Uitleg gevraagd over BMV700
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Je was net op tijd, volgens het display: Gemiddelde resterende tijd 3 minuten....
Nee serieus, bij 11.74 V is ie 30%. Ik hoop dat de schade meevalt, ik denk dat als je nu weer meteen bijlaadt dat het wel meevalt. Het is natuurlijk niet ‘optimaal’, maar de serieuze schade ontstaat o.a. door sulfatering als na diepontlading niet meteen wordt bijgeladen.
Nee serieus, bij 11.74 V is ie 30%. Ik hoop dat de schade meevalt, ik denk dat als je nu weer meteen bijlaadt dat het wel meevalt. Het is natuurlijk niet ‘optimaal’, maar de serieuze schade ontstaat o.a. door sulfatering als na diepontlading niet meteen wordt bijgeladen.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Met die 0.67 Amp en het Peukert effect zal hij nog ruim boven de 50% hebben gezeten.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Dat zal toch tegenvallen, zelfs rekening houdend met Peukert dichter bij de 30 dan de 40% (Discharge time 9 x 24 = 216 h even interpoleren) :
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Zojuist er weer geweest en de lading was 8A, accu was lauw. Volgens mij geen goed teken.
Voor de nacht de lader en de hoofdschakelaar uit gezet en een druppellader aan gezet, accu was toen 12,94V en er werd toen nog met 0,2A geladen
Die 12,94V en dat die 100% is heeft te maken dat die net van de grote lader af is maar positieve is dat die geladen wordt.
Ik ga morgen wel weer even kijken en eventueel de grote lader weer aanzetten
Voor de nacht de lader en de hoofdschakelaar uit gezet en een druppellader aan gezet, accu was toen 12,94V en er werd toen nog met 0,2A geladen
Die 12,94V en dat die 100% is heeft te maken dat die net van de grote lader af is maar positieve is dat die geladen wordt.
Ik ga morgen wel weer even kijken en eventueel de grote lader weer aanzetten
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Update met misschien wel teveel info maar beter te veel dan te weinig
Net er weer heen geweest en weer even de grote lader aan gezet en die begon weer met REP. Nadat die de hele nacht aan de druppellader heeft gestaan was die volgens de BMV 100% en 12,94V
In overleg met de stallinghouder kon ik hem buiten plaatsen en toen ik weg ging heb ik de volgende print screens gemaakt Wat mij opvalt is dat de BMV 100% aangeeft en toch met ruim 8A laad ! Klopt dat wel ?
En het verschil tussen de BMV die ruim 8A lading aangeeft en de MPPT die ruim 10A aangeeft ?
Net er weer heen geweest en weer even de grote lader aan gezet en die begon weer met REP. Nadat die de hele nacht aan de druppellader heeft gestaan was die volgens de BMV 100% en 12,94V
In overleg met de stallinghouder kon ik hem buiten plaatsen en toen ik weg ging heb ik de volgende print screens gemaakt Wat mij opvalt is dat de BMV 100% aangeeft en toch met ruim 8A laad ! Klopt dat wel ?
En het verschil tussen de BMV die ruim 8A lading aangeeft en de MPPT die ruim 10A aangeeft ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Als je een lader aanzet zullen de meeste gewoon in bulkfase gaan laden.
Indien de accu vol of nagenoeg vol is zal de lader snel over gaan naar absorptie laden.
Mocht ook die fase niet nodig zijn gaat hij naar de absorptie fase.
Indien de accu vol of nagenoeg vol is zal de lader snel over gaan naar absorptie laden.
Mocht ook die fase niet nodig zijn gaat hij naar de absorptie fase.
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
- Locatie: Gouda
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Even een vraag tussendoor..
Indien een (lood)accu van 100 Ah...stel je de accu capaciteit dan in op 50Ah ?
Of houdt de BVM -700 al rekening, met het feit, dat eigenlijk maar de helft van de capaciteit gebruikt mag worden?
Indien een (lood)accu van 100 Ah...stel je de accu capaciteit dan in op 50Ah ?
Of houdt de BVM -700 al rekening, met het feit, dat eigenlijk maar de helft van de capaciteit gebruikt mag worden?
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Laatste bedoel je zeker druppellading ?
Klopt het dan dat die 100% vol is en toch nog met ruim 8A laad op het zonnepaneel want er zit nu geen lader meer op aangesloten ?
En hoe kan er verschil in lading, wat aangegeven wordt, in de BMV (8A) en MPPT (10A) zitten ? Zou er dan 2A sluipstroom zijn ?
Ik heb alles nagekeken en er staat nu alleen 2 gasalarms aan en de GPS tracker
Ik lees geen alarm bellen dus met een beetje geluk valt de schade hopelijk mee
We gaan het dinsdag weer even bekijken als we er weer heen gaan
@Marianjacques, nee gewoon op 100A instellen. De BMV schakelt niets uit maar is om alle in- en uitgaande stromen te meten.
Die 50% die je bedoeld is de regel om zo min mogelijk schade aan de accu te veroorzaken.
Dat is nu bij mij gebeurd.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Ah idd druppelladen.
Je kunt een bmv wel een batteryprotect laten schakelen op de SOC van de accu
Je kunt een bmv wel een batteryprotect laten schakelen op de SOC van de accu
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Puur leergierig maar heb je voor mij nog een antwoord op de andere 2 vragen ?
Vraag 1
Klopt het dan dat die 100% vol is en toch nog met ruim 8A laad op het zonnepaneel want er zit nu geen lader meer op aangesloten ?
Vraag 2
En hoe kan er verschil in lading, wat aangegeven wordt, in de BMV (8A) en MPPT (10A) zitten ? Zou er dan 2A sluipstroom zijn ?
Vraag 1
Klopt het dan dat die 100% vol is en toch nog met ruim 8A laad op het zonnepaneel want er zit nu geen lader meer op aangesloten ?
Vraag 2
En hoe kan er verschil in lading, wat aangegeven wordt, in de BMV (8A) en MPPT (10A) zitten ? Zou er dan 2A sluipstroom zijn ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
De mppt geeft aan wat de panelen laden.
Op de bmv wat er de accu ingaat min wat het verbruik is.
Meestal zie je dat het laden snel terug loopt als de accu vol, nagenoeg vol is.
Op de bmv wat er de accu ingaat min wat het verbruik is.
Meestal zie je dat het laden snel terug loopt als de accu vol, nagenoeg vol is.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Juist dat bedoel ik
BMV laat 8A zien en MPPT 10A
Ik verwachte dat dit gelijk zou zijn tenzij er 10A geladen wordt van het PV en 2A verbruikt wordt zodat er 8A over blijft voor lading
En dan vind ik 2A erg veel voor sluipverbruik
Ik hoop dat je mij begrijpt zodat ik weet wat er gaande is
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMV laat 8A zien en MPPT 10A
Ik verwachte dat dit gelijk zou zijn tenzij er 10A geladen wordt van het PV en 2A verbruikt wordt zodat er 8A over blijft voor lading
En dan vind ik 2A erg veel voor sluipverbruik
Ik hoop dat je mij begrijpt zodat ik weet wat er gaande is
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
2A sluipverbruik is inderdaad veel. Maar theoretisch is het sommetje zo, BMV meet netto wat er de accu in of uitgaat (dus incl. verbruik), de zonnepanelen laden alleen. Het verschil is dus wat er op dat moment verbruikt wordt.
Controleren dus, echt alle verbruikers uitzetten of afkoppelen (desnoods even zekering eruit als ze permanent aangesloten zijn), dan één voor één aanzetten en kijken wat er veranderd.
Krijg je het met afgekoppelde gebruikers niet gelijk, kijk dan eens naar de ‘zero current calibration’, manual 4.2 punt 09, misschien moet er opnieuw gecalibreerd worden, kan dat zelfs bij een kabel los van de shunt (Er kan dan geen stroom door de shunt lopen) de bmv toch nog een stroom laat zien. Dat kun je dan daar corrigeren.
Controleren dus, echt alle verbruikers uitzetten of afkoppelen (desnoods even zekering eruit als ze permanent aangesloten zijn), dan één voor één aanzetten en kijken wat er veranderd.
Krijg je het met afgekoppelde gebruikers niet gelijk, kijk dan eens naar de ‘zero current calibration’, manual 4.2 punt 09, misschien moet er opnieuw gecalibreerd worden, kan dat zelfs bij een kabel los van de shunt (Er kan dan geen stroom door de shunt lopen) de bmv toch nog een stroom laat zien. Dat kun je dan daar corrigeren.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Het sommetje komt overeen met mijn gedachte en ook ik vind 2A sluipverbruik teveel daarom ga ik je advies uitvoeren.
Wordt vervolgt
Wordt vervolgt
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie