AGM vs LiFePO4: keuze stress!
AGM vs LiFePO4: keuze stress!
Beste,
Even schetsen wat onze plannen zijn. We willen begin volgend jaar vertrekken voor enkele jaren reizen over
verschillende continenten. Zo veel mogelijk wild kamperen en dit in uiteenlopende temperaturen.
Voor ons zelfbouwproject MB Sprinter 4x4 (euro3) zijn we aan het kijken welk elektrisch systeem te plaatsen.
En we geraken er niet uit bij het kiezen tussen een Victron set superdeep cycle AGM (460Ah) of LiFePO4 (200Ah).
Deze worden bijgeladen afhankelijk van het weer met zon en alternator.
We zitten aan een maximum verbruik van 80Ah per dag.
Ondertussen kennen we de voor- en nadelen van beide (gewicht, prijs, gevoeligheid, ...)
Volgende zaken vinden we belangrijk:
* permanent gebruik 24/7 voor meerdere jaren
* 4 seizoenen (-20C tot +35C)
* weining mogelijkheid tot laden via AC
* maximum 3 dagen stilstand
* parkeren/kamperen voornamelijk in schaduw
* snel batterijen kunnen herladen
Wat is jullie keuze en waarom? Alvast bedankt!
Groeten, Tom
Even schetsen wat onze plannen zijn. We willen begin volgend jaar vertrekken voor enkele jaren reizen over
verschillende continenten. Zo veel mogelijk wild kamperen en dit in uiteenlopende temperaturen.
Voor ons zelfbouwproject MB Sprinter 4x4 (euro3) zijn we aan het kijken welk elektrisch systeem te plaatsen.
En we geraken er niet uit bij het kiezen tussen een Victron set superdeep cycle AGM (460Ah) of LiFePO4 (200Ah).
Deze worden bijgeladen afhankelijk van het weer met zon en alternator.
We zitten aan een maximum verbruik van 80Ah per dag.
Ondertussen kennen we de voor- en nadelen van beide (gewicht, prijs, gevoeligheid, ...)
Volgende zaken vinden we belangrijk:
* permanent gebruik 24/7 voor meerdere jaren
* 4 seizoenen (-20C tot +35C)
* weining mogelijkheid tot laden via AC
* maximum 3 dagen stilstand
* parkeren/kamperen voornamelijk in schaduw
* snel batterijen kunnen herladen
Wat is jullie keuze en waarom? Alvast bedankt!
Groeten, Tom
Re: AGM vs LiFePO4 keuze stress!
Welkom Tom,
Het antwoord is zo 1.2.3. niet te geven. Enige waar ik je mee kan helpen is je te wijzen op het maken van een rekenmodel, gemaakt met een spreadsheet. Je zet alle verbruikers erin en alle energieleveranciers. Breidt dat model uit tot een lengte waarvan je vermoed dat er een herhaling optreedt in je verbruik. Dus bijv. 3 dagen, een week, een maand...
Welke accu je ook neemt, de temperatuurs-verschillen kunnen gedempt worden doordat de accu binnen staat. De accu kan je bijv. ook isoleren, zodat de schommelingen gering zijn.
Het laden van AGM gaat veel eenvoudiger dan LiFePO4 accu's.
Het snelladen van LiFePO4 is weer een pluspunt, echter de 'leverancier' moet dat wel aankunnen. Hoewel sommige AGM accu's dat ook kunnen (Yellowtop)
Toch kan ik je niet zeggen wat ik zou doen. Mijn reis gedrag is heel anders dan die van jou. Zo ben ik al maanden aan het rekenen, met wat als... uitgaande van een LiFePO4 accu. Daarbij krijg ik de boel niet balans. Steeds raakt de accu richting de 100% vol. En ik had onlangs gezien dat als je met zo'n accu lang wil doen dat het streef laadgetal tussen de 25 en 75% zou moet bedragen. En ja, hier zit een tegenstrijdigheid in. En de keuze reikt verder dan enkel de keuze in het type van een accu.
Maar voordat je een lange reis onderneemt, ga eerst de boel dichter bij huis grondig uitproberen.
Arie
Het antwoord is zo 1.2.3. niet te geven. Enige waar ik je mee kan helpen is je te wijzen op het maken van een rekenmodel, gemaakt met een spreadsheet. Je zet alle verbruikers erin en alle energieleveranciers. Breidt dat model uit tot een lengte waarvan je vermoed dat er een herhaling optreedt in je verbruik. Dus bijv. 3 dagen, een week, een maand...
Welke accu je ook neemt, de temperatuurs-verschillen kunnen gedempt worden doordat de accu binnen staat. De accu kan je bijv. ook isoleren, zodat de schommelingen gering zijn.
Het laden van AGM gaat veel eenvoudiger dan LiFePO4 accu's.
Het snelladen van LiFePO4 is weer een pluspunt, echter de 'leverancier' moet dat wel aankunnen. Hoewel sommige AGM accu's dat ook kunnen (Yellowtop)
Toch kan ik je niet zeggen wat ik zou doen. Mijn reis gedrag is heel anders dan die van jou. Zo ben ik al maanden aan het rekenen, met wat als... uitgaande van een LiFePO4 accu. Daarbij krijg ik de boel niet balans. Steeds raakt de accu richting de 100% vol. En ik had onlangs gezien dat als je met zo'n accu lang wil doen dat het streef laadgetal tussen de 25 en 75% zou moet bedragen. En ja, hier zit een tegenstrijdigheid in. En de keuze reikt verder dan enkel de keuze in het type van een accu.
Maar voordat je een lange reis onderneemt, ga eerst de boel dichter bij huis grondig uitproberen.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: AGM vs LiFePO4 keuze stress!
Ik zie al dat je oa naar min 20 wilt.
Of je moet ze gaan verwarmen misschien.
Dan heb je aan Lifepo4 niet zo veel, lijkt me.
Of je moet ze gaan verwarmen misschien.
Dan heb je aan Lifepo4 niet zo veel, lijkt me.
Re: AGM vs LiFePO4 keuze stress!
Als die Lifepo4 binnen staat is dat toch géén probleem , of je bevriest zelf ook als je géén verwarming binnen hebt .
Re: AGM vs LiFePO4 keuze stress!
Kwestie van eentje met Yttrium nemen (zie onderschrift). Dan heb je geen last van vorstgevaar
Verder even over aan Arie zijn punt van het telkens tot 100% opladen. Ik heb hiervoor twee beperkingen. Mijn Lithium lader regelt de stroom terug bij de ingestelde spanning. Deze is in te stellen. Verder een beetje BMS (mijne dus ook) is ook in te stellen op het afslaan bij SOC van bijv. 90%
Verder even over aan Arie zijn punt van het telkens tot 100% opladen. Ik heb hiervoor twee beperkingen. Mijn Lithium lader regelt de stroom terug bij de ingestelde spanning. Deze is in te stellen. Verder een beetje BMS (mijne dus ook) is ook in te stellen op het afslaan bij SOC van bijv. 90%
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
- Locatie: Gouda
Re: AGM vs LiFePO4 keuze stress!
Hou je ook rekening met het kunnen repareren/vervangen als de boel stuk gaat en je staat god mag weten waar?
Dan is simpeler vaak beter lijkt me.
Dan is simpeler vaak beter lijkt me.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: AGM vs LiFePO4 keuze stress!
Interessante vraag
Ga je voor 130 kg AGM accu, overal vervangbaar zelfs in de bush
of eerder 22kg LFP en wat meer electronica.
Heb je de plaats en die dat gewichtsoverschot dan kan je kiezen.
Het prijsverschil is ongeveer 1000 - 1500 € als je alles mee rekent.
Overigens een LFP van 200Ah zou ik vergelijken met de capaciteit van een AGM van ongeveer 320 à 360Ah.
Vraag het aan gebruikers die het gedaan hebben en in een vergelijkbare situatie.
Vergeet niet dat je hele systeem in balans moet zijn.
Een voorbeeld:
LFP 200Ah
Acculader 40 tot 70A
Interessant is in jullie geval om een wereldstroomlader te verkiezen.
Solar minstens 350-500Wp
Dynamo minstens 150A
DC/DC converter max 1/3 van de dynamo capaciteit dus 50A
Inverter maximaal 1600VA (trekt tot 135A en de LFP kan kort 200A leveren)
In een noodgeval (defect) kan je een LFP altijd tijdelijk vervangen
door een startaccu en die kan je weer overal kopen.
Ga je voor 130 kg AGM accu, overal vervangbaar zelfs in de bush
of eerder 22kg LFP en wat meer electronica.
Heb je de plaats en die dat gewichtsoverschot dan kan je kiezen.
Het prijsverschil is ongeveer 1000 - 1500 € als je alles mee rekent.
Overigens een LFP van 200Ah zou ik vergelijken met de capaciteit van een AGM van ongeveer 320 à 360Ah.
Vraag het aan gebruikers die het gedaan hebben en in een vergelijkbare situatie.
Vergeet niet dat je hele systeem in balans moet zijn.
Een voorbeeld:
LFP 200Ah
Acculader 40 tot 70A
Interessant is in jullie geval om een wereldstroomlader te verkiezen.
Solar minstens 350-500Wp
Dynamo minstens 150A
DC/DC converter max 1/3 van de dynamo capaciteit dus 50A
Inverter maximaal 1600VA (trekt tot 135A en de LFP kan kort 200A leveren)
In een noodgeval (defect) kan je een LFP altijd tijdelijk vervangen
door een startaccu en die kan je weer overal kopen.
Groeten Kampo
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: AGM vs LiFePO4 keuze stress!
De keuze AGM of LFP is eigenlijk heel makkelijk!
Heb je geen gewicht probleem dan AGM, zit je aardig aan het maximum dan LFP.
Kwa uiteindelijke kosten zal het weinig uitmaken omdat een LFP ongeveer 3 x zo lang mee gaat.
Een 460Ah AGM kan je WEL vergelijken met een 200AH LFP omdat de laatste ongeveer 25% hoger rendament heeft en 2 x zo ver ontladen kan worden.
Ik heb onze 2 x 110Ah AGM geruild voor 1 x 75Ah LFP. Samen met ons 300Wp zonnepaneel kan ik nu hetzelfde per dag verbruiken, en we hebben ruim 50 kg gewicht minder!
Heb je geen gewicht probleem dan AGM, zit je aardig aan het maximum dan LFP.
Kwa uiteindelijke kosten zal het weinig uitmaken omdat een LFP ongeveer 3 x zo lang mee gaat.
Een 460Ah AGM kan je WEL vergelijken met een 200AH LFP omdat de laatste ongeveer 25% hoger rendament heeft en 2 x zo ver ontladen kan worden.
Ik heb onze 2 x 110Ah AGM geruild voor 1 x 75Ah LFP. Samen met ons 300Wp zonnepaneel kan ik nu hetzelfde per dag verbruiken, en we hebben ruim 50 kg gewicht minder!
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: AGM vs LiFePO4 keuze stress!
En omdat je ook geen reserve motor bij je kunt hebben is het belangrijker om tijdens de reis een goede thuis backup te hebben.
Wie schreef dat ook weer?
Edit: gevonden viewtopic.php?f=3&t=8461966&p=1673925&h ... e#p1673925
Een logistieke bevooradingslijn was de juiste term.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: AGM vs LiFePO4 keuze stress!
Geen goede vergelijking want een (diesel) motor is vele malen betrouwbaarder en gaat vele malen langer mee dan welke accu dan ook.Atoz schreef: ↑di 07 jul 2020, 18:49
En omdat je ook geen reserve motor bij je kunt hebben is het belangrijker om tijdens de reis een goede thuis backup te hebben.
Wie schreef dat ook weer?
Edit: gevonden viewtopic.php?f=3&t=8461966&p=1673925&h ... e#p1673925
Een logistieke bevooradingslijn was de juiste term.
Tegenstrijdig is dat TS wil opladen met de solar maar tegelijk in de schaduw wil staan en ja, dat gaat dan niet lukken. Als je toch ergens moederziel alleen in de bush wil staan onder bomen zou ik ook een aggregaat meenemen, wat sowieso een goede backup is in geval van te weinig stroom. Beter mee verlegen dan om verlegen.
Re: AGM vs LiFePO4 keuze stress!
Een aggregaat midden in de natuur... dan nog liever zonder stroom ! Ik denk dan eerder aan mobiele panelen die ik in de zon kan plaatsen waar ik wens.de Jonckheer schreef: ↑wo 08 jul 2020, 7:52
Tegenstrijdig is dat TS wil opladen met de solar maar tegelijk in de schaduw wil staan en ja, dat gaat dan niet lukken. Als je toch ergens moederziel alleen in de bush wil staan onder bomen zou ik ook een aggregaat meenemen, wat sowieso een goede backup is in geval van te weinig stroom. Beter mee verlegen dan om verlegen.
Re: AGM vs LiFePO4 keuze stress!
Ik heb wel overschot qua gewicht, maar wil dit uiteraard zo laag mogelijk houden. Wat me inderdaad meer zorgen baart is de gevoeligheid van een Lithium systeem... Heb speciaal een voertuig uitgekozen met weinig elektronica en deze dan uitrusten met Lithium is misschien wat tegenstrijdig.kampo schreef: ↑di 07 jul 2020, 13:47Interessante vraag
Ga je voor 130 kg AGM accu, overal vervangbaar zelfs in de bush
of eerder 22kg LFP en wat meer electronica.
Heb je de plaats en die dat gewichtsoverschot dan kan je kiezen.
Het prijsverschil is ongeveer 1000 - 1500 € als je alles mee rekent.
Overigens een LFP van 200Ah zou ik vergelijken met de capaciteit van een AGM van ongeveer 320 à 360Ah.
Vraag het aan gebruikers die het gedaan hebben en in een vergelijkbare situatie.
Vergeet niet dat je hele systeem in balans moet zijn.
Een voorbeeld:
LFP 200Ah
Acculader 40 tot 70A
Interessant is in jullie geval om een wereldstroomlader te verkiezen.
Solar minstens 350-500Wp
Dynamo minstens 150A
DC/DC converter max 1/3 van de dynamo capaciteit dus 50A
Inverter maximaal 1600VA (trekt tot 135A en de LFP kan kort 200A leveren)
In een noodgeval (defect) kan je een LFP altijd tijdelijk vervangen
door een startaccu en die kan je weer overal kopen.
Laatst gewijzigd door mot op wo 08 jul 2020, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.