Truma Duocontrol Spanje, Murcia?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door myway »

Dat je Truma niet geweldig vindt dat was bekent en heb je al meerdere malen hier laten weten.
Mijn ervaring is echter anders en dan heb ik het niet over mijn eigen systeem.
Als het op de juiste manier gemonteerd is met een filter, zoals in de handleiding staat de controle doet is er niets mis mee
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door bertt »

Nou ja... myway. Ik ga Truma zeker niet omlaag halen, maar in mijn Knaus heb ik tot 3 secumotions gehad en toen was er nog geen goed Truma filter, maar na de derde heb ik de pijp aan maarten gegeven.
Toen in mijn nieuwe Carthago, die werd geleverd met een duo-control. Bij mij paste er geen 2 filters in de gaskast. Dus alleen propaan gestookt. Na 2 jaar gaf ie de geest, toen maar een gewone drukregelaar gemonteerd. (en weer op LPG gaan stoken)
Het enigste nadeel, ik moet wel eens midden in de nacht een fles wisselen.
Ik kan ook niet begrijpen waarom een gewone drukregelaar LPG wel aan kan en die van Truma niet. Pas je dat toch aan na zoveel jaar problemen. Want de enigste ben ik zeker niet.

Als ik zeker wist dat ik er probleemloos mee op stap kon, kocht ik er weer een terug. Gemak dient de mens.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door travelscout »

Tja.. wat dat betreft zijn onze tegenstellingen hierin ook opvallend duidelijk Myway.

Helaas voor jou bevestigen dit soort storingen keer op keer de onvolkomendheden in de techniek die vooral door ome Truma gebruikt wordt. Vandaar dus ook: op naar de volgende storing.

Voor de volledigheid wijs ik iedereen nog eens nadrukkelijk op een hogere risico van alle mogelijke techniek en zeer zeker de filters aan de hogedruk zijde van gastanks en gasflessen. En met dat hogere risico is vooral de veiligheid een wassen neus (speciaaltje voor Kampo). Die filters zijn ook niet voor niks onderdeel geweest van een terugroepactie.

En dan heb ik het nog niet over alle ruimte die de apparatuur inneemt.

Maar goed, we besteden nu eenmaal graag geld aan gemak en veiligheid (terwijl we daar dus helemaal niet zeker van zijn).



p.s. ook voor de duo control is er een zeer goed en veilig alternatief.
Paul.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door myway »

bertt schreef:Nou ja... myway. Ik ga Truma zeker niet omlaag halen, maar in mijn Knaus heb ik tot 3 secumotions gehad en toen was er nog geen goed Truma filter, maar na de derde heb ik de pijp aan maarten gegeven.
Toen in mijn nieuwe Carthago, die werd geleverd met een duo-control. Bij mij paste er geen 2 filters in de gaskast. Dus alleen propaan gestookt. Na 2 jaar gaf ie de geest, toen maar een gewone drukregelaar gemonteerd. (en weer op LPG gaan stoken)
Het enigste nadeel, ik moet wel eens midden in de nacht een fles wisselen.
Ik kan ook niet begrijpen waarom een gewone drukregelaar LPG wel aan kan en die van Truma niet. Pas je dat toch aan na zoveel jaar problemen. Want de enigste ben ik zeker niet.

Als ik zeker wist dat ik er probleemloos mee op stap kon, kocht ik er weer een terug. Gemak dient de mens.

Bert
Een secumotion was idd. niet het beste wat Truma heeft gemaakt en zijn daar toen ook van dat systeem afgestapt.
Als een duocontrol niet gaat passen MET de filters, zou ik er niet aan beginnen.
Ik weet ook niet hoe de zaak bij jou zat aangesloten zonder de filters, of er dan wel ruimte was om de slangen op de juiste manier te monteren??
Overigens is het een misvatting dat filters alleen nodig zijn bij het gebruik van lpg.
Ik heb een vervuilde installatie gezien na gebruik van twee flessen propaan.
Ook in die situatie waren de slangen niet op de juiste manier gemonteerd.

Een gewone drukregelaar zit direct op de fles en daarna zit een slang in het lagedruk gedeelte van 30 mbar.
Bij een systeem met een mono of duocontrol zitten de slang(en) in het hogedruk deel.
Bij een systeem met een mono of duocontrol die met vast leiding is aangelegd heb je denk ik het probleem niet en dat is te doen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door Bob Diesel »

Niks geen control
Gewoon een drukregelaar en zelf weten wanneer je wisselen wilt.wat schrijft Jos altijd
Wat er niet op zit
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door Dafluc »

En voor wie Jos niet kent een fotootje....

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door Kroppie »

je sjouwt je een dubbele breuk met schuiframen aan zo,n lading truma regelaars, pff, pff

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door Bob Diesel »

Moet je ze maar niet mee slepen :bang:
Eigen schuld ,met zo,n bult :-B :-B
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door myway »

Ff omhoog gehaald.
Is er al iets bekend Jan en Simonne.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door Pienmajer »

Ook met filters gaat de duo control wel eens defect. Daarom heb ik geen filters, (hoef dus ook geen filters te vervangen of te reinigen), maar heb ik wel een identieke reserve duocontrol in de camper. Kost iets meer dan twee filters, maar dan weet ik zeker dat ik meteen een oplossing heb als de duocontrol mij ergens onderweg in de steek laat (hetgeen ik in mijn vorige camper al eens heb meegemaakt). Een identieke duocontrol kun je makkelijk en snel zelf vervangen, maar anders ook iedere caravan of camper handelaar. Maar triest natuurlijk dat dit product van Thruma zo veel problemen lijkt te hebben. Groet, Patrick
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door Jan en Simonne »

myway schreef:
wo 25 apr 2018, 20:46
Ff omhoog gehaald.
Is er al iets bekend Jan en Simonne.
Niet over het ding zelf, maar er zijn wel vreemde ontwikkelingen.
Even recapituleren: de duocontrol is er uit gehaald en bij gebrek aan het vinden van een nieuwe hier, is er een gewone mono in gezet, zodat we in elk geval gas hadden.
Dat werkte, totdat we een keer niet helemaal horizontaal stonden.
Dezelfde klacht weer, geen gas genoeg om de kachel te laten werken.
We hebben er een service monteur bijgehaald (dezelfde Alde serviceman, die we al een keer voor de boiler hebben gehad).
Die vertelde, dat er wel eens water en vieze prut in de leidingen kon zitten. :|
Zolang we echt horizontaal staan, hebben we geen probleem.
De enige leiding, waar we bij konden, is de leiding van na de duocontrol, richting keuken.
Leiding losgekoppeld, om eens te kijken, of daar water in stond.
We geloofden het verhaal niet zo, maar niet geschoten en zo...
Compressor pompje erop gezet (van de banden) en geloof het of niet, er spoot water en vettigheid 10 centimeter hoog uit die leiding. :wtf:
En niet zo weinig ook.
De leiding is zo goed mogelijk doorgeblazen, tot er niets meer uit kwam.
We kunnen nog steeds niet beredeneren, waar de troep vandaan kwam, het zit na de filters, waar in de bekers trouwens ook een laagje van dezelfde vettigheid zit.
De witte filters zelf zijn wel schoon trouwens.
De serviceman wijt het aan de slechte kwaliteit van het gas hier, maar waarom zit het dan in de leiding ná de filters?
We hebben de duocontrol er weer in gezet (met "we" bedoel ik Jan natuurlijk :thumbup: ), omdat dat dus niet de storing opleverde en we die crash sensor wel willen hebben, als we terugkomen naar Nederland, het is een lange rit.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door myway »

Dat is een heel raar verhaal en wat ik mij afvraag is dat je de oude duocontrol hebt terug gezet, gaat dat dan weer werken?
Dat zou uniek zijn als er zoveel vuil is door gegaan.
Normaal als er maar iets van vet inzit werkt hij niet meer.
Is er overigens niet gecontroleerd dat er vet in de filterzak zat, dat is met het kijkglas redelijk goed te zien.
Dat is nu zonder dat kijkglas een stuk lastiger.
Truma geeft aan om na twee flessen de filterzak te demonteren om te zien of er vervuiling aanwezig is.
Waar ik nog steeds heel benieuwd naar ben is hoe het geheel gemonteerd zat
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door Jan en Simonne »

Bedoel je of de crashsensor zal werken?
Geen idee natuurlijk, zou dan zou dat balletje vast kunnen zitten door het vet? :wtf:
We hopen het niet uit te hoeven testen.

Maar ik ben het met je eens, het is en blijft een vreemd verhaal.
De filters zelf zijn nog mooi wit, er ligt "alleen" een beetje olie/vet onder in de bekers.
Er ligt een nieuwe Duocontrol CS klaar in Nederland, die gaat erin, als we terug zijn.

En dan langs meneer Gimeg, want we willen ook wel een paar antwoorden...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma Duocontrol Spanje, Murcia?



Bericht door myway »

De cresh sensor gaat wel werken, dat is een behoorlijke kogel.

Afbeelding

Maar werkt de regelaar wel??
Dat het filter element wit is kan wel, daar loopt de vloeistof uit in de filterzak.
Plaats reactie