Startaccu laden vanuit huishoudaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Startaccu laden vanuit huishoudaccu



Bericht door FkoNL »

Onze camper heeft een 250w zonnepaneel met een Victron 75/15 lader die de huishoudaccu oplaad. De start accu wordt alleen opgeladen als de motor draait. Graag wil ik de start accu ook opladen met het zonnepaneel.

Nu vraag ik me af wat de beste optie is. Een scheidingsrelais al dan niet spanning geschakeld zou ervoor zorgen dat de start accu geladen wordt door het zonnepaneel, alleen kan het natuurlijk zijn dat de accu's anders geladen moeten worden (bijv. hh druppel want vol en de start accu bulk want half vol). Waar ik bang voor ben is dat als de HH geladen wordt, de start accu ook geladen wordt maar dat als ik dan de motor start, hij gedeeltelijk start vanaf de HH accu.

Iemand een goed idee hiervoor?

Een optie waar ik aan dacht was een 12v dc/dc lader aan de verbruikspoort van de Victron. Dan kan hij uitgeschakeld worden bij te weinig spanning maar blijft de start accu vol zolang er genoeg stroom is. Maar zo'n lader lijkt wat moeilijk te vinden, of denk ik te moeilijk?

Alvast dank!
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Startaccu laden vanuit huishoudaccu



Bericht door Xenon »

Er zal vast op geschoten gaan worden, maar ik post het toch maar: gewoon een tweede regelaar parallel naast de bestaande regelaar plaatsen en die de startaccu voor z'n rekening laten nemen. Verder niets koppelen of wat dan ook. Zo heb ik het ook gedaan (maar dan met el-cheapo regelaartjes, die 5% efficiencyverliezen neem ik voor lief). In de praktijk: de startaccu wordt maar even (bijv. bij radio aan, of na korte rit)...tot niet geladen (meestal het geval). En dan heb ik nog maar 1x 100Wp paneeltje. Gaat prima!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51310
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu laden vanuit huishoudaccu



Bericht door Kroppie »

of tussen hhaccu en startaccu een z.g. standby lader

https://www.jasicamp.nl/votronic-standb ... r3065/p738

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Joske
Berichten: 2509
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Startaccu laden vanuit huishoudaccu



Bericht door Joske »

Daar zijn kastje voor.
Al genoemd "Stand-by lader"
Inhoud van zo'n kastje:
Diode (Schottky) en een weerstand van rond 3 ohm. (bijv een 50W koplamp)
In serie tussen de + huishoud- en de + startaccu.
Zit bij mij al jaren zo!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Startaccu laden vanuit huishoudaccu



Bericht door FkoNL »

Dat ziet er idd wel uit als waar ik naar op zoek ben. Dank!
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Startaccu laden vanuit huishoudaccu



Bericht door Nugget1 »

Een eenvoudige manier om te controleren of de startaccu ook geladen wordt via het zonnepaneel:
Meet het voltage van de startaccu met het zonnepaneel uitgeschakeld of afgedekt.Daarna startaccu meten met paneel ingeschakeld/onbedekt. Indien het voltage oploopt, wordt hij ook geladen.
Bij landstroom de startaccu meten en als het voltage oploopt is er een verbinding tussen start en hhaccu.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Startaccu laden vanuit huishoudaccu



Bericht door FkoNL »

Er is geen verbinding (meer) tussen de accu's, wel liggen er kabels. Daar wil ik zo'n kastje tussen zetten :).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51310
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu laden vanuit huishoudaccu



Bericht door Kroppie »

Joske schreef:
wo 01 jul 2020, 15:52
Daar zijn kastje voor.
Al genoemd "Stand-by lader"
Inhoud van zo'n kastje:
Diode (Schottky) en een weerstand van rond 3 ohm. (bijv een 50W koplamp)
In serie tussen de + huishoud- en de + startaccu.
Zit bij mij al jaren zo!
die zelfbouw heeft tot en met de verkoop van de camper bij mij 14 jaar zo prima gewerkt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Startaccu laden vanuit huishoudaccu



Bericht door myway »

Zitten er verbruikers op de start accu dat je deze wil laden??
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Startaccu laden vanuit huishoudaccu



Bericht door kampo »

Beste FkoNL
Je beschrijft je systeem niet dus blijft het een beetje gissen waarom je dit zou willen doen.

Eigenlijk zijn er een aantal mogelijkheden om de startaccu te laden.
- Een kleine accu lader enkel voor de startaccu
- Een apart solarsysteem voor de start accu
- een B2B lader vanuit de HH accu zoals de Votronic van hierboven maar er bestaan andere.
- Allerhande intelligente schakelingen via Skotky diodes maar dat is voor gevorderden
- Een simpele hoofdschakelaar op de startaccu zodat je niet moet laden en wat een oplossing kan zijn voor een periode tot 4 maand

Al die systemen hebben voor en nadelen.
Het beste systeem is datgene wat alle mogelijke situaties aankan maar dat is complex en moet je inoefenen, begrijpen en toepassen.
Groeten Kampo
Joske
Berichten: 2509
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Startaccu laden vanuit huishoudaccu



Bericht door Joske »

kampo schreef:
wo 01 jul 2020, 22:47
Beste FkoNL Je beschrijft je systeem niet dus blijft het een beetje gissen waarom je dit zou willen doen
Beste Kampo,
In de eerste zin staat volgens mij voldoende info betreffende een beschrijving van het systeem.
Door je aanvullingen en adviezen maak je er wel een soort "rocket science" van waar TS niets aan heeft.
Of een diode in serie met een weerstand/lamp voor gevorderden is?
Anders een Standby-lader, die wezenlijk hetzelfde is, maar in een mooi kastje zit.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Startaccu laden vanuit huishoudaccu



Bericht door kampo »

@Joske
Sorry misschien begrijp ik het niet ?
Welke blokcentrale zit er in de camper en welk is het huidige systeem van koppeling tussen Start en HH accu, welke accu soort en types, ...

Mij is het niet voldoende duidelijk, ik doe een poging om te helpen en te formuleren.
Ik ga ook niet zitten schrijven hoe ik het gedaan heb op mijn camper.
De drang om, enkel en steeds weer mijn eigen systeem op te hemelen, heb ik niet.

Voor de rest ken ik wel iets van campers, startaccu's laden en kamperaars.
Inderdaad geen rocket science, een ander heeft er misschien wat meer moeite mee.
Mijn antwoord te ingewikkeld, te compleet of op de rand van de vraag ?
Dat kan zijn, maar is het dan een fout antwoord of een antwoord waar TS niets aan heeft ?

Een juist antwoord op een vraag is afhankelijk van de nauwkeurigheid van de input.
Ik merk op dat info hier vaak in schijfjes komt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51310
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu laden vanuit huishoudaccu



Bericht door Kroppie »

beter in schijfjes dan helemaal niet, blijft het vaak beter overzichtelijk, de informatie komt dan wat geleidelijker wat het voor vraagsteller vaak ook begrijpelijker maakt, we hebben niet zoveel haast meestal.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie