Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door lassche »

Wij hebben beide. Maar op bescheiden schaal. Een camper van 2001, wel van alle gemakken voorzien en een 22 ft zeiljachtje van 2005.
Zeilen doe ik al van jongs af aan. Begonnen met een geleende oude punter, vaarboom rechtop en een oud gordijn als zeil. Van het geld van mijn eerste vakantiebaantje een "echte" zeilboot gekocht. En sindsdien verschillende zeilboten gehad.

's Zomers ligt de boot aan het Beulakkerwijde en zijn we met een kwartier vanaf huis op de boot, 's winters staat ze op de trailer bij huis.

De camper gebruiken we 2 x 3 weken per jaar, een keer in het voor- en een keer in het naseizoen, meestal om richting Middellandse zee te gaan. En soms nog voor een enkel weekend of weekje tussendoor in Nederland.

De boot gebruiken we alléén in het weekend bij mooi weer en dan als dagzeiler.

Onze ervaring is dat we op het water makkelijker de rust vinden die we zoeken dan wanneer we met de camper, in ieder geval in Nederland een plekje aan het water opzoeken.

Meestal zeilen we het eerste gedeelte van de dag en in de loop van de middag gaan we voor anker. En dan heb je op het water alle rust en ruimte om je heen.

Dat is de belangrijkste reden voor ons dat wij de boot nog steeds aanhouden naast de camper. Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat we ook wel eens overwegen om de boot van de hand te doen. Want, en dit is al eerder genoemd de tijd die er mee gemoeid is voor onderhoud en om de boot seizoensklaar te maken staat niet altijd in verhouding tot het aantal keren van gebruik.

Maar als we daartoe zouden besluiten zou ik toch nog wel weer een open zeilbootje kopen. Maar dan op een trailer en stallen bij huis.

Zonder het zeilen zou ik (nog) niet kunnen.

Dit is zoals wij het ervaren.

Gr. Roelof
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door Charles Franconi »

Als ik aan het water woonde, zou ik er een zeiljacht(je) bij hebben. Geen ligplaatskosten en onderhoud aan het eind van de tuin. En voor het geld: voor 4000 Euro heb je een net kajuitzeiljachtje waar je op kan pitten, b.v. een Waarschip. En als je meer poen hebt kun je net zover gaan als de beurs het toelaat.

Maar als je b.v. op het IJsselmeer vaart en daar overnacht, kun je vrij liggen vergeten. Ik persoonlijk vind als camperaar die het liefst vrij staat, de overnachtingskosten in de havens ook verre van goedkoop. Ga je naar een duurder jacht met inboardmoter en de nodige electronica zoals Autopilot en allerlei navigatieapparatuur, dan weet ik uit ervaring van familie en vrienden, dat de jaarlijkse onderhouds- en reparatiekosten aardig kunnen oplopen.

Als laatste heb ik de ervaring dat je op een schip wel de nabije omgeving bekijkt vanaf de plek waar je bent aangemeerd, maar verder weg eenvoudig niet komt, tenzij je wat huurt.
Met de camper zie je veel meer van het land.

Dus mijn mening: de camper, tenzij je jacht(je) achter de tuin kan liggen en je beide wil hebben en kan betalen.

Groeten Charles
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door Charles Franconi »

lassche schreef:Wij hebben beide. Maar op bescheiden schaal. Een camper van 2001, wel van alle gemakken voorzien en een 22 ft zeiljachtje van 2005.
Zeilen doe ik al van jongs af aan. Begonnen met een geleende oude punter, vaarboom rechtop en een oud gordijn als zeil. Van het geld van mijn eerste vakantiebaantje een "echte" zeilboot gekocht. En sindsdien verschillende zeilboten gehad.

's Zomers ligt de boot aan het Beulakkerwijde en zijn we met een kwartier vanaf huis op de boot, 's winters staat ze op de trailer bij huis.

De camper gebruiken we 2 x 3 weken per jaar, een keer in het voor- en een keer in het naseizoen, meestal om richting Middellandse zee te gaan. En soms nog voor een enkel weekend of weekje tussendoor in Nederland.

De boot gebruiken we alléén in het weekend bij mooi weer en dan als dagzeiler.

Onze ervaring is dat we op het water makkelijker de rust vinden die we zoeken dan wanneer we met de camper, in ieder geval in Nederland een plekje aan het water opzoeken.

Meestal zeilen we het eerste gedeelte van de dag en in de loop van de middag gaan we voor anker. En dan heb je op het water alle rust en ruimte om je heen.

Dat is de belangrijkste reden voor ons dat wij de boot nog steeds aanhouden naast de camper. Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat we ook wel eens overwegen om de boot van de hand te doen. Want, en dit is al eerder genoemd de tijd die er mee gemoeid is voor onderhoud en om de boot seizoensklaar te maken staat niet altijd in verhouding tot het aantal keren van gebruik.

Maar als we daartoe zouden besluiten zou ik toch nog wel weer een open zeilbootje kopen. Maar dan op een trailer en stallen bij huis.

Zonder het zeilen zou ik (nog) niet kunnen.

Dit is zoals wij het ervaren.

Gr. Roelof
Vroeger, toen de tijden nog goed waren, stonden we vaak naast het kanaal in Giethoorn, zuid van waar nu de Eetkamer van Giethoorn is. Zeer gezellig en goed voor de horeca en met name voor het visrestaurant wat er toen zat. Maar plotseling was het toen afgelopen. Bootjes mochten er toen wel blijven liggen. Ik heb wel eens gedacht, ik gooi ook een anker in het water en knoop het ankertouw aan mn Fiat camperbus en maar kijken of ik een boete krijg. maar helaas nooit echt uitgevoerd.

Charles
Jacques64

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door Jacques64 »

Wat een geweldige inzichten en ervaringen daar kan ik wat mee.
Heb vroeger ook gezeild we hadden een 31ft, dus het punt is het blijft kriebelen en trekken.
Maar heel kort gehad ivm omstandigheden moeten verkopen toen vaarde toen alleen Uitgeestermeer.
Nu kon ik onze camper ruilen voor een zeiljacht nu ben ik daar nog niet tot overgegaan.
Het is dus een luxe probleem maar je leeft maar één keer en dacht ben nu 53 zal ik de stap nog eens maken.
Nu na jullie ervaringen inzichten ben ik weer effe met beide benen op de grond gezet.
Gevoel een verstand moest effe op een goede lijn gezet worden.
Nu heb ik wel vrienden die zeiden niet doen maar ja die hebben nooit gezeild die zeggen overal niet doen tegen.
Hun eigen angst dat het tijd en geld kost.
Eén vriend wel veel zeil ervaring maar leende altijd de boot van zijn ouders en nu leent camper van zijn ouders dus heeft wel de lusten maar niet de lasten dus vond ik ook lastig als graad meter.
Hij vond dus camper veel leuker maar na al die jaren zie ik wel de kosten ook van camper die liegen er ook niet om.
tov de paar keer dat we er weg mee gaan, Nu kon ik ook de camper goed verkopen op laatst ook niet gedaan dat gevoel dat hij weg zou zijn kreeg ik het ook niet goed van. Nu staat een camper ook voor vrijheid maar een zeiljacht ook.
Door jullie reacties zijn de voor en tegens goed in beeld gebracht voor ons.
Wat ik wel lees dat jullie ook voor beide passie hebben en dat dat niet los van elkaar hoeft te staan.
Afgelopen zomer ook verschillende keren bij havens gestaan had ik beter niet kunnen doen want nu is die passie weer op gelaaid een onrust dat ik dacht een zo 34 ft boot ivm breder en meer leef ruimte en inderdaad nu ijsselmeer wadden-zee rekening houdend met keuze boot ivm diep gang wilde ook zeker geen nieuwere boot zie veel moderne boten in havens liggen die zo veel onderhoud nodig anders een afschrijving ivm verval.
Als het al wat word oudere boot degelijk bouw maar goed een dat is weer een ander verhaal.
Waar opteletten allemaal.

Maar dus na jullie inzichten en ervaringen .effe pas op de plaats. :wink:
Gebruikersavatar
VanDeStouwe
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 12:40
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door VanDeStouwe »

Bij deze nog een aanvulling over de restwaarde van je zeilboot. Wij hebben in 2009 een nieuwe 43 ft zeilboot gekocht. Aardig wat extra erop zoals electrische furling(fok) en electrische lieren. Dit jaar hebben wij de boot verkocht tegen een marktconforme prijs en wat blijkt dat wij 2/3 van de waarde hebben ingeleverd. Dit komt vooral omdat de markt voor nieuwe zeilers sterk is verminderd. Men huurt liever dan kopen.
Daarnaast het volgende over diversiteit: Als je op vakantie bent en gaat met de zeilboot naar zee dan ga je kies je een bestemming en daar ga je naar toe. Als het hard gaat waaien of langdurig regent dan blijf je waar je bent en wacht beter weer af. Ben je met de camper op weg dan pak je je boeltje in en rijdt naar een ander gebied.

Wij gaan nu beginnen aan ons camper leven en zijn benieuwd of we het vrije gevoel dat we met onze zeilboot hadden ook kunnen vinden onderweg met onze camperbus. Wij denken van wel.
Reizen is zien. Zien is beleven. Beleven is leven
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door de Jonckheer »

Diezelfde vrijheid was er wel maar is grotendeels weg. Je kunt met je boot op heel veel plekken simpelweg je anker uitgooien en gaan slapen zolang je dat maar niet in de vaargeul doet. :lol: Geen mens die daar iets van vind of zegt. Doe je precies hetzelfde met je camper, dus een geschikt plekkie om te overnachten heb je een dikke kans dat er 's nachts een pet aan komt kloppen en je sommeert om te vertrekken, al dan niet vergezeld van een bekeuring. Camper bezitters worden vaak gezien en behandeld als paria's, zeker de vrijheid lievende die bij voorkeur niet op een camping staan en bij uitzondering op een cp.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door Dafluc »

Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door de Jonckheer »

:lol: :lol: Nou, ten eerste kun je daar niet mee zeilen en ten tweede is dat ding gruwelijk duur dus voor een normaal mens onbereikbaar. Maar verder geweldig natuurlijk! :thumbup:
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door TestCase »

Inderdaad, dat is niet eens varen! Wat een gedrocht.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vraag: camperen of zeilen, dus camper of zeiljacht?



Bericht door ducati 900 »

Koop een boot en werk je dood.
Ik heb klanten gehad die vroegen: waar slaat dat spreekwoord nou eigenlijk op. :lol: :lol:

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie