USB Hub 6 Volt?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

USB Hub 6 Volt?



Bericht door Stieneke en Donald »

Goede morgen allen.

Heb een oude Medion USB Hub met 4 poorten. Is de MD 6152 die aangeeft 6 V en 2100 mA af te geven.
Nu lees ik her en der dat USB poorten 5 V zijn tegenwoordig.
Is 6 V niet ietwat teveel om b.v. onze GSM's op te laden?

Ik wil de Medion in de camper gebruiken via de sigarettenaanstekers in de cabine of via de HH accu.

Alvast :thumbup: voor het meedenken.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Bart Holten
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 14:35

Re: USB Hub 6 Volt.



Bericht door Bart Holten »

Hallo,
bij mij stond de 6V 2100mA op de losse voeding. In de hub zitten er nog een of meer componenten tussen voor het op de uitgaande usb-poorten komt. Daar was de spanning bij mij 5,1V. Was, want ik heb hem (of haar) niet meer, hi.
Bij mijn weten is de spanning spec voor USB 1 en 2 4,4 tot 5,25V. Voor USB3 kan het anders zijn.
mvg Bart
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: USB Hub 6 Volt?



Bericht door TestCase »

Inderdaad, die hub gebruikt 6V DC als voeding. De USB spanning is daarvan afgeleid en zeer waarschijnlijk netjes ~5V DC.
Aansluiten op 12V plug gaat zomaar niet want je moet eerst van 12V naar die 6V. Dus of dit zo'n goed idee is? Snoertje naar kastje 12V->6V, snoertje van kastje naar hub, snoertjes naar telefoons/tablets.

Daarnaast ben ik er bijna zeker van dat die aansluitingen slechts 0,5A leveren. Wil je sneller laden koop dan een 12Vplug die bij je apparaten hoort van bijv. Samsung of Apple.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: USB Hub 6 Volt?



Bericht door Stieneke en Donald »

Ik sluit hem niet zomaar aan op de sigarettenaansteker. Heb een usb autolader die in de sigarettenaansteker gaat. Daar gaat de kabel van de Hub in.
Dus die hub is gewoon bruikbaar? Want dat was mijn vraag.


Afbeelding
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

USB Hub 6 Volt?



Bericht door myway »

Dan is de vraag in het eerste bericht niet juist gesteld.
Daar geef je aan dat je hem op de accu aan wil sluiten.
Nu zien we dat er nog iets tussen moet, dit kan zo niet direct op een accu/aanstekeraansluiting.
Met die aansluiting er tussen zal dat lukken.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: USB Hub 6 Volt?



Bericht door albertrietjens »

Dat kan, maar wanneer je denkt dan 4 laders ter beschikking te hebben dan gaat dit maar ten dele op. Volgens specificatie zijn de USB-uitgangen begrensd op 500 mA. Voor de meeste apparaten wat mager om te laden. Tevens is het de vraag of de hub aan de stroomvraag voor 4 uitgangen kan leveren uitgaande van één USB ingang. Zo'n hub is met name bedoeld voor data overdracht en niet als lader. En data haal je natuurlijk niet uit je sigarettensteker :-B
Bart Holten
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 14:35

Re: USB Hub 6 Volt?



Bericht door Bart Holten »

Ik begrijp dat je de HUB als verdeelstekkerdoos wilt gebruiken.
Ik denk niet dat het zo gaat werken. Ik vraag me af of de 5V van de hub ingang wordt doorgezet naar de 4 uitgangen.
Je kan het proberen. Als dat zo is is de vraag wat je aan de uitgangen overhoudt aan max stroomsterkte. USB geeft normaliter niet meer dan 500mA.
De voorgangers hebben het prima verwoord.
Ik denk dat het handiger is een 12V "sigaretten" verdeeldoos te voorzien van USB power omvormertjes. Let wel, dit zijn ook sluip verbruikertjes.
Als je handig bent met een soldeerbout dan is de ACTION verdeler een prima keus (draadjes gaan nog wel eens los).
Voor de lange duur is een met wat dikker draad van de automaterialenhandel oid een betere keus.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: USB Hub 6 Volt?



Bericht door Stieneke en Donald »

OK, het is me duidelijk nu. De Hub is beperkt in gebruik om apparaatjes te laden, is bedoelt voor data overdracht dus.
De oude Medion Hub gaat weer in de kast. :mrgreen: Allen dank voor de input! :thumbup:

Ik ga gewoon weer op de oude voet verder met 2 usb autoladers die in de sigarettenaansteker gaan.
Dit nog, op de HH accu heb ik ook nog een sigarettenaansteker aangesloten voor als de motor niet loopt. Mooie dag verder.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: USB Hub 6 Volt?



Bericht door Gino608D »

Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: USB Hub 6 Volt?



Bericht door mMario »

Pas wel op met die goedkope usb laders, laatst een IPad naar de knoppen geholpen met zo’n goedkope omvormer. Ben nu weer trouw gebruiker van de Apple omvormer.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: USB Hub 6 Volt?



Bericht door DJSmiley »

Er is idd genoeg bagger op de markt.

Maar als je bij de bekendere merken blijft is het prima. Let wel even op het amperage en ondersteunde standaarden. 500ma 'traagladen' gaat wel, maar als je een beetje vlotter wilt laden, moet je lader dat ondersteunen. Veel budgetdingen (of sommige inbouwstopcontacten) zijn 1 / 2.4A, zonder verdere slimme dingen. Dan is je 230V lader sneller...
Maar als je een goede lader koopt is die gewoon even snel ;)

Aanraders zijn oa Anker en Blitzwolf. Die hebben goede laders met ook bv QuickCharge 3.0 en USB-C, dus dan kun je ook snelladen van je telefoon/powerbank als die dat ondersteunt. En zijn niet duur, 6-11 euro. ( BW-SD2 met QC3.0 en normale USB, of de BW-SD4 met QC3.0 en USB-C voor bv een iphone)
Bart Holten schreef:
ma 27 jul 2020, 7:40
Hallo,
bij mij stond de 6V 2100mA op de losse voeding. In de hub zitten er nog een of meer componenten tussen voor het op de uitgaande usb-poorten komt. Daar was de spanning bij mij 5,1V. Was, want ik heb hem (of haar) niet meer, hi.
Bij mijn weten is de spanning spec voor USB 1 en 2 4,4 tot 5,25V. Voor USB3 kan het anders zijn.
mvg Bart
Dat was idd vroeger zo, maar sinds laden ook gedaan wordt met USB zijn de spanningen veel hoger. Het apparaat 'praat' met de lader en adhv daarvan wordt de juiste spanning geleverd. Hogere spanning = lagere stroom, waardoor het toch goed door een relatief dun draadje kan

QuickCharge 3.0 (momenteel t meest gangbaar) levert tot 36W, 3.6 tot 12V, maximaal 3A
USB-C heeft voor voeding de substandaard PD (Power Delivery). Die gaat tot zo'n 100W (5A, 20V)
Daarmee kun je ook laptops bv voeden. De lichtere USB-C PD laders gaan vaak tot een watt of 15-30, waarbij de spanning tot een volt of 12 loopt. Niet genoeg voor een laptop, maar wel voor het snelladen van bv een iphone

Nieuwere versies van QuickCharge enz gaan ook al tot 100W maar zijn minder gangbaar.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: USB Hub 6 Volt?



Bericht door Gino608D »

Ik zoek al langer een goede USB oplader met vier of meer poorten die je op 12v kan aansluiten. Mijn link naar Ali was een voorbeeld waar ik zelf geen ervaring mee heb. Iemand tips, want daarmee is TS denk ik ook geholpen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: USB Hub 6 Volt?



Bericht door Stieneke en Donald »

Ik houd het bij hetgeen al aanwezig is aan sigarettenaansteker USB laders. Als we rijden kunnen we 4 apparaten laden, dat is voldoende voor ons.
De Medion die ik noemde lag ergens in een la en ik dacht dat die bruikbaar was, niet dus. Dus hier stopt het voor mij.
Nogmaals dank aan allen die info aangedragen heeft. :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: USB Hub 6 Volt?



Bericht door DJSmiley »

Gino608D schreef:
wo 29 jul 2020, 12:46
Ik zoek al langer een goede USB oplader met vier of meer poorten die je op 12v kan aansluiten. Mijn link naar Ali was een voorbeeld waar ik zelf geen ervaring mee heb. Iemand tips, want daarmee is TS denk ik ook geholpen.
https://www.banggood.com/BlitzWolf-BW-S ... 18821.html


4 poorts, waarvan 1 met QC 3.0 als je een apparaat wilt snelladen die dat ook ondersteunt
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie