Solarregelaar overdag in nachtstand

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Camperboy
Berichten: 15
Lid geworden op: za 21 nov 2009, 19:36
Locatie: Hengelo ov.
Contacteer:

Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Camperboy »

Goedendag,

Mijn solarlader (Epever) gaat overdag in nachtstand en laadt dus niet.
Tegen de avond gaat hij van de nachtstand af en laadt hij wel.
Ik sta in de volle zon.
Het vreemde is dat hij eerder wel gewoon laadde overdag.
Ik dacht eerst dat het paneel kapot was maar hij geeft dus wel stroom.
De accus zijn verder wel vol.
Maar ook al zijn de accus vol dan moet het paneel toch nog wel stroom geven.
Ik weet niet hoe ik de lader van nachtstand af kan krijgen.
Wie heeft er een idee?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Kroppie »

gaat ie wel van de nachtstand af als je een zware verbruiker inschakeld?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camperboy
Berichten: 15
Lid geworden op: za 21 nov 2009, 19:36
Locatie: Hengelo ov.
Contacteer:

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Camperboy »

Accu is nu 12,5 v dus ongeveer 90% vol, heb nu tv en schotel aan.
Lader blijft op nachtstand.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Kroppie »

die 12,5 volt is dus terwijl de schotel en de tv aanstaan, om een reëel beeld van de laadtoestand te verkrijgen door de spanning te meten, moet je meten NA een rustperiode van minstens een paar uur, dus zonder gebruikers en zonder lading, niet dat dat nu wat uitmaakt want het gebruik nu zou van de panelen moeten komen, (is enkel bedoeld om aan te geven wanneer zo'n meting een beetje nauwkeurig is), kort geleden accu mss losgehad?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camperboy
Berichten: 15
Lid geworden op: za 21 nov 2009, 19:36
Locatie: Hengelo ov.
Contacteer:

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Camperboy »

De accus zijn verder wel goed, heb er een klein display op zitten waar het voltage op aangegeven wordt.
Er is alleen geen laadstroom naar de solarlader toe.
Gisterenavond tegen een uur of 6 was hij wel uit de nachtstand, laadstroom was wel vrij laag omdat het bewolkt was maar hij deed wel wat, en nu in de volle zon dus niks.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Hoofdnoorman »

Allereerst, welk type Epever heb je?

Enkelen hebben een extra instelling voor automatische verlichting en nachtstand schakeling. Kijk eens in de handleiding.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Kroppie »

bij volle zon en een geheel volle accu zal een goede regelaar niets doorgeven aan de accu. Deze is nl vol, ook gemeten 12,5 volt terwijl schotel en tv aanstonden en de accu dus, weliswaar niet zwaar, maar wel belast is, wat altijd een spanningsval geeft. Geeft te denken dat de accu onbelast hoger in voltage zal zijn en dus vol is.

ik ken de epever niet en heb geen handleiding, daarin niets te vinden over het gebeuren?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camperboy
Berichten: 15
Lid geworden op: za 21 nov 2009, 19:36
Locatie: Hengelo ov.
Contacteer:

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Camperboy »

Het is een Epever 1210AN.
Heb de handleiding helemaal doorgezocht maar kan niks vinden hierover.

https://www.epsolarpv.com/upload/cert/f ... L-V1.0.pdf
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Kroppie »

meet eens op de contacten van de panelen op de regelaar, als daar nu spannig op staat dan werken de panelen, staat daar dan geen spanning op dan werken de panelen niet en is er ergens een slecht contact tussen panelen en regelaar als het overdag warm word, maar ik denk dat de regelaar registreerd accu vol, en doet dan niets, en s,avonds na wat gebruik en wat minder felle zon dan gaat ie weer laden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Going »

Haal eens de aansluitingen los. Verbind eerst de accu en dan de panelen aan de lader.
Nog steeds geen lading bij volle zon? De 1210AN is een 10 A lader. Als de zonnepanelen meer dan een 13 A leveren gaat de lader in veiligheid stop. Anders verbrand de lader. Dus hoe groot zijn uw panelen?
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Camperboy
Berichten: 15
Lid geworden op: za 21 nov 2009, 19:36
Locatie: Hengelo ov.
Contacteer:

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Camperboy »

ok, ik zal de boel eens ontkoppelen, doormeten etc.
Het paneel geeft sowieso niet meer als 10 A, daar heb ik opgelet met de aankoop van het paneel en de lader.
Tot zo ver bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Peter LMC »

Je hebt toch toevallig niet de kabels naar de accu op de Loadterminals aangesloten (nr6) :?:
In plaats van op de Batterie Terminals ( nr 5) :?:
Deze kun je namelijk op tijd programmeren.
Camperboy
Berichten: 15
Lid geworden op: za 21 nov 2009, 19:36
Locatie: Hengelo ov.
Contacteer:

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Camperboy »

Nee, dat is allemaal wel goed aangesloten, anders had het andere jaren ook niet gewerkt. Het is pas deze week dat ik dit probleem heb.
Er is niks veranderd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Kroppie »

meet eerst eens met 1 draad van de panelen op de regelaar los of het paneel spanning levert in de volle zon , levert ie geen spanning dan is er mss ergens een slecht contact tussen paneel en regelaar wat slechter word indien warmer, kan ook in het paneel zijn!!, want als het paneel geen spanning levert denkt de regelaar geen licht dus ik ga in nachtstand.

is al eerder gevraagd, effe meten, want meten is weten.

want het enige verschil tussen dag en nachtstand is [zon]licht en daardoor op een donker vlak ook warmte, en s,avonds minder zon dus ook minder warmte.

is het toevallig een flexibel paneel?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie