Uitleg gevraagd over BMV700

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door Kroppie »

gsm schreef:
ma 10 aug 2020, 14:55
Ik weet het Jos des te stommer dat ik er niet aan gedacht heb toen ik het gemaakt heb


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
stom is iemand die niet kan praten
en in een enthousiasme doe je soms dingen die achteraf pas naar voren komen, well, shit happens.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door veetee »

gsm schreef:
ma 10 aug 2020, 14:55
volgens de bmv loopt er nu een stroom van 0,12A terwijl er op de shunt maar 1 kabel is aangesloten die naar de min pool van de hhaccu gaat
De min kabel die ik direct op de minpool van de hhaccu verkeerd heb aangesloten heb ik los gehaald
Dan kan er toch geen stroom meer lopen ?
Moet ik dan calibreren ?
Nee, er kan dan geen stroom meer lopen.
Ja, dan moet je dus calibreren.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door Kroppie »

de bmv moet dus weten wanneer is er 0 verbruik, gewoon af en toe eens doen/controleren

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Haha ja Jos dat is waar wie stom is kan niet praten
Ik heb vanmiddag eerst nog alles aangesloten en de lader aangezet om hem eerst goed op te laden en hopelijk geeft de lader morgen full aan
Toen ik hem anzette gaf die rep aan en nu laad die nog met 14,2v en 3A
Ik verwacht dat als die full aangeeft dat de reparatie ook geslaagd is
Als het zover is ga ik calibreren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door veetee »

gsm schreef:
ma 10 aug 2020, 17:42
Ik verwacht dat als die full aangeeft dat de reparatie ook geslaagd is
Dat is helaas geen vanzelfsprekendheid. Als ‘ie te lang diep ontladen heeft gestaan, kan er door sulfatering capaciteitsverlies zijn opgetreden. De accu heeft dan minder capaciteit, geeft wel vol aan, is sneller leeg maar dus ook weer sneller vol (maar niet echt vol dus t.o.v. de nominale capaciteit). Met sommige laders kun je proberen te reconditioneren, maar meestal geeft dit maar matige resultaten en heb je helaas te maken met een blijvend capaiteitsverlies, draait dan toch op vervangen uit.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Ik begrijp dat en ik bedoelde dat als die full is volgens de lader dat het proces van repareren is voldaan
Dan is het afwachten of die nog voldoende capaciteit heeft
Zou wel jammer zijn voor een accu van net een jaar oud maar eigen schuld dikke bult


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door veetee »

Voor de volgende keer: je zou met een flink relais de hh accu kunnen afschakelen onder een bepaalde SoC waarde (State of Charge), relais laten aansturen door BMV, die heeft die mogelijkheid.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Dat ga ik zeker doen maar ik heb de kennis niet van wat er allemaal mogelijk is en dus nooit aan gedacht.
Hoeveel A moet zo´n relais kunnen hebben ?
Ik zag accubewakers van Victron van 65A en 100A en 220A maar ik denk dat 65A voldoende is en dan zou een stevig relais van 65A voldoende moeten zijn
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door veetee »

65 A zou m.i. wel voldoende zijn, meestal komt de laadstroom niet boven de 20% van de accucapaciteit uit, dus 44A. Het probleem is echter dat zo’n relais bekrachtigen stroom trekt. Een NO (normally open) kost dus continue stroom bij bekrachtiging als de accu SoC boven de grenswaarde ligt (sluipstroom). Zou je kunnen oplossen met een bistabiel relais, of een mosfet schakelaar, zoals die in accubewaker van Victron zit. Die (SBP, Smart Battery Protect) schakelt normaliter op spanning (is te programmeren tussen 9.5 - 11.8V), maar je kunt die ook aansturen met de BMV op een bepaalde SoC waarde, is wat nauwkeuriger dan op spanning. Dan zet je de drempelwaarde van de spanning waarbij hij moet afschakelen iets lager dan de bijbehorende SoC. De SBP trekt zelf maar max. 1.4 mA, is dus te verwaarlozen als sluipverbruik.
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door myway »

Volgens mij heb ik dit al eerder aangegeven
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door veetee »

@myway: even terugebladerd - ja, nu ik het ook. Maar mijn antwoord is ‘n tikkie uitgebreider... :wink:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Klopt myway en ook daarvoor nog bedankt maar op dat moment was en ben ik nog steeds bezig met de huidige situatie om de bestaande hhaccu weer goed te krijgen, of dat lukt weet ik niet zeker maar niet geschoten is altijd mis.
Op dit moment laad de lader nog met 14,2V en ruim 2A en ik wacht morgen even af om te zien of die full aan geeft en dan kijken of die vol blijft aangeven. Daarna de PV weer inschakelen en de lader er af.
Als dat goed gaat dan de BMV calibreren
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Gisteren de kabel verlengd naar de shunt toe en daarvoor moest ik de bestaande kabel van de minstrip even los halen en kon ik gelijk calibreren.
Daarna gaf die 0,00-0,01A aan.
Acculader startte niet meer met rep en gaf na verloop van tijd Full aan, later gaf de BMV ook 100% aan
Morgen gaat die weer naar de stalling en zet ik de hoofdschakelaar uit en zal dan kijken wat de BMV aangeeft aan sluipstroom
Dan zal de cyrix nog wel gekoppeld staan
Morgenavond ga ik weer kijken wat de BMV aangeeft en dan zal de cyrix wel afgevallen zijn
Nog adviezen wat ik kan doen of meten ? Morgenochtend of morgenavond ?
Ondertussen ga ik kijken voor een relais en de handleiding van de BMV op naslaan hoe die aangesloten moet worden.
Als iemand zo´n relais in gebruik heeft ben ik benieuwd welke dat is.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door Sun »

Misschien niet helemaal wat je bedoelt, maar ik gebruik het relais van de bmv700 om de hh accu vol te houden. Een extra schakelaar leidt, indien gewenst, de PV spanning via een normaal 30 A autorelais en schakelt af, na 15 minuten bij 14.2 volt. Deze schakelt weer in bij 12,3 volt. Een en ander bedoelt om tijdens dagen met veel zon, niet de gehele tijd de mppt lader aan te hebben, met interne relais die aan- en uitschakelen.
Natuurlijk kan de PV installatie ook continu laden.

GrArie
Laatst gewijzigd door Sun op wo 12 aug 2020, 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Plaats reactie