Huishoudaccu advies

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Huishoudaccu advies



Bericht door EasyBee »

1 LPG fles (21,2 liter (80% van 26,5 liter)) , zo'n rode stalen , doen we een seizoen mee. Dat wil zeggen 10 tot 12 weken totaal in voor- en naseizoen. Uiteraard met buitenvulaansluiting zodat je eigenlijk nergens op problemen stuit bij het zelf vullen. Die vullen we 1 x per jaar. Die hebben we al 10 jaar en we gebruiken geen gasfilter. Nooit problemen mee gehad.
Daarnaast een groene 5 kg propaangasfles, zo'n ruilfles. Die hebben we voor de losse Cadac Carri Chef en kunnen we dan plaatsen en koken waar we willen. Die is ook 1 x per jaar aan een omruil voor een volle toe.
Die 2 trekken we thuis uit de camper en gebruiken we ook nog in de buitenkeuken.

Is de aanschaf van die LPG fles daarmee rendabel voor ons? Weet ik niet, maar met 2 van die groene 5 kg propaangasflessen kwamen we echt niet uit en moesten we voor vakantie vaak een nog niet lege fles ruilen voor een volle. Nu kunnen we altijd en overal wel een plek vinden voor LPG tanken. Maar ik krijg hem in 1 seizoen niet leeg. Luxe probleem.

Oh, en de vorige semitractie accu hebben we in 2019 vervangen door een nieuwe.
Merk weet ik niet, was de goedkoopste, net als wat er uit gehaald werd. Die was van 2008, oftewel 11 jaar oud.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Ad en Helga
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 18:24
Locatie: Oirschot

Re: Huishoudaccu advies



Bericht door Ad en Helga »

https://www.conrad.nl/p/e-ast-hpl-1200- ... vdc-512970

Deze gebruiken wij al jaren, prima ding voor €112,00
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Huishoudaccu advies



Bericht door EasyBee »

Is geen zuivere sinus omvormer. En dat was de vraag.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Huishoudaccu advies



Bericht door hathi »

Gemakshalve word er bij het laden,vanaf een omvormer, vergeten, dat je een tig aantal kg,aan org. laders mee moet sjouwen,.incl dus een 12/230 ,omvormer,....terwijl het met 2 of zelfs 1kabeltje ook kan via de usb,en als je de juiste gebruikt,gaat het zelfs sneller dan 230 v( thuis),.... Braun scheerapparaat,.( verloop stekkertje)..electr,tanden borstel .€3/4,- I pad.En 2x.IPhone Kabel,of verloop €€2,-..alles op 12 V, ....Die usb,zitten er toch van 0,5tot 3 Amp. En sinds kort ook nog een 36 Volt Stopcontact,....ik heb mijn omvormer er uit,nog nooit gebruikt,ik vind dit simpeler,en oude apparaten heb ik niet,dus niet voor mij,ieder z,n keuze
Hans
Tompee
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 26 jul 2020, 14:06

Re: Huishoudaccu advies



Bericht door Tompee »

hathi schreef:
wo 29 jul 2020, 21:40
Gemakshalve word er bij het laden,vanaf een omvormer, vergeten, dat je een tig aantal kg,aan org. laders mee moet sjouwen,.incl dus een 12/230 ,omvormer,....terwijl het met 2 of zelfs 1kabeltje ook kan via de usb,en als je de juiste gebruikt,gaat het zelfs sneller dan 230 v( thuis),.... Braun scheerapparaat,.( verloop stekkertje)..electr,tanden borstel .€3/4,- I pad.En 2x.IPhone Kabel,of verloop €€2,-..alles op 12 V, ....Die usb,zitten er toch van 0,5tot 3 Amp. En sinds kort ook nog een 36 Volt Stopcontact,....ik heb mijn omvormer er uit,nog nooit gebruikt,ik vind dit simpeler,en oude apparaten heb ik niet,dus niet voor mij,ieder z,n keuze
nu toch aan het twijfelen om ipv in omvormer te investeren in die extra kabeltjes... ::S

los daarvan en OT... Aan het kijken naar volgende batterijen om mijn huidige te vervangen:
https://www.accudeal.nl/p/110ah-deep-cy ... -dc125-12/
https://www.accuserviceholland.nl/agm-1 ... 20-ah.html

Nu raadt accuserviceholland me aan om ook een acculader aan te kopen? Hebben jullie dit ook standaard in de camper zitten?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu advies



Bericht door Kroppie »

kan natuurlijk ooit eens voorkomen dat je met een lege accu in de buurt van 230 volt kan komen.
maar koop dan wel eentje die past bij de dure agm,s

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Huishoudaccu advies



Bericht door Metor »

TS heeft ongetwijfeld al een acculader in zijn fabriekscamper zitten, maar is deze geschikt voor agm?
Indien deze als geschikt is, alleen omstellen naar de agm stand.
De accu leverancier doelt op een agm geschikte lader voor deze accu's.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Huishoudaccu advies



Bericht door hurktoilet »

Geert Huizing schreef:
di 28 jul 2020, 15:27
Ik heb in onze camper de mogelijkheid om mijn telefoon via usb op te laden, of via de omvormer met de 230V lader die bij mijn telefoon hoort.
Met usb duurt het een paar uur om de telefoon op te laden, als ik de omvormer aanzet en dan de originele 230V lader gebruik in mijn telefoon binnen een uur weer vol, (fast-charge).
Je hebt ook 12v laders met fastcharge/usb3.0. Mijn sansung A5 is daarmee met uurtje weer helemaal vol.
Overigens heb ik voor mijn laptop naast de normale voeding via de omvormer ook nog een 12v-backup. De omvormer (1000w)begint namelijk al vrij snel te piepen dat mijn 95ah amg-accu te weinig prik levert. Dan kan ik toch nog even verder.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
mbu745
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 18:59

Re: Huishoudaccu advies



Bericht door mbu745 »

Beste,
ik bouwde zelf mijn camper, lengte leefruimte is 3.60 m, en heb ruimte voor 2x 250 Watt zonnepanelen met een AGM semi tractie van 220 Ah, mijn koelkast is een 60 ltr met compressor, verder geen grote verbruikers.
Wel heb ik een 1000 Watt omvormer DC-AC, voor een mixer in de keuken of dergelijke.
Verwarming en koken zijn met gas, gevoed door een 50 ltr LPG tank.
Ik kan behoorlijk vrij camperen zonder aan een paal te hangen.
Ik ben tevreden met de ganse set-up.
mbu745
Plaats reactie