Aansluiten schakelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Aansluiten schakelaar



Bericht door Strikethebell »

Ik heb een aan/uit schakelaar met een lichtje gekocht en die wil ik ergens tussen plaatsen bij de waterpomp. Nu zitten er vier aansluitmogelijkheden voor kabelschoen op de schakelaar. De twee kleine naast elkaar hebben + en -. de andere beide hebben geen aanduiding (zie de foto).
85BB3F99-1D73-4FA5-A479-C72349770274.jpeg
Achterkant schakelaar
85BB3F99-1D73-4FA5-A479-C72349770274.jpeg (253.83 KiB) 513 keer bekeken
. Ik heb onvoldoende kennis van zaken om dit zo maar aan te sluiten. + en - kom ik wel uit, maar geen idee of daar de draad vanaf de accu erop moet of vanaf de pomp. En ook niet waar de beide grotere voor dienen. Er is vast wel iemand, die me dat kan vertellen. Alvast dank.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten schakelaar



Bericht door Kroppie »

de 2 kleine aansluitingen zijn voor het lichtje, dus die op de accu, plus en min aanhouden, de 2 grote aansluitingen zijn de schakelpunten, 1 draad van het te schakelen apparaat doorknippen en de 2 uiteinden die je dan hebt op de 2 grote aansluiten, dan zou zowel het lampje als het te schakelen apparaat moeten werken als de schakelaar ""aan"" staat, succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: Aansluiten schakelaar



Bericht door Strikethebell »

Dank je Jos.Het maakt dan niet uit welke draad ik doorknip? De plus of de min?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Aansluiten schakelaar



Bericht door Cee Pee »

Ik zou de plus doorknippen en op de schakelaar aansluiten, voor het zelfde geld zit het te schakelen apparaat ook nog via massa verbonden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten schakelaar



Bericht door Kroppie »

ja, de plus, effe niet aan gedacht, sorry, gelukkig zijn er nog forumleden die nadenken. :wink:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Aansluiten schakelaar



Bericht door Cee Pee »

@ Jos, ik denk dat je ook een klein dipje had zoals jij het controle lampje zou aansluiten.
De plus zal ook via de schakelaar moeten anders brand het lampje constant.🤔
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten schakelaar



Bericht door Kroppie »

nee, daarover niet echt, ik ken schakelaartjes waar het lampje met aan en uit van het apparaat meeging (werd dus inwendig meegeschakeld), maar is een reele mogelijkheid, maar als de plus geschakeld word dan is het simpel, de plus van het lampje moet dan aan de draad die van de schakelaar naar het apparaat gaat.

you are sharper than I,am today :thumbup: , zijn dan wel meestal schakelaartjes met 3 aansluitingen, TS snapt u het nu nog? :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Aansluiten schakelaar



Bericht door veetee »

Het ligt er maar helemaal aan wat voor schakelaartje het precies is, is zo niet te zien. Je hebt ook schakelaartjes met “achtergrond”verlichting die aangaat als de dashboardverlichting aangaat, en een indicatorlampje wat aangaat als de schakelaar “aan” staat...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten schakelaar



Bericht door Kroppie »

dus even proberen, blijft het lampje altijd branden ook in ""uit"" ?, dan aansluiten zoals Cee Pee zegt, of gelijk zo aansluiten natuurlijk, nog makkelijker :idea: .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Aansluiten schakelaar



Bericht door henk en lila »

Schakelaars kun je ook doormeten en vaak staat er een schema op de blisterverpakking (aan de achterkant).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: Aansluiten schakelaar



Bericht door Strikethebell »

Helaas ben ik de draad kwijt. Er lopen een zwarte en rode draad van de accu naar de waterpomp. Wat moet ik nu doen? Ik knip de draad door en dan zet de rode en zwarte vanaf de accu op de grote lip en de rode en zwarte vanaf de kant van de pomp op de kleine?
Op de verpakking staat niets en het is een aan/uit indicatorlampje
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiten schakelaar



Bericht door myway »

veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Aansluiten schakelaar



Bericht door veetee »

Nee, de zwarte draad laat je ongemoeid, niet doorknippen.
De rode draad tussen accu en pomp knip je door. De twee doorgeknipte enden zet je ieder op een van grote lippen. Ook maak je met een kort draadje een verbinding tussen de lip die aan het end zit dat naar de pomp gaat en het kleine lipje gemerkt +. Van het kleine lipje gemerkt - doe je een draadje naar de zwarte draad (die naar de minpool van de accu gaat).
Zo zou je met de schakelaar de pomp moeten kunnen aan en uit zetten, als de pomp aan is zou het indicatorlampje moeten branden.
Succes!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aansluiten schakelaar



Bericht door Aloys »

1. De rode draad van de accu moet eerst naar een grote lip van die schakelaar.
2. Vervolgens moet er een rode draad van de andere grote lip naar de waterpomp.

Het schakelgedeelte is dan klaar. Voor het lampje:

3. Een (dun) rood draadje tussen tussen de grote lip die naar de waterpomp gaat en de kleine lip met +
4. Een (dun) zwart draadje van massa naar de kleine lip met de -

Zeg ik het goed? Oh veetee was me voor! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie