Een Lifepo4 huishoudaccu?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
RonnyV
Berichten: 33
Lid geworden op: do 05 jan 2017, 20:04

Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door RonnyV »

Lifepo4 batterij.
Ik overweeg om een lifepo4 batterij te plaatsen voor hh. Een 125Ah staat gelijk met een 250ah loodzuur bat.
1 Snellere laadtijd.
2 Bijna volledige ontlading mogelijk.
3 Lichtgewicht.
4 Zeer lage zelfontlading.
5 3 tot 4 maal meer laadcycli.
6 Geen accumonitor nodig want deze zit erin en via app te lezen.

http://www.powerxtreme.nl/nl/powerxtrem ... tremex125/

Enkel voordelen dus. Maar is dat zo!
Zijn er hier leden die dergelijke batterij gebruiken? Graag uw ervaring.
De prijs ken ik, 1300€
Huidige opstelling camper is 1 zonnepaneel 130w en Victron laadregelaar 75/15.

Kan deze batterij geplaatst worden in een camper met euro 6 motor?

Alvast bedankt.
Prettig eindejaar.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Lifepo4



Bericht door Metor »

Heb zeer goede ervaring met LifePo4 accu, wel ander merk.
Nu reeds het 4e jaar, zonder problemen nog even goed toen hij nog nieuw was.
Je elektrische installatie moet aangepast bij wintergebruik.
Een van de nadelen is het laad temperatuur bereik: Laad temperatuur 0℃~ 45℃.
Nooit de accu opladen bij temperaturen onder 0 °C.
Als je wintergebruik van je camper op het oog hebt (koude start, accu via scheidingsrelais aangekoppeld), is het beter om er een temperatuurbeveiliging op te zetten die de laadstroom omlaag regelt onder de 0 graden C.
Als je dit niet doet wordt de levensduur ernstig bekort, daar zit je niet op de wachten bij zo'n dure investering.
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 671
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 0:15
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door roze »

Niet elke solarregelaar kan een lifepo4 accu goed opladen. Heeft iemand goede ervaringnen met een bepaald merk/type die dat wel goed kan?

Niet elke acculader kan een lifepo4 accu goed opladen en is tevens geschikt voor de camper als die aan de paal hangt. Heeft iemand ervaringen met een beplaald merk/type?

De dynamo laadt de huishoud accu ook op. Kan dat probleemloos met een lifepo4 hh accu?
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |

Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
Gebruikersavatar
Jan058
Berichten: 426
Lid geworden op: vr 07 mei 2004, 11:24
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Jan058 »

beste TS,

ik kwam dit tegen op de campersite van onze oosterburen:

https://www.wohnmobilforum.de/lifeypo4- ... -f125.html

Daar is het ook een hot onderwerp ( 7 pagina's) met reacties en vragen.
Misschien iets voor jou bij.

Groet!
Jan058
Groet! Jan058

Wie tegen de stroom in gaat komt altijd bij de bron - Bram Vermeulen
Wie voor goede stroom gaat komt altijd bij wind en zon - Jan058

Afbeelding
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Handyman2 »

Heb sedert enige weken twee Fraron LiFePO4 100Ah Lithiumaccus als vervanging van twee Exide ES9000 Gel 80Ah accu’s .... hebben ingebouwde BMS en beveiliging ivm laden onder de nul graden. Staan bij mij in het verwarmde gedeelte naast de Alde verwarming waar het nu 18 graden is en in het leefgedeelte bijna 20 graden.

Met behulp van een Victron BM700 houdt ik ze in de gaten .... deed ik met de Exide ook, maar die deden het toch maar 3 jaar redelijk en gaven de geest.

Deze lithiumaccus konden volgens Fraron, een op een met de Exide gewisseld worden, en dat klopte 100%. Alle aansluitingen gewoon overzetten, Booster Votronic op AGM2 gezet, EBL 29 van Schaudt op “Nass Batterie” Solar loopt via EBL, in het instellingenmenu van de Victron Batterie Monitor wel wat waardes moeten aanpassen, want Litium is heel wat anders dan de gewone loodaccus. Maar voordelen te over, buiten de aankoopprijs, maar dat had ik ervoor over. Laten we dat gewoon eerlijk zeggen, ze zijn enorm duur en we hopen dat ze zo lang meegaan als er gezegd wordt. Er zijn al verschillenden (zie inderdaad het Duitse Wohnmobilforum waar ook ik alles over deze accu’s gelezen heb) die ze al meer dan 7 jaar dagelijks in gebruik hebben. En nul problemen!

Laten we hier niet verder over de prijs blijven discussiëren want dan ben ik “weg”, dat is een keus voor een ieder .... Maar wat betreft de rest, ben tot op heden nog meer dan verrast dan ik erover gelezen had. Belastbaarheid geweldig, stabiele stroomafgifte geweldig, hoge stromen geen probleem, laadbaarheid enorm en snel, blijft tot bijna 100% nog veel energie opnemen, dus zeer efficiënt en hoeven niet steeds 100% geladen te worden, als het eens niet lukt met een slechte zonnedag, of te korte rit, ze zijn veel en veel lichter dan Loodaccus, kunnen lange tijd in opslag blijven, in geval van zelfs zonder problemen tot 90% ontladen worden. Werkspanning ligt ver boven de 13V, en dat blijft ook boven de 13V rustspanning totdat ze zowat leeg zijn. Daarom goed op litium ingestelde Batterie Monitor met Shunt gebruiken!

Heb bv met compressor koelkast, led light, TV en Satreceiver, ALDE verwarming, opladers en pomp, in 24 uur, als test 62 Ah gebruikt (bewust zoveel mogelijk gebruikt, zelfs met opzet s ochtends tv meerdere uren laten aanstaan) en dan nog staat het voltage boven de 13V. Ik zou nog 2 dagen tot de uiterste grens kunnen gaan, zonder solar of anderszins laden....

Maar niet gedaan, en met Votronic Booster binnen kleine twee uurtjes waren de accu’s weer vol. Zonder booster en flinke dikke kabels gaat ook, soms sneller, maar ik limiteer het tot 45A mbv de Booster, omdat alles nog via de EBL loopt en dat relais mag maar max 50A continue hebben. Kabels wel vergroot tot 16 mm/quadraat.

Ik leer nog steeds bij en heb me er goed in verdiept. Ook alles zelf geïnstalleerd. Maar ook een leek kan ze zondermeer laten monteren en als hij/zij de boel maar in de gaten houdt mbv een BM, is er niets moeilijks aan .... Trouwens in de accu’s zitten beveiligingen die de boel uitschakelen bij overlading maar ook te diepe ontlading. En bij te lage temperaturen (dus onder de 0 graden) het laden uitschakelen! (Bij zeer diepe ontlading, wel liefst zo spoedig mogelijk bijladen!)

Het blijft natuurlijk handig als je er wat meer over begrijpt, want ze echt mishandelen gaat in de papieren lopen als ze daardoor stuk zouden gaan. Maar normaal gebruik, op tijd bijladen, wat trouwens ook via de 220V laders zeer veel sneller gaat, is de manier om er lang plezier aan te beleven.

Dit zijn mijn globale ervaringen tot nu toe ....

Succes ermee.
Gr. Daniël
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door hurktoilet »

Mijn Duits schiet te kort om dat Duitse forum te lezen. Maar aangezien mijn huidige gel-accu vrij krap is (90 ah uit mijn hoofd) en op een plaats staat waar geen grotere past, heb ik wel interesse.
Maar wel een paar vragen:
De claim dat een lifepo4 dezelfde capaciteit heeft als een loodaccu met twee keer zo veel ah, kan die kloppen? Een ah is toch een ah? (over ah-erlebnissen gesproken. En hoe is dan de verhouding tot gel- en agm-accu's?
Je hebt een versie met 12f ah en een met 75 ah, de laatste is een stuk betaalbaarder en heeft toch de helft meer capaciteit dan mijn accu. Maar ze hebben exact dezelfde afmetingen. Nu wil ik best geloven dat de verschillen in afmeting bij een efficiënter systeem, maar even groot?
Op de site zie ik trouwens niets staan over instellingen op je ebl of je laadpaneel. En op mijn ebl en laadpaneel kan ik helemaal geen accusoort instellen. Heb ik dan een probleem?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Frank1954 »

Hi Peter

De 90ah vervangen bvb door de Super B Epsilon : http://super-b-gewecke.de
Deze lifepo4 past o.a. onder de cabinezetels bij Fiat
Maar er zijn nog spelers op de markt....
Alle "gewone" batterijen kun je maar ontladen voor 50% in jouw verhaal max. 45Ah
Een lifepo4 kan je (bijna) volledig ontladen..
Prijs is nog een struikelblok maar voor de rest niets dan voordelen en ook een stuk minder gewicht op de weegschaal
De "prijs" wordt bepaald ook de kwaliteit van de cellen die ze in lifepo4 gebruiken
Het "verschil" zit hem altijd wel "ergens"...en lifepo4 is een booming-market....de Chinezen die..zitten niet stil he...
Als je 1000€ of méér betaald voor dit soort technologie is dienst na-verkoop en service ook belangrijk
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door kampo »

Juist advies over LiFePO4 accus kan hier enkele gegeven worden als je de electrische uitrusting van je voertuig nog beter omschrijft.
Het zou gaan over een euro6 voertuig…met inteligente dynamo ? en het voertuig heeft nog geen buck boost of Battery to Battery omvormer ?
De acculader ? voorzien met een instelbare stand voor Lithium accu’s ?
Victron MPPT 75/15 is OK voor Lithium

Dan nog even iets rechtszetten.
Je mag het van mij afronden naar boven maar ik ben eerder voorzichtig en behoudsgezind ingesteld.
Een half tractie accu (Nat, Gel, AGM) van 250Ah die je in een bereik van 100-50% SOC gaat gebruiken komt overeen
met een LiFePO4 van 166Ah ! die je in een bereik van 95-20% SOC gaat gebruiken.
Dus een 125Ah Lithium is kleiner als een 250Ah Halftractie.

De voordelen die je opsomt zijn heel juist. Misschien moet je er om het compleet te maken ook bijzetten dat je bewust bent van de
temperatuurproblematiek van deze Lithium accus en dat je weet hoe je daar mee zal omgaan.

Een Lithium accu gaat niet meteen stuk bij gebruik buiten de optimale zone.
Net zoals bij een traditionele accu zal dat leiden tot een verkorte levensduur.
Het aantal zaken die met een Lithium BMS systeem beveiligd worden is afhankelijk van hoeveel risico je wilt nemen.
Het ene merk gaat daar losjes over waar het andere merk een poging doet om werkelijk alles te beveiligen.

Voor de rest zeker doen !
Groeten Kampo
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Handyman2 »

Helemaal mee eens Kampo.

Voor de duidelijkheid naast de LiFePO4 lithiumaccus zijn er ook de lithiumaccus met Ytrium toevoeging, de LiFeYPO4 en die kunnen wel onder de nul graden Celsius geladen worden. Weliswaar ook niet zo sterk als bij kamertemperatuur maar toch ... wel weer iets duurder ;-(

Heb nog aparte Victron acculader erbij gekocht om de accu’s op de LiThiumIon-stand indien gewenst af en toe apart te laden. Samen met de twee andere aanwezige laders (EBL en de Schaudt Zusatzlader) kan natuurlijk ook en dan loopt er lekker veel tegelijk door de accu’s. Geen probleem, dat zuigen ze op als een spons.

Mbv een hoofdschakelaar kan ik alles uitschakelen en kunnen de accu’s volledig zonder gebruikers veilig maanden indien nodig “overwinteren” want opslag onder nul is geen probleem, ontladen ook niet, alleen opladen kun je beter pas vanaf 0 graden Celsius doen, maar dat kun je beveiligen en dat doet Fraron door dat via electronica te regelen, SuperB kan de accu zelfs iets verwarmen en dan lukt het laden ook want al is het “buiten” koud, in de accu is het dan warmer, door die interne verwarming. (NB laatste heb ik op Duitse Forum gelezen)

Ik zag vandaag nog iets opvallends en tegelijk wel logische aktie van de Votronic Booster. Op een paar kilometer ritje met tussenstop bij supermarkt, waarbij ik meermaals moest starten, ging de booster naar 22A lading i.p.v. 45A ... startaccu is niet meer de nieuwste en ging waarschijnlijk wat laag in zijn spanning, dus ook dat beveiligd de booster en “lurkt” niet onbegrensd stroom uit een wat ouderdoms zwakke startaccu ...

En ook dat maar gedeeltelijk opladen zonder 100% SOC te bereiken en daarna gewoon weer stroom te gebruiken is iets dat een loodaccu absoluut niet leuk vindt, een lithiumaccu zonder problemen kan hebben.

Toch in 25 minuten 10A erbij, en “vroeger” bij mijn gelaccus liep er per uur maar max 8A en naarmate de accu’s boven de 80% SOC (state of charge) kwamen werd de laadstroom steeds lager ... weerstand steeds groter. Lithium heeft dat bijna niet en neemt tot 100% SOC alle stroom op die hij maar aangeboden krijgt. Dat geldt ook voor solar, zodat ook dat efficiënter geschiedt ...

Indien je je er een beetje in verdiept en de grenzen kent, kun je lithium met een gerust hart gebruiken. Een van de bekende voorlopers in Duitsland: Sonnentau, doet ook regelmatig en jaarlijks een heel zware test met het accupakket dat hij al 7 jaar in gebruik heeft. Hij hangt er dan via een zeer zware inverter een zware elektrische kachel aan, stromen van meer dan 150A zijn dan gewoon en hij haalt vaak tot meer dan 100% eruit, omdat sommige kwalitatief goede LiFe(Y)PO4, meer kapaciteit hebben dan erop staat ... bij dit 7 jaar oude accupakket lukt dat nog steeds prima.

Gr. Daniël
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Handyman2 »

Voorbeeld van VictronConnect App. Zo ziet het er nu uit. TV uit, led aan, ALDE aan, Koelkast af en toe aan, Mobieltje wordt bijgeladen ....

Uiteraard klopt de resttijd niet, daar wordt van die bekende 50% grens uitgegaan.
Maar als de rustspanning onder 13V komt, en zeker in de buurt van 12,8V wordt het tijd bij te laden.
Onder forse belasting kan de spanning ook wel onder de 12V komen, geen probleem.

Afbeelding
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door kampo »

Handyman2 schreef: Voor de duidelijkheid naast de LiFePO4 lithiumaccus zijn er ook de lithiumaccus met Ytrium toevoeging, de LiFeYPO4 en die kunnen wel onder de nul graden Celsius geladen worden. Weliswaar ook niet zo sterk als bij kamertemperatuur maar toch ... wel weer iets duurder ;-(
De Ytrium versies ZOUDEN beter tegen de temperaturen kunnen. Maar dat is een heel mistig gebied. Volgens sommige bronnen zouden in die van Victron ook Y cellen zitten. Maar ik heb dat nog niet horen bevestigen.
Ook is het zo dat als je naar de Winston cel specs van LiFePO4 en LiFeYPO4 gaat kijken dat daar veel diepere temperaturen toegelaten zijn dan dezelfde cellen in de accus van accuboeren, of omgekeerd.
Afhankelijk van de marketingstrategie mag meer of minder in temperatuur. Veel blabla dus.
De waarheid is dat dieper in temperatuur gaan niet meteen destructief is maar wel de levensduur serieus aantast. Hoeveel is een vraagteken.
Net zo met hevig laden of ontladen. Meestal staat op de specs wat het aanbevolen maximum is. Er staat niet bij dat die mishandeling ook de levensduur gaat verkorten. Hoeveel ?
Ondertussen ben ik voorzichtig met hoge en lage temperaturen net zoals met hoge en lage stromen.
Het valt nog wat tegen om op de Lithium HH accus te kunnen starten. Dat is de camper toekomst voor mij.
Weg met de loden startaccu.
Een van de bekende voorlopers in Duitsland: Sonnentau
Ja hij is een referentie. Sonnentau heeft ervoor gezorgd dat Lithium accus voor een groot publiek toegankelijk zijn geworden.
Ook ik ben een fan van zijn manier van aanpak.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door de Jonckheer »

Als ik zo eens bij onze Chinese vrienden kijk zijn ze daar toch echt stukken goedkoper: https://nl.aliexpress.com/item/12-V-Li- ... eLevelAB=5
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door Meine »

Hier prima ervaringen (ook als het om service en nazorg gaat) met eigen import van een LiFePo4 accu uit China. De in dit topic genoemde prijzen herken ik dan ook in het geheel niet.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een Lifepo4 huishoudaccu?



Bericht door kampo »

Ja maar verklaar dat nader want anders is het een te eenvoudige uitspraak.

Volgens mij kost een fabrieksaccu van een merk 100%
Daarvoor krijg je een pak garanties, vooral dat het werkt en veilig is.
Het aankoopbedrag is voor te meesten onder ons te hoog om enig risico te nemen.

Als je een bouwpakket koopt en zelf gaat in elkaar steken is het +/- 30% goedkoper
Niet iedereen kan dat en je moet er altijd een 3 tal weken op studeren.
Je bent zelf helemaal verantwoordelijk. Als het misloopt laat men je in de steek.

Nog 30% extra goedkoper is het als je de componenten rechtstreeks in China gaat betrekken.
In de meeste gevallen moet je dan wel douane betalen.
Het risico (het blijft een serieus bedrag) is dan nog groter want alles moet passen.
Volgens mij kan je de laatste formule enkel als je ervaring hebt in al dat soort zaken.
En wie heeft dat nu ... zeldzaam.
Voor de meesten onder ons is het uitekenen van een electrisch camperschema al voldoende ingewikkeld.
Hier een paar zelfbouwvoorbeelden.




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie