Accu advies

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
ilogic32
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 9:50

Accu advies



Bericht door ilogic32 »

Mijn laatste vraag ging over een budget electro ontwerp voor de camper:
viewtopic.php?f=10&t=8473013

Het budget valt wat hoger uit en begin in pricipe vanaf 0 aangezien de accu ook niet is wat ik dacht.
Nu wil starten vanuit de Victron Multi 12/500/20-16 maar welke accu hierbij te kopen?

De apparatuur:

propex gaskachel
waterpomp
diverse led lampjes
usb lader telefoon ed.
230 Philips soupmaker

input walstroom, alternator en later ook zonnepanelen.
VW T3 1994. 300 watt zonnepaneel. Propex gasheater.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Accu advies



Bericht door henk en lila »

Mooi ding die Victron, maar of die nou echt "budget" is? En er kunnen ook geen zonnepanelen aan dus nog een aparte regelaar nodig.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
ilogic32
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 9:50

Re: Accu advies



Bericht door ilogic32 »

Besloten het beter goed dan budget te doen.

Hoe zit het eigenlijk met meerdere laadbronnen heb je daarvoor een apparte regelaar nodig of kun je deze allemaal door de multi laten lopen?

Wat de accu betreft ben ik een beetje de weg kwijt door het vele aanbod is agm een goede combi met de victron?
VW T3 1994. 300 watt zonnepaneel. Propex gasheater.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu advies



Bericht door Kroppie »

een multiplus is bij mijn weten een omvormer/lader, hij kan vanuit 12 volt 230 volt leveren, hij kan bij aanwezigheid van 230 volt "paalstroom" de 230 doorleveren aan de 230 volt stopcontacten, en hij kan laden`
voor andere laadbronnen b.v. zonnepanelen heb je een zonnnepaneel regelaar nodig, en die sluit je zonder tussenkomst van de multi direkt aan op de accu[wel een zekering!], zo ook de eventuele andere laadbronnen .

let bij agm laden op, dat je op de lader de benodigd hogere laadspanning van de agm in kan stellen op de multi, en de laadcapaciteit voor accu,s wordt 10-20 % can de accucapaciteit aanbevolen, dus met de genoemde multi kan je een accu van 100 - 200Ah probleem los laden, en dan niet kijken op een Ahtje meer of minder.

EN je geeft wel verbruikers op welke je in de camper gaat gebruiken, maar een naam zegt niets, het enige wat daarbij belangrijk is , is het op 12 of 230 volt, en hoeveel watt is een apparaat, dan pas kan je bepalen hoe groot je accu capaciteit moet worden

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie