Kleine zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
patturik
Berichten: 25
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 22:47

Kleine zonnepanelen



Bericht door patturik »

Beste allemaal!

Nieuw op dit forum, dus allereerst bedankt voor alle nuttige informatie die ik hier al heb mogen opzoeken! We gaan een opel movano ombouwen tot camperbus, met vrij weinig ervaring. We zijn aan het kijken naar zonnepanelen en daar is al van alles over geschreven. Nu kreeg ik van mijn buurman 3 kleine zonnepanelen, van 3 x 3 cellen. Hij had ze uit shenzhen meegenomen. Ik heb alleen een beetje moeite met het geloven van de specificaties. Ik heb er even een foto van gemaakt. Maar als ik zoek op 18w paneeltjes dan geven ze meestal rond de 1a aan stroom.. en deze geven in ideale omstandigheden meer dan 4a. Dat kan toch eigenlijk niet? Ben benieuwd wat jullie denken.

Sowieso al dubieus als het een chinees bedrijf is, een duits soort keurmerk, en een spaanse beschrijving haha.
Bijlagen
IMG-0081.JPG
IMG-0081.JPG (81.96 KiB) 429 keer bekeken
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Kleine zonnepanelen



Bericht door pwhooftman »

Toch kan het wel kloppen , maar je hebt weinig aan drie stuks.

De open klemspanning is 6,82 volt, de maximum power point 4,29 volt.

Als je er 3 in serie zet heb je dus 27 cellen die 12,87 volt leveren op het mpp: net niet genoeg om je lader aan te zwengelen.
Vier in serie is 36 cellen, die leveren dan 17,2 volt op het mpp bij 5,14 ampere: volkomen normalen waarden voor een paneel van 36 cellen.

Zou wel een prima paneeltje zijn om een serie USB aansluitingen van stroom te voorzien (met een spanningsregelaartje naar 5V er tussen).
Camper_01

Re: Kleine zonnepanelen



Bericht door Camper_01 »

C E = Chinees Export (nieuwe benaming voor keurmerk)
patturik
Berichten: 25
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 22:47

Re: Kleine zonnepanelen



Bericht door patturik »

pwhooftman schreef:
vr 03 jul 2020, 10:44
Toch kan het wel kloppen , maar je hebt weinig aan drie stuks.

De open klemspanning is 6,82 volt, de maximum power point 4,29 volt.

Als je er 3 in serie zet heb je dus 27 cellen die 12,87 volt leveren op het mpp: net niet genoeg om je lader aan te zwengelen.
Vier in serie is 36 cellen, die leveren dan 17,2 volt op het mpp bij 5,14 ampere: volkomen normalen waarden voor een paneel van 36 cellen.

Zou wel een prima paneeltje zijn om een serie USB aansluitingen van stroom te voorzien (met een spanningsregelaartje naar 5V er tussen).
Aah ok, dus als je totale voltage van je zonnepanelen niet boven de 12v uitkomt van je accu, dan zullen ze de accu niet opladen?
Nou begrijp ik het ja.. Dus dit is gewoon letterlijk 1 vierde zonnepaneel, waarbij een normaal zonnepaneel ongeveer 18v en 5 ampere geeft.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Kleine zonnepanelen



Bericht door JoopBrekken »

Als je met normaal een paneel van ongeveer 100Wp bedoeld. Die kan ongeveer 5A laadstroom op een 12V accu leveren.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Kleine zonnepanelen



Bericht door pwhooftman »

patturik schreef:
vr 03 jul 2020, 11:27
Aah ok, dus als je totale voltage van je zonnepanelen niet boven de 12v uitkomt van je accu, dan zullen ze de accu niet opladen?
Nou begrijp ik het ja.. Dus dit is gewoon letterlijk 1 vierde zonnepaneel, waarbij een normaal zonnepaneel ongeveer 18v en 5 ampere geeft.
Precies!
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Kleine zonnepanelen



Bericht door TestCase »

CE is een europese richtlijn die in de meeste gevallen door de fabrikant op het label wordt gezet wanneer deze zelf vindt dat er aan die richtlijn voldaan is.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/tools/we ... tappenplan

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Kleine zonnepanelen



Bericht door veetee »

Het ligt er aan, goed kijken naar de spatiëring, C E kan beide betekenen:

30F4992B-E488-43AC-83C3-A205E4010C8E.png
30F4992B-E488-43AC-83C3-A205E4010C8E.png (30.11 KiB) 254 keer bekeken
Plaats reactie