en denk er aan bij de montage van dat B2B koeling aspect bijzonder goed te doen.

Ja de volle 25 of 45A gedurende 2 à 3 rijuren in de Lithium accu pompen is een fantastisch resultaat.
Liever nog met twin B2B als master/slave kan dat in opstelling.

In de ideale situatie laat je de efoy en de noodstroomgroep thuis.
De uiteindelijke bedoeling is van je motor met versterkte dynamo een dik kwartier op ralenti (traagloop) laten draaien
en electrisch evenveel te laden als wat de efoy in 12h doet.
Kan je de efoy verkopen en de noodstroomgroep thuislaten.
Dat levert net genoeg financiële besparing om met die centen Lithium accus te kopen :-B

Mijn toekomst gaat nog een stapje verder.
Ik wil ook geen startaccus meer. Die centen, plaats en gewicht wil ik in de huishoudaccu's steken.

Hier de master/slave B2B opstelling met Votronic (achteraan boven op de foto)
Want ja 45A is wel weinig als je een 120A dynamo hebt.
De skylla accu lader hoort erbij voor als je ook naar de USA op reis wilt gaan (110V/60Hz) met je camper.

Afbeelding



Hier (links grijs tegen de wand) het toestel van Victron (Buck boost) 50A
onderin de chauffeurszetel van een Euro5 Mercedes Sprinter.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

Frank1954 schreef:@Handyman 2

Heb de prijs van de nieuwe Schaudt booster WA 121545 45/70 A: even opgezocht : https://www.frankana.de/de/schaudt-wa-b ... #v_322_344
Ik zou deze opteren omdat de componenten van dezelfde fabrikant zijn...
Indien ik ooit voor lifepo4 opteer moeten de kabels inderdaad veranderd worden
ik zie het voordeel van alles van dezelfde fabrikant niet, neem het beste voor jouw toepassing en dat hoeft niet van dezelfde fabrikant te zijn (en bij mij ZEKER NIET van schaudt)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door kampo »

Daar ben ik het mee eens.
Jammer maar je moet de huidige Schaudt blokcentrale laten zitten omwille van het bedienings en monitoring paneel.
Dus blijft er enkel over het parallel toevoegen van een goede dikke acculader in combinatie met een B2B en de huidige kleine HH accu vervangen door een stevig Lithium accupack. Alle powerbekabeling van de accu's moet je verzwaren maar dat valt mee als je het zelf kan doen.
Groeten Kampo
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Handyman2 »

Zeker dikkere kabels monteren, en de Schaudt Booster wordt niet echt als de beste gezien, Büttner en Votronic of de Sterling B2B zijn echt beter.

Mijn Votronic Booster van max 45A heb ik gekozen omdat hij goedkoper dan de Büttner is en kwalitatief identiek. Daarnaast het loopt inderdaad via de EBL29 en het scheidingsrelais dat daarin zit kan maar max 50A aan, zou je het buiten de EBL om doen dan ontstaat er parallel lading, je laadt dus van startaccu naar HH Accus en weer terug .... !
Zal wellicht via speciale relaisschakeling te voorkomen zijn, maar daarin heb ik me niet verdiept.

Daarnaast is de Votronic op 4 karakteristieken in te stellen, zelfs zonder D+ signaal alleen op spanning, en hij behoedt de startaccu voor teveel “leegtrekken” als ie een zelf een te lage spanning heeft ... (over mijn startaccu al geschreven in eerdere berichten)
Ook geschikt voor de nieuwe Euro6 motoren, die bijna niet meer laden ... heel raar dat de camperfabrikanten daar met al hun kennis, massaal ingetuind zijn, en camperaars met legere HH Accus op hun bestemming aankwamen, dan dat ze vertrokken waren ....

Diegenen die het niet merkten, omdat ze toch meteen de camping met stroomaansluiting, kozen, klaagden niet, anderen werden eerst aan het lijntje gehouden, en pas schoorvoetend zijn ze toen bij die klanten boosters gaan inbouwen, maar volgens mij alleen bij diegenen die echt klaagden .... tsja zoiets kost hun natuurlijk flink geld ....

En Dan is natuurlijk ook goed dat zo’n booster niet zondermeer maar maximaal werkt, als het eigenlijk niet kan. Zie het als een geregelde acculader, die i.p.v. aan de 230Volt, aan de 12-14Volt hangt en meteen ook kijkt of hij wel het maximum van de “voedende kant” kan vragen ......

Koeling is belangrijk, de ingebouwde ventilator moet kunnen werken, dus niet volledig dichtbouwen. Kabels goed (laten) crimpen, en ik heb ze nogeens zoveel mogelijk in flexibele buis ter bescherming gelegd. Afzekering direct bij pluspolen, ook belangrijk.
En wellicht wat overkill, maar ik label mijn kabels vaker om gemakkelijk te kunnen herleiden wat waar naartoe gaat, cq aangesloten is.

Gr. Daniël
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

gaat goed zo. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Bakkertjes »

Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

mooi kleurtje blauw, meer kan/zal/wil ik er niet van zeggen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Frank1954 »

Gouden raad (doch niet van Tante Kaat :lol: )
Ken je zelf niets van elektriciteit of batterijen...laat je dan beter goed adviseren voor je aan lifepo4 wil beginnen
We worden als consument elke dag "bedolven" onder promo's van allerlei slag...
Een "goedkope" koop kan vaak een dure koop worden als we ons te weinig laten informeren
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 671
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 0:15
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door roze »

Wat doet een
B2B (Battery to Battery booster)
?

Waar moet ik zoeken op een site van bijvoorbeeld http://www.stroomwinkel.nl om hier iets meer over te lezen?
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |

Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
Plaats reactie