Budgetontwerp Volkswagen T4: electro

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
ilogic32
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 9:50

Budgetontwerp Volkswagen T4: electro



Bericht door ilogic32 »

Hallo,

Ik ben een VW T4 aan het strippen om deze vervolgens weer netjes en naar onze eigen wensen te maken.
Nu heb ik alle Elektronica losgehaald (was ook nodig) en wil het een en ander vervangen. Omdat ons budget op dit moment op een laag pitje staat hebben we besloten de zonnepanelen even te laten voor wat het is.

Aan load hebben we:
propex gaskachel
waterpomp
diverse led lampjes
usb lader telefoon ed.
230 Philips soupmaker (ja die moest er echt in)

De accu is een inci acc 12v 60 ah 540a formul a

Er zijn 2 bronnen van opladen namelijk de walstroom en de alternator (zonnepanelen komen later)

Het liefst zet ik er victron spullen in maar wat heb ik nodig?

alvast bedankt,
VW T3 1994. 300 watt zonnepaneel. Propex gasheater.
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Budget ontwerp T4 electro



Bericht door jansloos »

Die soup maker kun/mag je alleen aan de paal gebruiken.
Een accu van 60Ah is geen partij voor die soup maker.

Maaaarrrr.

Kijk hoeveel watt hij is. Staat op 't plaatje.
Dit ivm de sterkte van de zekering "aan de paal"

De rest?? Tja 60Ah is niet veel.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Budget ontwerp T4 electro



Bericht door DJSmiley »

Daarnaast, waar zit die accu?

Als ik zo google lijkt het om een startaccu te gaan. Heb je uberhaupt een HH accu?

Iig, een goede accu is minstens het begin. Als dat ding nu als HH accu ingezet wordt, dan zal ie niet heel lang meegaan, want daar is dat ding niet voor gemaakt.

Op zich kun je wel prima budget beginnen, met een lage accucapaciteit. Je verbruik is laag, iig wat je aangeeft. Geen koelkast/box, geen actieve fan. Dat scheelt allemaal aardig. Alleen die soepmaker, maar ja, dat kun je vergeten op accu

Alleen zeg je budget en het liefst Victron. Dat gaat niet altijd samen. Victron is goed spul, maar geen budget. Een acculader kan bv prima, daarin is een Victron niet extreem veel duurder, maar op andere punten zijn er voor een low-budget betere opties. Ga je voor high-end, dan is het zeker een goede keus.

Mijn eerste idee zou zijn om een simpele loodaccu te nemen als HH accu, bv de VDC31M. Met een Cyrix opladen via de dynamo, en aan de walstroom via een Victron 12V/10A
Klein zekeringblokje erin en hierop de waterpomp, lampjes, propex en een paar usb laders
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Budget ontwerp T4 electro



Bericht door Aloys »

In mijn eerste VW-busje (T3) kreeg ik bij aankoop een tweedehands 60Ah startaccu er bij cadeau.
Die heb ik 10 jaar lang als huishoudaccu gebruikt, daarna de auto verkocht. Maar hij was nóg niet stuk! :D

Met de rest van het verhaal van DJSmiley ben ik het helemaal eens!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie