Een Lifepo4 huishoudaccu?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Atoz »

Ja maar er is een maar aan dat gewicht, nu met 400wp en 220agm heb ik ondanks la een compressorkoelkast nooit een te kort aan stroom.
Dus was ik in de ban van dat lagere gewicht en probeerde de hoofdaandeelhouder (mijn vrouw) van mijn nieuwe vinding te overtuigen.
Bleek zij heel erg gerust in onze huidige installatie toen ze de prijs van die accu's hoorde.

Dit soort batterijen heeft ook alleen maar zin als je daadwerkelijk ook iets met die stroom gaat doen.
Koken op Elektra bv dan heb je er iets aan, maar zo maar je ganse installatie ombouwen om te kunnen schrijven dat ik die dure accu's ook heb is me toch een beetje te gek.

Trouwens, ofwel doe je die aanpassingen aan je voertuig perfect ofwel laat je alles zoals het was.
Dit soort techniek me is me ook te duur om stuk te doen door onkunde ...
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Handyman2 »

@Guido en anderen ....

Zonder deze Lithiumaccus had ik met Gel steeds te weinig, ging het maar krap aan, moest ik weg op zoek naar een stroomaansluiting om bij te laden ...
Nu heb ik ook in de winter met weinig zon, een voorraad die voor een paar dagen genoeg is, die snel bijgeladen kan worden, met een spanningsnivo dat niet inzakt, en bijna volledig is te gebruiken in geval van nood ...

Zeker, ik vermeld het nogmaals, het is duur, het is heel duur, maar zie het niet als een beletsel, net zo min een hele dure camper voor sommigen niet nodig is, anderen veel plezier eraan kunnen beleven. Zo beleven wij plezier aan deze nieuwe techniek, de grote hoeveelheid energie die opgeslagen kan worden en weer volledig gebruikt. Zie het als luxe, maar ook als een compleet backup system. En we willen jullie niet koste wat kost bekeren, alleen informeren, zo objectief mogelijk. En nogmaals ook wij gebruikers van Lithiumaccus zouden heel blij zijn met lagere kosten.

De vrijheid om ervoor te kiezen heeft natuurlijk niet iedereen, de inhoud van je beurs speelt een rol, en kies dan binnen je budget het beste. Vrijheid blijheid. Maar verketter iets niet alleen gebaseerd op het feit dat je het te duur vindt.

Nogmaals toen de Efoys op de markt kwamen zag je hetzelfde. Extreme voor- maar ook tegenstanders, en de kostprijs werd te vaak als tegenargument gebruikt. Maar die ambulance die ermee uitgerust was en de stroomvoorziening die optimaal bleef en iemands kind redde, daar werd niet overgesproken. Net als er nu al een tijdje dure Lithiumaccus in reddingsvoeruigen, bij essentiële taken gebruikt worden. Ze doen het wel degelijk uitstekend.

Vraag jezelf eerlijk het volgende: Als ik nu een hoofdprijs won en die prijs was een Lithiumaccu pakket met Booster en volledige installatie in je camper. Zei je dan NEE .... ?

Gr. Daniël
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

ik zou zeggen: geef mij de spullen ik bouw het zelf wel in , veel leuk werk dat ga je toch niet uit handen geven, plus dan weetje hoe alles zit en kun je indien ooit eens nodig de boel zelf repareren .
heeft al jaren mijn interesse maar de loterij werkt niet mee. :mrgreen:


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door kampo »

Ter aanvulling denk ik dat er ook evolutie is.
10 of 20 jaar geleden kon je niet kiezen, niet te vergelijken met een nieuw bouwproject vandaag.
Vandaag maakt men minstens de overweging. Lithium, AGM, GEL of goedkoopste oplossing.
Op de verschillende forums wordt duidelijk dat de groep zelf(om)bouwers naar Lithium aan het groeien is.
Niet iedereen maar je hebt toch wel een hele groep die er het budget voor over heeft.
Een groot deel doet dit ook gewoon voor de fun. Ze willen meedoen aan de moderne mogelijkheden.

Het moet hier ook gezegd worden dat het ombouwen van een bestaande elektro camperinstallatie naar Lithium niet echt leuk is.
Behalve de accu meerprijs moet je eigenlijk veel dingen aanpassen zoals het toevoegen van een BMS systeem.
De huidige B2B laders zijn nog veel te klein. Je moet er altijd 2 nemen om aan 100A lading te geraken.
Ook dat kost een fortuin.
De intelligente dynamos op moderne voertuigen vallen (nog) niet om te programmeren op hun nieuwe taak.
En de andere afmetingen van de Lithium accu's passen niet op de voorziene accu plaats.

Dat laatste is de voornaamste reden waarom ik mijn huidige camper niet heb omgebouwd naar Lithium.
Maar als ik morgen een mooie <3,5ton zou bouwen dan gaat er met zekerheid Lithium in.
Ik denk daarbij aan ongeveer 160Ah Li voor kleinere voertuigen en 12V/ 300Ah LifePO4 als het elektrisch mooi moet zijn.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Atoz »

@handyman2
Het is een goede oplossing voor een bestaand stroomtekort. Want dan gebruik je deze technologie ook.

@Kroppie
Ik zal ze wel zelf installeren mocht ik dit pakket winnen x;-)

@Kampo
Mocht ik morgen vanaf nul herbeginnen aan een nieuwe camper, ik gebruikte ook Litium.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Inferno »

Even terug naar de vraag, "heeft iemand ervaring met een LiFePo4 accu van Power Extreme, Yep, ik, heb een 125 ah van Power Extreme. Nu bijna een jaar en de accu doet het uitstekend. Ook deze accu heeft een app waarmee je de status kunt bekijken. Lading, ontlading, laadstatus en cycles.
En aanzienlijk goedkoper dan een Super-B (dat is overigens ook een Nederlands product).
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=JJeRd7tTPKQ[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=JJeRd7tTPKQ
Gebruikersavatar
AapNootCamper
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 15 mar 2015, 0:09
Locatie: Leiden

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door AapNootCamper »

Wat is de ervaring met de Power Extreme tijdens de wintersport? Met temperaturen flink onder de nul.
Laatst gewijzigd door AapNootCamper op do 18 jan 2018, 7:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Handyman2 »

ON4BGC - Guido schreef:@handyman2
Het is een goede oplossing voor een bestaand stroomtekort. Want dan gebruik je deze technologie ook.
:thumbup: zo zie ik het ook.
Afgelopen week, maar een keer aan de 230V gehangen, 8 uurtjes, veel eerder al waren de >verbruikte 100Ah al weer bijgeladen. Het hebben van zoveel reserve is erg prettig.

In de zomer zal de balance nog meer naar de plus uitslaan, neem ik aan, meer solar (nu minimaal) en geen ALDE verwarming die iets stroom nodig heeft. De kompressor koelkast zal weliswaar meer nodig hebben, maar dat zal via solar gecompenseerd worden

Gr. Daniël
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door myway »

Wat ik mij afvraag na het door worstelen van dit topic, waar is TS RonnyV gebleven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31861
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Bob Diesel »

Is volgens profiel vandaag nog aanwezig geweest
Maar hier geen reactie ::S
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
RonnyV
Berichten: 33
Lid geworden op: do 05 jan 2017, 20:04

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door RonnyV »

Ik heb dit met argusogen gevolgd en weet nu ook waar ik een houtkachel moet kopen :P

Wat ik mij afvraag is waar het prijsverschil zit tussen bv een Fraron lipo van 100ah en een SuperB van 100ah. De eerste 1000€ en de 2de 2000€!!
Goedkoop kan hier wel eens duurkoop worden.
Laatst gewijzigd door RonnyV op za 17 feb 2018, 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31861
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Bob Diesel »

Daar is die toch :wink:

Ronnie ,dat zelfde vroeg ik laats ook, ivm de aanschaf van een normale start accu
Excact het zelfde merk, model €79 of € 121,
Weet jij het weer ik het en aldie anderen diet het niet weten of snappen ook
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Frank1954 »

Het verschil zit in de kwaliteit van de cellen die ze gebruiken
Er zitten hier mensen als Kampo die het nog beter kunnen verwoorden
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

en er zit een groot verschil in de kwaliteit van de toegepaste onderdelen van de elektronische beveiligingen , daar zitten grote verschillen in , want een lithiumaccu staat of valt niet alleen met de kwaliteit van de cellen, maar ook van de toegepaste soort cellen en de uitvoering van de beveiliging en bewaking van de afzonderderlijke cellen .

het zijn geen gewone accu,tjes ,

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie