Geocaching

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 697
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Gerhans »

Onze cache naam is "gerhans".
Ik zit nog te wachten op het arriveren van mijn bestelde Garmin 60 CSX. Dan kunnen we gaan proberen de raadsels op te lossen.
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

GerardN schreef:Onze cache naam is "gerhans".
Ik zit nog te wachten op het arriveren van mijn bestelde Garmin 60 CSX. Dan kunnen we gaan proberen de raadsels op te lossen.
Ik heb er ook 1 maar die van jou kan raadsels oplossen... :wink: :wink:

Hannus&hannus :wink:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Wij gebruiken een Garmin eMap, ooit aangeschaft in 2001. Die doet het perfect, en ik
hoorde van 'Barney' dat hij zelfs 3 eMapjes bezit, waarmee hij in totaal bijna 3000
caches heeft gevonden! Omdat we het wel zo leuk vinden om beiden een GPS te hebben,
heb ik er nu via internet goedkoop een (weinig) gebruikte eMap bijgekocht.
Dus hebben we er nu twee!

Eigenlijk dom... Want die Garmin 60CSx raakt nu wel wat uit beeld. En het is al bijna
Sinterklaas... :? :shock:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Heeft de Emap veel afwijking?

Wij merken dat we soms bovenop de cache staan en dat onze Quest nog aangeeft dat we er 10 meter vanaf zitten.
Tevens is de ontvangst in het bos heel erg laag of soms helemaal niet en dat kan erg lastig zijn.

Daarom overwegen we om er een tweede GPS bij te nemen of de Quest in te ruilen voor bijv. de GPSmap60SCx , maar hoe is die op de weg?
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

Aloys schreef:Wij gebruiken een Garmin eMap, ooit aangeschaft in 2001. Die doet het perfect, en ik
hoorde van 'Barney' dat hij zelfs 3 eMapjes bezit, waarmee hij in totaal bijna 3000
caches heeft gevonden! Omdat we het wel zo leuk vinden om beiden een GPS te hebben,
heb ik er nu via internet goedkoop een (weinig) gebruikte eMap bijgekocht.
Dus hebben we er nu twee!

Eigenlijk dom... Want die Garmin 60CSx raakt nu wel wat uit beeld. En het is al bijna
Sinterklaas... :? :shock:
Aloys ik mag mij de gelukkige bezitter van die 60 CSX noemen. De vorige die we hadden was de Garmin Etrex Cx
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de Etrex cx net zo goed was als de 60 CSX. We zijn nog geen werkelijke verschillen tegen gekomen. Alleen de ontvangst van de 60 CSX BINNEN huis was duidelijk beter dan de Etrex
Verder zijn beide apparaten bijna gelijk in gebruiks gemak.
Het voordeel van de Etrex was dat je het geheugenkaartje er met 2 vingers zo uit kon halen en verwisselen terwijl de van 60 CSX eerst de batterijen er uit moet halen dus ook weer de gegevens opnieuw moet instellen en invoeren.
Neem dan de Nederlandse prijsverschillen dan zou ik waarschijnlijk toch weer gaan voor de Garmin Etrex CS. Het belang blijft in ieder geval dat je bij aanschaf van welk apparaat dan ook kiest voor een verwisselbare SD kaart waarbij je gebruik kunt maken van TOPO grafische kaarten.

Hugo
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

MonRoe schreef:Heeft de Emap veel afwijking?

Wij merken dat we soms bovenop de cache staan en dat onze Quest nog aangeeft dat we er 10 meter vanaf zitten.
Tevens is de ontvangst in het bos heel erg laag of soms helemaal niet en dat kan erg lastig zijn.

Daarom overwegen we om er een tweede GPS bij te nemen of de Quest in te ruilen voor bijv. de GPSmap60SCx , maar hoe is die op de weg?
Voor zover ik weet is het een prima apparaat voor op de weg. Je hebt alleen geen stemmen en moet telkens op het schermpje naar de pijlen kijken. Is dus niet makkelijk. Zoals al eerder omschreven het zijn 2 verschillende soorten apparaten waarbij er een aantal raakvlakken zijn welke elkaar soms overlappen.
De navigator is een apparaat waarbij de kenmerken zijn wegen en zonodig omleidingen en route bepaling hoofd- snelwegen en provinciale wegen.
DE GPS heeft de kenmerken van een positiezoeker en waar je zonodig over wegen en of paden naar toe kan navigeren. Dus ook op een groot meer waar je een exacte plaatsbepaling wil omdat daar 1 euro op de bodum ligt.. :roll:

Het is dus soms makkelijk om de raakvlakken te kunnen gebruiken. Maar mijn persoonlijke ervaring is inmiddels gebruik de TOM-TOM omdat die een goede gradennavigatie mogelijkheid heeft en je zo dicht mogelijk via wegen naar je positie brengt. Om vervolgens via de GPS de exacte positie op te kunnen zoeken waarbij afwijkingen van 10 meter gewoon voor komen maar ook exact boven op de plek komt voor.

Als je dus geld wilt uitgeven dan zou ik een mogelijk iets goedkopere GPS kopen en van de over gehouden centjes een TOM TOM kopen MET graden mogelijkheid. Dus 60 csx van 620 euro wordt een Vista CX van 365 euro met een tom tom van 300 euro is 665 maar wel compleet dus..
Verder zou ik geen GPS kopen ZONDER een SD kaart maar dat was al eerder beschreven.

Tot slot is er natuurlijk altijd de mogelijkheid om alles via de GPS te doen. Immers de pijl geeft wel aan in welke richting de schat zou moeten liggen. Alleen als schat de net aan de overkant van de Maas ligt terwijl je nu op 300 meter afstand aan de verkeerde kant staat en de eerstvolgende brug is 30 kilometer naar links of naar rechts dan is dat een probleem. Dat wil zeggen dat de GPS met een kaart er in ook veel problemen kan voorkomen dus het verhaal van de iets duurdere GPS welke al eerder zijn omschreven gaan ook hier weer op.

Andere iedeen andere mening dat mag. Dit was mijn gevoel dus..

Hugo.
Laatst gewijzigd door hwendt op wo 31 okt 2007, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

MonRoe schreef:Heeft de Emap veel afwijking?
Wij merken dat we soms bovenop de cache staan en dat onze Quest nog aangeeft dat we er 10 meter vanaf zitten.
Tevens is de ontvangst in het bos heel erg laag of soms helemaal niet en dat kan erg lastig zijn.
De eMap (van 2001) blijkt in de praktijk vergelijkbaar met een eenvoudige Garmin eTrex (van 2006). Tijdens het Geocache-weekend en de week daarna, langs de Moezel, hebben we er verschillende caches mee opgespoord. Beiden hebben ze last van dichte bebossing, dan raken ze het signaal kwijt. Bij voldoende zicht op de hemel halen ze een (schijnbare?) nauwkeurigheid van minder dan 3 meter. Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe nauwkeurig de (GPS van de) cache-plaatser is geweest.

De eMap blijkt in de praktijk wel sneller dan de eTrex! Moet ik met de eTrex, nadat hij het signaal heeft teruggevonden, soms wel 10 tot 15 meter rustig lopen vóór ik weer een duidelijke richting-aanwijzing heb, de eMap doet dat meestal binnen 3 tot 5 meter.

Een 60CSx daarentegen beschikt over een nieuwere en gevoeliger ontvanger. Ik lees niets over SIRF III, die chipset schijnt Garmin niet te gebruiken, maar het is wel een ontvanger van een nieuwere generatie. Dus gevoeliger, zowel binnen als onder een dicht bladerendek. Kijk daarvoor ook eens op de site van Patrick Roeder, die de (oude) 60CS vergelijkt met de 60CSx: www.patrick-roeder.de/reviews/garmin_gpsmap_60CSx.htm

Antenne-'misbruik'
Tot slot en in het algemeen, als ik als beginnende Geocacher maar ervaren radioamateur nog even mag "schoolmeesteren" :lol: : ik lees vaak over de "gevoeliger antenne" van die GPS'sen. Echter, een antenne is slechts een stukkie metaal die het signaal opvangt en doorgeeft aan de ontvanger. Ik weet niet hoe je dat metaal "gevoeliger" zou moeten maken. We zouden dus moeten spreken van een gevoeliger ontvanger, en het woord 'antenne' in dit verband beter volledig vergeten. Die antenne is maar een héél klein (hoewel belangrijk) onderdeeltje van de GPS.
Vergelijk het met de brandstoftank van je auto. Ik heb nog niemand horen zeggen: "we hebben onze oude brandstoftank ingeruild voor een jongere, een stationcar. Deze is een stuk ruimer dan onze vorige brandstoftank!" :lol:
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 31 okt 2007, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

hwendt schreef:Maar mijn persoonlijke ervaring is inmiddels: gebruik de TOM-TOM omdat die een goede gradennavigatie mogelijkheid heeft en je zo dicht mogelijk via wegen naar je positie brengt. Om vervolgens via de GPS de exacte positie op te kunnen zoeken waarbij afwijkingen van 10 meter gewoon voor komen maar ook exact boven op de plek komt voor.
Hier sluit ik me volledig bij Hugo aan. Dat hebben wij ook al gemerkt in de afgelopen weken, langs de Moezel: coördinaten in TomTom en je komt mooi dichtbij de cache! Daarna lopen met de GPS in de hand.
Aanvulling: lopen met een TomTom-apparaat werkt niet! Hij navigeert alleen over wegen en heeft geen pijl om te wijzen in welke reichting je moet lopen! Dus het heeft geen zin om er de natuur mee in te trekken, want daar kent TomTom geen wegen!

(Een PDA met GPS is een ander verhaal, dat kan wel. Maar dan gebruik je niet de TomTom-software voor het vinden van de cache, maar andere software!)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
pirke64
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 27 aug 2007, 15:15
Locatie: Uden



Bericht door pirke64 »

Onze GC naam is GeoGolden. Combinatie van Geocaching en onze golden retriever die altijd mee gaat. WIj navigeren met een Garmin 60 CSX en dat bevalt prima. Alleen dit jaar er eigenlijk veel te weinig op uit geweest.
Di@k
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 16 aug 2004, 21:35
Locatie: Borger



Bericht door Di@k »

Ik ben blij om te zien dat mijn leerling Hugo de leerstof goed heeft opgenomen.
:roll:
Bravo ventje!

Een andere niet onbelangrijke reden om voor een GPS te kiezen zijn de mogelijkheden om te kunnen projecteren (peilen, contrapeilen of kruispeilingen) Er komen steeds meer caches waarin de vele mogelijkheden van b.v. de 60Csx worden aangesproken.
Groetjes
Afbeelding Forum Geo-neuroot
Afbeelding

Zeg maar Jij tegen Mij want ik heb een hekel aan U.
Di@k
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 16 aug 2004, 21:35
Locatie: Borger



Bericht door Di@k »

Voor diegene die het Geocachen wil uitproberen en in het bezit is van een PDA met daarop b.v. TomTom kan ook het volgende programma gratis uitproberen. (Navigator II
Hier kun je redelijk goed mee op pad voor het zoeken van caches.
Groetjes
Afbeelding Forum Geo-neuroot
Afbeelding

Zeg maar Jij tegen Mij want ik heb een hekel aan U.
De Boompjes
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 13 mei 2005, 12:56
Locatie: Beek-Ubbergen



Bericht door De Boompjes »

Ha
Ffe voorstellen:
Wij zijn team Boompie :)
Wij willen dit weekend gaan cachen rond Dedemsvaart....
Weet iemand een camperplaats hier in de omgeving?
Alvast bedankt
Boompie :)
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Kampen, Hasselt en Ommen.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen



Bericht door Jan en Simonne »

Komt er nog iemand naar het Scary Harry Event a.s. zaterdag?
Dat is in de ruïne van Brederode.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Plaats reactie