Omvormer op accu aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Omvormer op accu aansluiten



Bericht door Deurdranger »

Goede nacht allen.
Ik heb een omvormer van 150/³⁰⁰ watt met sigaretten plug aangeschaft. Nu wil ik hem graag direkt op de huishoudaccu aansluiten. Alleen zit er een heel dun voeding kabeltje op. Ik moet deze kabel die ik kan splitsen in + en - verlengen tot 1m. Waar kan ik hem mee zekeren? In het apparaat zit een zekering van 20 amp. Er is ook een mppt regelaar 75/10 met bijbehorende zonnepanelen(samen 130 watt) op de accu aangesloten. De omvormer is van de zuivere koffie ..euh sinas😜 . O ja, mijn accu is 30ah lifepo4
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 948
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Omvormer op accu aansluiten



Bericht door Duco »

De wat jij noemt sigaretten plug is over het algemeen gezekerd met 10 amp. Als je omvormer idd 150 watt moet leveren zou 15 amp minimaal nodig zijn. Een foto van de omvormer of technische specificaties kan meer duidelijkheid geven.


Burstner
Fiat Ducato 1.9td ‘94
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Omvormer op accu aansluiten



Bericht door PaulBng »

Beter is het om dat dunne voedingskabeltje te vervangen door een wat dikkere. Hou 'm wel zo kort mogelijk.

Als de omvormer kort 300W kan leveren zou ik 'm af zekeren met 25A.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 948
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Omvormer op accu aansluiten



Bericht door Duco »

Bij 25 ampere zekering de draden vervangen door 2x10mm2 anders smelten de standaard draden van een sigarettenaanstekerplug accessoire zo weg.


Burstner
Fiat Ducato 1.9td ‘94
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Omvormer op accu aansluiten



Bericht door Janpinz »

Direct op en bij de accu, met 25 A zekering, moet 4 - 6 mm2 genoeg zijn.
Als het kan, dicht bij de accu plaatsen. De 220 kabels wat langer maakt niks uit.
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Omvormer op accu aansluiten



Bericht door Deurdranger »

Tja, heel logisch allemaal, maar hoe vervang je een dun kabeltje uit je omvormer door een dikkere? Ik bedoel, knoop je er gewoon een dikkere kabel bij aan? Er zitten geen aansluit punten voor dikkere kabels. Maar het wordt wel aanbevolen om direct op de accu aan te sluiten. En als je hem afzekerd met 25amp en de omvormer zelf heeft een 20amp zekering, dan heeft een 25amp zekering toch geen zin?
Laatst gewijzigd door Deurdranger op zo 09 aug 2020, 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Omvormer op accu aansluiten



Bericht door Deurdranger »

Wat zou je willen weten over de onvormer?
150 tot 300 watt maximaal
12 naar 230v
Zuivere sinus
50Hz
Stroom verbr. tot 0,6 A
11-15v
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Omvormer op accu aansluiten



Bericht door Deurdranger »

Aan /uit knop
Usb aansluiting
230 aansluiting
+/- kabeltje met sigarettenplug
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer op accu aansluiten



Bericht door Kroppie »

die zekering zo dicht mogelijk bij de accu van in dit geval 25 ampere dient om de draad van accu naar omvormer te beschermen, indien er onverhoopt sluiting in die draad mocht ontstaan .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Omvormer op accu aansluiten



Bericht door Deurdranger »

Het probleem is eigelijk, dat zo gauw ik de sigarettenplug in het contact steek, de 12v van de belasting uitgang van de regelaar uit gaat.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Omvormer op accu aansluiten



Bericht door Aloys »

Deurdranger schreef:
zo 09 aug 2020, 13:26
Hoe vervang je een dun kabeltje uit je omvormer door een dikkere? Ik bedoel, knoop je er gewoon een dikkere kabel bij aan?
Er zitten geen aansluit punten voor dikkere kabels. Maar het wordt wel aanbevolen om direct op de accu aan te sluiten.
Ja, dat is inderdaad een "dingetje"... :D
De lichtere omvormers (links op de foto) hebben vaak een vaste aansluitkabel:

omvormer.jpg
omvormer.jpg (40.74 KiB) 870 keer bekeken
Die 25A zekering is om zo dicht mogelijk bij de accu te plaatsen. Mocht er onderweg
iets misgaan met de kabel door beschadiging, dan gaat dié zekering eruit!

Het apparaat is bedoeld om te gebruiken met de vaste kabel. Knip die aanstekerplug
eraf, dan wordt 'ie nóg korter (= beter!) Verleng 'm dan met een wat dikkere kabel,
maar zorg wel dat die goed aan elkaar gemonteerd worden.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Omvormer op accu aansluiten



Bericht door Deurdranger »

Dus ik kan gerust er een dikkere kabel aan vast maken? En de dunne kabels dus zo kort mogelijk houden? Wordt zowieso niet meer dan een meter. En een zekering in de pluskabel neem ik aan en evt. Nog een schakelaar.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer op accu aansluiten



Bericht door Kroppie »

en een deskundige elektraman de omvormer open laten schroeven en de dikkere kabels direkt aan de omvormer monteren, dat lijkt mij de beste keus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Omvormer op accu aansluiten



Bericht door Deurdranger »

Daar zijn denk ik weinig mogelijkheden voor op een printplaatje voor een sigarettenplug aansluiting.
Plaats reactie