De belastingdienst en het kwarttarief: let op!

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
hymer1988
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 10 apr 2016, 21:11

De belastingdienst en het kwarttarief: let op!



Bericht door hymer1988 »

Wie een camper koopt die recent is geïmporteerd uit een ander land, kan tegen een duur grapje aanlopen.

Stel: je koopt een camper en die keur je aan bij de RDW. De camper krijgt de status "kampeerauto".
Jij denkt: verzekeren, ik heb m'n RDW kaartje, helemaal klaar voor gebruik!

FOUTJE!!!

Want de RDW geeft aan de belastingdienst door, dat jouw kampeerauto een personenauto is. Ook al staat deze op het kentekenbewijs als kampeerauto :crazy:
En als je dus je eerste aanslag wegenbelasting krijgt, dan krijg je niet het kwarttarief, maar de volle mep. Een duur grapje voor een camper van 2600 plus kilo.
Het gaat dan om een paar honderd euro.

Wat je kunt doen om de diefstal uit je portemonnee te voorkomen is de belastingdienst een "verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief" aanvragen, het
liefst zo snel mogelijk, want dit werkt niet met terugwerkende kracht. Je moet dan bewijzen dat je kampeerauto een kampeerauto is, zoals aangekeurd bij de RDW.

Aanvragen kan middels het formulier hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... der_tarief
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: De belastingdienst en het kwarttarief, let op!



Bericht door Dafluc »

Om het nou diefstal te noemen gaat me te ver. Als jouw camper voorheen nog geen kwart-tarief heeft gehad moet je het zelf aanvragen. Daar komt het op neer.
Heeft een vorige eigenaar al kwart-tarief gehad, dan gaat het sinds 2013 automatisch en krijg jij het ook.
Een ander foutje is echter dat de vermelding kampeerauto op het kentekenbewijs door de RDW niet in alle gevallen wil zeggen dat je ook voor het kwarttarief in aanmerking komt.
Je moet namelijk voldoen aan de strengere eisen van de belastingdienst om in aanmerking te komen. Dus ga altijd van de eisen van de belastingdienst uit.
Het eventueel teveel betaalde in het eerste tijdvak, de eerste drie maanden, krijg je nog terug. Daarna is er geen terugwerkende kracht meer.
Afbeelding
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: De belastingdienst en het kwarttarief, let op!



Bericht door @3 »

hymer1988 schreef:Voor wie een camper koopt die recent is geïmporteerd uit een ander land, kan tegen een duur grapje aanlopen.
Die loopt altijd tegen het dure tarief aan. Dat moet je zelf bij de belastingdienst aanvragen. Dat is de meesten hier overigens wel bekend.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Joske
Berichten: 2510
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: De belastingdienst en het kwarttarief: let op!



Bericht door Joske »

En dat is dan topic nr 18! over belastingdienst en kwarttarief!!
Zucht.............
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: De belastingdienst en het kwarttarief: let op!



Bericht door Dafluc »

Wij zullen doorgaan :wink:
Blijft natuurlijk iets waar iedereen die een camper koopt mee te maken krijgt. En als het dan de eerste keer is ben je blij met de informatie.
Het aantal campers is in de laatste 10 jaar verdubbeld. Dus het zal nog wel vaker langskomen.
Afbeelding
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: De belastingdienst en het kwarttarief: let op!



Bericht door Vertrokken2 »

niets nieuws. Stuur meteen een fotoreportage mee. Daar vragen ze om.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: De belastingdienst en het kwarttarief: let op!



Bericht door javanes »

hymer1988 schreef: Je moet dan bewijzen dat je kampeerauto een kampeerauto is, zoals aangekeurd bij de RDW.
En da's ook niet waar.
De eisen van de RDW zijn niet dezelfde als die van de Belastingdienst.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
hymer1988
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 10 apr 2016, 21:11

Re: De belastingdienst en het kwarttarief: let op!



Bericht door hymer1988 »

Dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel dat een kampeerauto dus niet zomaar kampeerauto is bij de belastingdienst.
Maar goed dit topic was luchtig bedoeld om anderen te behoeden voor een hartaanval bij het inchecken op Internet bankieren.
Ik houd het graag luchtig. Druk maken moet een ander maar doen :-)


Verstuurd vanaf mijn GT-I8200N met Tapatalk
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: De belastingdienst en het kwarttarief: let op!



Bericht door Mickel Moen »

Heeft dus niets met diefstal te maken of een hartaanval krijgen bij internetbankieren, maar met je vooraf goed informeren.

Zo tref je als zelfbouwer eerst het loket en de keuring van de RDW, een keuring op voertuigeisen. Voor mij betekende dat ook een nieuw kenteken. Vervolgens in hetzelfde gebouw het loket van de Douane voor de Bpm en de keuring voor de belastingdienst. Daarna kun je thuis met bijvoeging van foto's het kwarttarief aanvragen.

En laten we wel wezen, hoe dit sommigen hier ook tegen de borst stuit. Een camper is een personenwagen en de hoogte van de aanslag wordt o.a. bepaald door het gwicht. En aangezien de gemiddelde camper redelijk aan gwicht is, is val je in een nogal hoge tariefschaal.

Dat je daarna het kwarttarief aan mag vragen omdat je auto aan bepaalde eisen voldoet is in vergelijking met andere personenwagens dus een mooi voordeel. Je moet het als je eerste eigenaar bent echter wel zelf aanvragen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
hymer1988
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 10 apr 2016, 21:11

Re: De belastingdienst en het kwarttarief: let op!



Bericht door hymer1988 »

Mijn excuses, ik zal voortaan proberen mijn taalgebruik te reduceren tot zakelijk, strak en het achterwege laten van woordgrapjes. .. Zo en nu hoop ik dat er mensen zijn die hier wel het nut van inzien en er hun voordeel mee doen. Dat was namelijk het doel van deze dwaze eigenaar van Nederlandse aangeschafte en volledig tot camper ingerichte hymer, die toch tegen vol tarief aanliep.

Ik wens u allen een fijne nachtrust (al dan niet in de camper) ->

Verstuurd vanaf mijn GT-I8200N met Tapatalk
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: De belastingdienst en het kwarttarief: let op!



Bericht door kampertjes »

Beste Hymer 1988,
Dank voor je bericht!! Voor ons een paar jaar te laat (oeps) en na contact met NKC bleken wij geen uniek geval te zijn.
Tja.... auw! Blijft wel vreemd dat dat dan niet meer gecorrigeerd kan worden. Te veel of te weinig betaalde inkomstenbelasting, BTW, winstbelasting enz kan nog jaaaaren nadien gecorrigeerd worden.
En trek je maar niet te veel aan van zure reacties. Nederlanders he? Daarom gaan we ook zo graag een paar weken de grens over (om vervolgens altijd weerom te keren, dat dan weer wel :wink:
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: De belastingdienst en het kwarttarief: let op!



Bericht door Vertrokken2 »

Is over geprocedeerd. Belastingdienst heeft gewonnen. Nog maar enkele jaren geleden.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: De belastingdienst en het kwarttarief: let op!



Bericht door kampertjes »

yep klopt :bang:
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1942
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: De belastingdienst en het kwarttarief: let op!



Bericht door Zadowolony »

Het gaat blijkbaar nog steeds niet in een keer goed. Vandaag voor mijn hymerbus een rekening van ruim 300 euro per maand motorrijtuigenbelasting gekregen. Morgen maar ff bellen. :bang:
Plaats reactie