Pagina 1 van 2

Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: za 16 dec 2017, 10:37
door Paulina
Heb mijn C1 rijbewijs gehaald,mijn camper Chausson Allegro 94 heeft een chasis dat volgens het plaatje asbelasting achter 2000-en voor 1850kg mag hebben dus verzoek via formulier rdw om de camper op te waarderen naar 3850kg,kreeg het formulier terug met de mededeling dat er een cvo van de fabrikant nodig was en dat er daarna een keuring nodig was??
Heb telefonisch contact gehad,waarna de mededeling dat de TMM op 3500kg stond in hun dossier,dat staat ook op mijn kentekenbewijs,maar als je de gegevens van de camper opvraagt via de rdw en de asbelasting opzoekt staat er toch ook achter 2000 en voor 1850 technisch maximale asbelasting,hoe is dit het mogelijk

Re: Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: za 16 dec 2017, 10:43
door Iveco4x4
Ik weet niets van de gewichten maar wel gefeliciteerd met je C1 rijbewijs :clap: :cheers: :thumbup:
Maar kijk ook even hier

Re: Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: za 16 dec 2017, 10:50
door KTManiac
Paulina schreef:....maar als je de gegevens van de camper opvraagt via de rdw en de asbelasting opzoekt staat er toch ook achter 2000 en voor 1850 technisch maximale asbelasting,hoe is dit het mogelijk
Da's volkomen normaal. Som aslasten is vrijwel altijd meer dan de TMM.
Check maar eens wat willekeurige kentekens.

Er zijn hier op 't forum echter voorbeelden te vinden van mensen die succesvol de TMM hebben weten te opwaarderen tot de som van die aslasten.
Langdurig traject vrees ik. Gebruik de zoekfunktie even of wacht een eventuele reaktie af van iemand die dat traject doorlopen heeft.

Re: Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: za 16 dec 2017, 11:13
door Marco Polo
Die van ons stond ook op 3500kg met TMM 4250kg en aslasten gezamenlijk 4,8 ton.
Administratieve route van het RDW gaat dan tot 4250kg.

Re: Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: za 16 dec 2017, 11:50
door Frank1954
Klopt, om een verhoging door te voeren van het TMM dient een klant bij de fabrikant een attest aan te vragen
Of je stelt deze vraag aan je dealer die dichter bij de fabrikant staat dan een eindklant
Bij de meeste camper-fabrikanten kost dit +/- 250€ méér of minder
Met een attest verklaart de camperfabrikant dat het voertuig geschikt is voor een hoger TMM
Een COC van een voertuig mag maar éénmalig worden uitgereikt van Europa
Vandaar dat je met een bijkomend attest je camper wél het TMM kan laten verhogen
En wie het COC of Certificate of Conformity van zijn camper ter hand neemt zal meteen merken wanneer je beide aslasten samen telt je op een hoger gewicht uit komt
Hiermee zien we welke max. verhoging er "technisch" mogelijk is dit zonder wijzigingen aan het chassis
En, Ik stel me de vraag, eens je de juiste documenten hebt ontvangen van de fabrikant hoe, lang de procedure duurt in Nederland om het TMM van een camper admin in orde te brengen
:wave:

Re: Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: za 16 dec 2017, 13:31
door vmax
hangt ervan af welk chassis eronder zit, is het een al-ko dan kun je bij al-ko Nederland terecht

Re: Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: za 16 dec 2017, 14:59
door EasyBee
TS gefeliciteerd met je C1 rijbewijs. :clap:

Heb je de camper al eens leeg op een weegbrug gezet? Want het leeggewicht op kenteken is vaak niet helemaal correct. Je camper is waarschijnlijk nu al zwaarder doordat er allerhande extra's op zitten zoals luifel, sat-schotel, zonnepanelen etc. Die zaten er niet op bij de typeweging van de fabriek. Dan heb ik het nog niet gehad over gasflessen, fietsendrager en dus fietsen, TV, extra HH accu. Dan moeten mensen, waterreservoir, kleding, eten nog mee op reis.
Ik kwam op het duitse wohmobilforum.de een discussie over dit onderwerp tegen.
De eigenaar van zo'n camper was de weegbrug opgereden met 2 volwassenen, 150 ltr. water, 2x 11 Kg Gas, volle dieseltank, camper voorzien van luifel, sat-schotel + zonnepanelen, maar nog zonder fietsen, kleding eten en drinken.
Gewogen 3505 Kg.

De Chausson Allegro 94 staat (bij mijn weten) op een Ducato Maxi chassis en werd in Duitsland (in ieder geval) verkocht met 3500 of (tegen meerprijs) 4000 kg chassis.
Je zult bij de Chausson dealer of de Fiat professional garage moeten zijn voor opwaarderen, maar gezien de door jou aangeleverde info over getallen op kenteken, ben ik bang dat je geen 4000 kg Maxi chassis hebt.

Re: Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: zo 29 apr 2018, 13:48
door idaenwim
Wij hebben een Adria Coral SLT670 en willen gewicht opwaarderen van 3500 naar 3850kg. Camper is net iets te zwaar door allerlei aanpassingen die gedaan zijn en daarom wil ik hem opwaarderen. C1 rijbewijs in bezit. Aangezien RDW stelt dat je goedkeuring van fabrikant moet krijgen heb ik Adria Benelux benaderd. Die zeggen dat ze dat niet kunnen maar verwijzen naar WDT services. Zij kunnen dat wel maar stellen dat er een VB Airsuspension hulpluchtvering gemonteerd moet worden, anders wordt word het niet geaccepteerd. Maar er zit al een hulpluchtvering eronder van het merk Dunlop. Tevens moet de loadindex van banden verhoogd worden van 109 naar 113, maar bandenmaat 215 70 15 bestaat niet met 113 loadindex.
Heeft iemand hier ervaring mee hoe we toch goedkeuring kunnen krijgen zonder een nieuwe hulpluchtvering. Graag serieuze antwoorden.

Re: Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: zo 29 apr 2018, 15:51
door iSonic
De fabrikant moet een nieuw CVO of aanvulling CVO verstrekken. Zei zijn de ENIGE die dit kunnen. Dus fabrikant camper (Adria) benaderen of Nederlandse importeur. Ik heb voor onze camper gewoon de fabrikant gemaild (chausson) en had binnen een paar dagen antwoord.

Ik heb nog nooit gehoord van extra vering en zou dat dan ook zeker niet doen. De RDW accepteerd alleen een CVO van de fabrikant en niks anders.

Let wel: verhoging van de ttm is lang niet altijd mogelijk.

Re: Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: zo 29 apr 2018, 15:54
door iSonic
Toevoeging: wdt claimed op hun site dat ze kunnen op waarderen benieuwd hoe ze dat doen....

Re: Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: zo 29 apr 2018, 16:08
door javanes
iSonic schreef:
zo 29 apr 2018, 15:51

Ik heb nog nooit gehoord van extra vering en zou dat dan ook zeker niet doen. De RDW accepteerd alleen een CVO van de fabrikant en niks anders.
Mijn Ducato 230 is afkomstig uit Duitsland.
De Technische Max Massa is daar opgehoogd van 3200 naar 3500 kg.
Dat alleen met het monteren van andere voorveren, hulpluchtvering en een grotere maat banden met hogere loadindex.

Probeer dat hier in Nederland maar een op dezelfde manier voor elkaar te krijgen. :bang:

Re: Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: zo 29 apr 2018, 17:50
door Jadatis
Vraag is of het nuttig is de MTM op te voeren in dit geval.
De MTA vooral achter verhoog je daar niet mee, en die mag ook niet overschreden worden.
Je komt vrijwel zeker nu al aan de 2000 kg.
Of het moet zijn dat de Technische maximum aslast van je achteras hoger is en dan de 2000 kg max toegelaten aslast. Dan vaak zo omdat de banden samen niet meer mogen dragen, en kan door "zwaardere" banden de MTA eenvoudig verhoogd worden, waardoor de 3850 kg MTM wel nuttig is.
Die 2 MTA's ( Technisch en toegelaten) kan je soms vinden op www.rdw.nl als je daar je kenteken invult.
Scroll even door naar " voertuiggegevens opvragen " met in gele nummerbord " tik hier" .
.hoeft geen hoogdletters en streepjes te gebruiken maar mag wel

Re: Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: zo 29 apr 2018, 19:31
door iSonic
javanes schreef:
zo 29 apr 2018, 16:08

Mijn Ducato 230 is afkomstig uit Duitsland.
De Technische Max Massa is daar opgehoogd van 3200 naar 3500 kg.
Dat alleen met het monteren van andere voorveren, hulpluchtvering en een grotere maat banden met hogere loadindex.

Probeer dat hier in Nederland maar een op dezelfde manier voor elkaar te krijgen. :bang:
Ik.bedoelde eigenlijk ook in de context van verhoging van mtm in Nederland.

Let wel: ook als de mtm bij RDW op 3500 kg staat kan soms de mtm wel verhoogd worden. Zoals gezegd contact opnemen met de fabrikant en kijken of ze een toevoeging voor CVO willen afgeven.

Re: Campergewicht opwaarderen

Geplaatst: zo 29 apr 2018, 20:53
door Pienmajer
Ik heb in het verleden hierover contact gehad met WDT. Na toezending van alle gegevens van de camper, kan WDT zeggen of het kan,wat de procedure is en wat het gaat kosten. De kosten voor de tüv gegevens en formulieren volgens de offerte van WDT bedroegen € 612. Daarbij komt de keuring van de RDW. Eventueel andere banden en extra vering, afhankelijk van chassis. Dus mail WDT en je weet meer.
Ik heb uiteindelijk niet gekozen voor opwaardering maar heb een nadere camper gekocht. Groet.