Een 12 volt smartphone lader?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Een 12 volt smartphone lader?



Bericht door Will »

Hallo,

Ik heb drie 12 volt stopcontacten in de camper nu is mijn vraag bestaan er 12 volt stekkers om je mobiel op te laden.
Er zijn pluggen die je in je sigaretten aansteker kan stoppen maar dat bedoel ik niet.
Het moet hetzelfde zijn als die laders van 220 volt maar dan 12 volt of werkt dat niet.
Ik heb al google gezocht maar niet gevonden of is het niet mogelijk.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 12 volt smartphone lader.



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: 12 volt smartphone lader.



Bericht door pwhooftman »

Of bedoel je zo'n stekker als hier aan zit:

https://www.obelink.nl/pro-plus-grote-1 ... KuEALw_wcB
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: 12 volt smartphone lader.



Bericht door Will »

Nee, ik bedoel een gewone stekker waarmee je je mobiel oplaad maar dan 12 volt.
Ik heb in de cabine een 12 volt lamp met een stekker en die stop ik gewoon in het 12 volt stopcontact en dat wil ik met mijn mobiel opladen ook doen als het kan tenminste anders houd het op.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: 12 volt smartphone lader.



Bericht door veetee »

Ik vind je vraag een beetje onduidelijk, ik snap niet precies wat je bedoeld: het moet wel in dat 12v stopcontact maar mag niet zo’n usb stekker zijn? :?: :wtf:

Legio mogelijkheden, dashboard inbouw “knop”, inbouw usb contra-stekker, losse unit met usb contra-stekkers, compleet paneeltje, etc. etc.

CE22C5F8-BB00-4D24-A978-19E8D249E92E.png
CE22C5F8-BB00-4D24-A978-19E8D249E92E.png (534.1 KiB) 1843 keer bekeken
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: 12 volt smartphone lader.



Bericht door veetee »

Will schreef:
za 04 jul 2020, 12:15
Nee, ik bedoel een gewone stekker waarmee je je mobiel oplaad maar dan 12 volt.
Ik heb in de cabine een 12 volt lamp met een stekker en die stop ik gewoon in het 12 volt stopcontact en dat wil ik met mijn mobiel opladen ook doen als het kan tenminste anders houd het op.

Mvrgr.Wil
Ah, je bedoelt zoiets? Dat hangt er maar vanaf welke stekker er aan je mobiel-kant moet zitten...

AB936272-8A01-4F20-8458-4FA074EC89E1.jpeg
AB936272-8A01-4F20-8458-4FA074EC89E1.jpeg (47.6 KiB) 1839 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: 12 volt smartphone lader.



Bericht door Mickel Moen »

Verwarring.

Er zijn laders en stekkers en stopcontacten.

Een stekker is geen lader. Een stekker geeft 12V door als hij 12V krijgt van het stopcontact, 14 V door als het 14V is en 5V als het 5V is.

Een USB-lader is in wezen een dc-dc omvormer, van 12V naar 5V. Echter sommige apparaten matchen uitstekend met de ene lader en slecht met een andere. Met name bij Apple is dat het geval.
Zie o.a. Mijn blog hierover: https://mickelmoen.blogspot.com/2014/04 ... evolt.html

Eerst moet je dus kijken, wat een goede combinatie is met jouw apparaat. De meeste zekerheid heb je met laders die de fabrikant aanbeveelt. Dan kom je bij 12V usb-laders toch gauw uit bij de laders die in een sigarettenaansteker stopcontact passen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: 12 volt smartphone lader.



Bericht door pwhooftman »

@Wil, je hebt toch niet van deze stopcontacten waar 12 volt op staat?

wcd.jpg
wcd.jpg (3.85 KiB) 1822 keer bekeken
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Een 12 volt smartphone lader?



Bericht door Aloys »

Even voor de duidelijkheid (dat heb ik nog niet echt duidelijk gelezen in de reacties):
een mobiel wordt geladen met 5 volt! Als je 'm rechtstreeks op 12 volt aansluit gaat ie stuk!

Zelf gebruik ik enkele inbouwstopcontactjes met 2 stuks 5V usb-uitgangen.
Zoiets, deze sluit je aan op 12V:

usb-lader.jpg
usb-lader.jpg (30.7 KiB) 1798 keer bekeken
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Een 12 volt smartphone lader?



Bericht door Will »

Het principe is van PW.Hoofdman alleen dan een stekkerdoos opbouw dus. Ik heb daar al jaren een gewone stekker in voor een 12 volt lampje in de cabine. De stroom heb ik netjes afgetapt van een 12 volt punt waar eerst mijn 12 volt tv op aangesloten zat.

Mrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een 12 volt smartphone lader?



Bericht door Kroppie »

dat ding wat Aloys voorstelt b.v., of uit een andere link en dan aan een gewone stekker aansluiten, wel een fixatie maken i.v.m. polariteit.

iets fabrieksmatigs op 12 volt met een 230 volt stekker zal je op de hele wereld niet vinden, lijkt me ook heel logisch en kan het je ook niet aanbevelen zo,n stekker ergens zonder toezicht te laten liggen, 1x in een verkeerd stopcontact en klaar, vind het gewoon gevaarlijk zelfs, hoe netjes ook gedaan, en ook niet erg slim .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Een 12 volt smartphone lader?



Bericht door KTManiac »

Will schreef:
za 04 jul 2020, 15:18
Het principe is van PW.Hoofdman alleen dan een stekkerdoos opbouw dus. Ik heb daar al jaren een gewone stekker in voor een 12 volt lampje in de cabine. De stroom heb ik netjes afgetapt van een 12 volt punt waar eerst mijn 12 volt tv op aangesloten zat.

Mrgr.Wil
Ah, in dat geval: wat je zoekt (een stekker voor 230V met daaraan een 12V>5V omvormertje voor USB bestaat godzijdank niet. :thumbup:
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Een 12 volt smartphone lader?



Bericht door Will »

Ik heb aan dat gevaarlijke niet gedacht dus niet doen.👍

Mrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Een 12 volt smartphone lader?



Bericht door KTManiac »

Inderdaad, niet doen.
Een koptelefoon aansluiten met 230V contactdoos en stekker omdat je die toevallig hebt liggen is ook niet handig..
Voor de veiligheid altijd de juiste connectoren gebruiken. Jij weet dat dat ene lampje met die stekker op 12V moet, een ander gaat daar terecht niet van uit.
Plaats reactie