Is het wel zo verstandig om tips te geven?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Will
Berichten: 3551
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Is het wel zo verstandig om tips te geven?



Bericht door Will »

Hallo,

Ik vraag mij af is het wel verstandig om onkundige mensen tips te geven om zelf levensgevaarlijke onderdelen te vervangen of te repareren.
Wij hebben een tijdje een andere camper en de elektra is zo amateuristisch gedaan dat het mij verwondert dat het zolang is goed gegaan.
Er zit een omvormertje in een van de kastjes die 230 omzet naar 12 volt en daar hangt een schakelaartje aan gelijk als aan een schemerlamp. Ik druk dat knopje in en de koelkast in brand. Gelukkig zat ik buiten onder de roosters waardoor ik kon ingrijpen.
Zodra ik thuis bent laat ik dat toch eens uitzoeken want als ik er vanaf blijf gaat het goed. Ik stond aan de paal en de koelkast stond op 230 v totdat ik dat schakelaartje omzette. Het schakelaartje zat tussen de aanvoerkabel van 230 v naar de omvormer. Ik zal als ik thuis bent eens foto's laten zien. Het ventilatortje deed het niet van de koelkast maar was niet stuk vandaar dat ik wat verder keek. De omvormer is voor de buitenlamp en een externe ventilator van de koelkast

Mrgr.
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Is het wel zo verstandig om.tips te geven



Bericht door Janpinz »

Helemaal gelijk, en we vragen jou voor de beoordeling van vragenstellers op hun kennis en kunde!
Okee?
Vraag me gelijk af hoe het met jou gesteld is: zomaar een onbekende schakelaar omzetten, terwijl je ook al aan de paalstroom stond!
:cheers: :lol3:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is het wel zo verstandig om.tips te geven



Bericht door Kroppie »

nu word er hier ook vaak gereageerd op een vraag om hulp met als antwoord zoek deskundige hulp, komt soms ook commentaar op. Helaas verschillende mensen, diverse meningen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Will
Berichten: 3551
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Is het wel zo verstandig om.tips te geven



Bericht door Will »

Janpinz schreef:
ma 10 aug 2020, 13:28
Helemaal gelijk, en we vragen jou voor de beoordeling van vragenstellers op hun kennis en kunde!
Okee?
Vraag me gelijk af hoe het met jou gesteld is: zomaar een onbekende schakelaar omzetten, terwijl je ook al aan de paalstroom stond!
:cheers: :lol3:
Verder goed geslapen Janpinz .

Ik ben namelijk ook zo'n klungel die er weinig verstand van heeft en het moet toch niet zo zijn als ik een onbekend knopje omdraai dat de koelkast gaat fikken.
Je kan natuurlijk denken de kennis van techniek van deze persoon is zo weinig dat ik afhaak.
Maar ik ben blij te horen dat er ook verstandige mensen zijn.

Mrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Is het wel zo verstandig om.tips te geven



Bericht door dedruivenplukker »

"Maar heb je man daar dan zelf aan lopen hannessen?"

Het hele verhaal vind je HIERO
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Is het wel zo verstandig om.tips te geven



Bericht door pwhooftman »

Will schreef:
ma 10 aug 2020, 13:24
De omvormer is voor de buitenlamp en een externe ventilator van de koelkast
Zo te lezen was de omvormer niet alleen daarvoor :-) . Wellicht werd daarmee ook het 12V verwarmingselement van de koelkast aangeschakeld, en waren dus tegelijkertijd het 230V als 12V verwarmingselement ingeschakeld. Ik zou trouwens niet weten waarom je dat zou willen, als je al 12V aan boord hebt, maar a la. Inderdaad na laten kijken wat de schakelaar doet.
Laatst gewijzigd door pwhooftman op ma 10 aug 2020, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Is het wel zo verstandig om.tips te geven



Bericht door jheeck »

Will schreef:
ma 10 aug 2020, 13:24
Ik vraag mij af is het wel verstandig om onkundige mensen tips te geven om zelf levensgevaarlijke onderdelen te vervangen of te repareren.
Ik zie hier vrij regelmatig het dringend advies de reparatie uit te besteden als wordt ingeschat dat de vrager over onvoldoende kennis/kunde lijkt te beschikken. Verder is het natuurlijk lastig in te schatten wat iemand wel of niet kan. Vragers kunnen zich ook slimmer of ervarener voor proberen te doen dan ze zijn. Aanvullend probleem is dat de goedwillende hobbyist -zonder enige controle van wie dan ook hier- ook aan de slag kan gaan met eerder gegeven antwoorden of tips n.a.v. van andermans vragen. Als je iemand -uit een soort bezorgdheid- niet verder helpt garandeert dat niet dat 'ie niet alsnog aan de slag gaat met zaken die 'm de pet te boven gaan.....
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Is het wel zo verstandig om.tips te geven



Bericht door Cee Pee »

Met het gelijktijdig prik op beide elementen vliegt een koelkast niet gelijk in de fik.
Hoogstens wordt het verdampings proces verstoord waardoor de koelkast niet meer naar behoren functioneert.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Is het wel zo verstandig om.tips te geven



Bericht door de Jonckheer »

Geen adviezen meer geven vind ik wat vergezocht. We zijn toch allemaal volwassen mensen? Ik geef wel adviezen en doe daarmee wat je wilt. Ik heb eigen ideeën over van alles en nog wat en wil die best delen. Je kunt degene die adviezen geeft nooit verantwoordelijk houden voor het gegeven advies want iedereen heeft zijn eigen verantwoording. Komen er geen adviezen bestaat de kans dat sommigen toch gaan sleutelen waardoor het mogelijk alleen nog maar erger wordt dan met advies. Trouwens, heel veel dingen worden in filmpjes uitgelegd op Youtube, wil je dat ook gaan verbieden?
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Is het wel zo verstandig om.tips te geven



Bericht door de Viking »

Will
Er zit een omvormertje in een van kastjes die 230 omzet naar 12 volt
Klopt dit wel, meestal is het toch van 12V naar 230 voor als je niet aan de paal staat?
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Is het wel zo verstandig om.tips te geven



Bericht door Atoz »

Will ik denk dat Janpinz goed geslapen had :)
Zelf vraag ik me af waarom je plots een schakelaar in je camper vind.
Dat vinden doe je toch thuis?

Verder mag iedereen vragen stellen en moet iedereen ook maar voor zichzelf uitmaken of hij bekwaam is om de werken uit te voeren.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Is het wel zo verstandig om.tips te geven



Bericht door DJSmiley »

Alleen wat is een 'professional'?

En welke momentopname pak je?

Er kan, ook bij de meest professioneel aangelegde installatie, later van alles bij aangeklust zijn. Is het dan nog 'aangelegd door een pro' dus veilig?
En tja, sinds je met 5min bij de KvK weer buiten staat en als ondernemer 'Pietje Camperinstallatie' de markt op kunt.. Dat zegt ook helemaal niets.
Ik ken genoeg (zzp-ers) die ik voor geen goud dingen zou willen laten doen. Het kennisnivo is bedroevend laag.
Helaas verzieken die het wel voor de goede.

En daarnaast: Campers = hippe business, zeker nu. Dus zul je ook een hoop cowboys gaan zien op de markt. Je ziet nu al de diverse Telegraaf koppen 'zonnepanelen massaal onveilig'. Nee, pietje die nog geen fatsoenlijke stekker kan knijpen waardoor de handel in de fik vliegt.

Hetzelfde drama verwacht ik met 1-2 jaar met elektrische auto's: ''Veel meer branden na installatie laadpaal'. Ook daar weer: Prutswerk van cowboys die ff snel willen meeliften op de hype. Nooit gehoord hebben van aandraaimomenten, kabelberekeningen enz.

Ik durf prima te stellen dat een goed ingelezen hobbyist niet onder doet voor een pro. De uitdagingen zitten in het juiste gebruik van / beschikking hebben van de gereedschappen. Met name mbt krimpverbindingen icm hogere vermogens.

Een dubbel-check door een andere onafhankelijke hobbyist, of een echte pro (lees: Een gevestigde installateur) zou wel een optie zijn, maar stoppen met advies? Nee, juist dat is leerzaam en voor velen ook heel interessant.
En niet alleen elektra, ook gas kan potentieel een gevaar zijn. Ken je grenzen, en dan kun je delen uitbesteden als je het niet ziet zitten. Maar dat geld zeker ook voor alle DHZ klussen in huis.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8655
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Is het wel zo verstandig om.tips te geven



Bericht door seth_space »

Je kunt op elk gewenst moment stoppen met het lezen van adviezen!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Is het wel zo verstandig om.tips te geven



Bericht door Aloys »

de Viking schreef:
ma 10 aug 2020, 14:36
Will
Er zit een omvormertje in een van kastjes die 230 omzet naar 12 volt
Klopt dit wel, meestal is het toch van 12V naar 230 voor als je niet aan de paal staat?
Dat dacht ik ook, Will heeft het tot drie keer toe over een omvormer, sinds jaar-en-dag bedoelen
we daarmee een apparaat dat 12V gelijkspanning omzet in 230V wisselspanning.

Ik denk dat Will een extra voeding heeft in de camper. Een 230V voeding geeft (meestal) een
gestabiliseerde 13,8V gelijkspanning uit. Ik heb er hier drie voor mijn radiohobby met een
uitgangsvermogen van 20A, 30A en 50A.
Ze zijn er van heel licht, bijv. zo'n stekker om je telefoon op te laden, tot behoorlijk zwaar
zoals mijn 50A voeding waarmee ik twee 100W-zenders tegelijk aan het werk kan zetten.

Wellicht is er iets van de bedrading bij de koelkast gaan branden en smelten, ik zou dat toch eens
goed nakijken. En een kleine voeding van bijv. 3A of 5A kan natuurlijk nooit een koelkast van
voldoende stroom voorzien...

Een voorbeeld: 3A bij 13,8V:

Afbeelding

En Will: wat staat er op het etiket van dat "omvormertje" qua spanningen en stromen, zowel IN als UIT?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie