Campergewicht opwaarderen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
gelo

Re: Campergewicht opwaarderen

Bericht door gelo » di 25 jun 2019, 15:02

idaenwim schreef:
zo 29 apr 2018, 13:48
Wij hebben een Adria Coral SLT670 en willen gewicht opwaarderen van 3500 naar 3850kg. Camper is net iets te zwaar door allerlei aanpassingen die gedaan zijn en daarom wil ik hem opwaarderen. C1 rijbewijs in bezit. Aangezien RDW stelt dat je goedkeuring van fabrikant moet krijgen heb ik Adria Benelux benaderd. Die zeggen dat ze dat niet kunnen maar verwijzen naar WDT services. Zij kunnen dat wel maar stellen dat er een VB Airsuspension hulpluchtvering gemonteerd moet worden, anders wordt word het niet geaccepteerd. Maar er zit al een hulpluchtvering eronder van het merk Dunlop. Tevens moet de loadindex van banden verhoogd worden van 109 naar 113, maar bandenmaat 215 70 15 bestaat niet met 113 loadindex.
Heeft iemand hier ervaring mee hoe we toch goedkeuring kunnen krijgen zonder een nieuwe hulpluchtvering. Graag serieuze antwoorden.
Hallo Ida en Wim,
Ik kan jou niet helpen bij jouw vraag, maar jij misschien mij: Wij zitten in exact dezelfde situatie. Wij hebben ook een Adria Coral 670 SLT. Wij hebben er zelf luchtvering op laten monteren (niet van VB). Wij krijgen ook van WDT te horen dat onze camper opgewaardeerd kan worden tot 3850 kg als we luchtvering van VB monteren. Weet jij intussen meer? Heb jij de camper intussen opgewaardeerd en hoe? Je zou ons wellicht erg kunnen helpen. Alvast bedankt voor je reactie.
Loek
Groetjes uit de Coral

rijschoollucassen

Re: Campergewicht opwaarderen

Bericht door rijschoollucassen » di 25 jun 2019, 20:13

Mijn camper onlangs verhoogd naar 3850kg. De overbelading zat grotendeels op de achteras, en daar staat (stond) bij mij ook 2000kg. Deze was bij (eigen) controle al 190 kg te zwaar. Ik heb contact opgenomen met WDT-services en deze heeft mij verder geholpen. Zij hebben in samenwerking met de TUV testen gedaan met vergelijkbare voertuigen. Ik heb nu grotere wielen (van 15" naar 16") en hulpluchtvering achter. Ik heb een nieuw typeplaatje ontvangen, en toen naar de RDW. Mijn achteras mag nu 2250kg, de vooras nog steeds 1850kg. Dat ik nu 'maar' naar 3850kg kon, ligt aan de remmen. Wil ik hoger, moeten daar grotere schijven op. Voorlopig vind ik het goed zo, mogelijk dat ik ooit bij vervanging van remschijven de grotere laat monteren. Wel kans dat ik dan weer naar andere velgen moet (5x130). Trekgewicht is gelijk gebleven, maar is tevens beperkt tot een max. treingewicht van 5500kg. Ik mag dus nog steeds 2000kg trekken, maar dan mag de camper niet boven de 3500kg zijn.

Al met al heeft dit ongeveer 2500€ gekost. WDT heeft op hun site een overzicht staan van welke voertuigen aangepast kunnen/mogen worden.http://wdt-services.com/fiat-ducato-x250x290/

Ook onder mijn camper zat al hulpluchtverig (StabilitySystemAdria) maar deze is niet gehomologeerd voor het hogere gewicht.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu door naar een Adria Coral S 690 SC.

Plaats reactie