Zonnepanelen-lader

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Zonnepanelen-lader



Bericht door Sjef »

Hoi ik heb 260 w 2x130 aan zonnepanelen op mijn dak zitten. En een Lithium accu 125 amp. Bij volle zon wat moet hij dan laden.
Hij laad nu rond de 13 amp , dus om 1 uur wanneer de zon het hoogst staat.
Mijn lader zonnepaneel is een mobile spar regelen MT300/12 en deze heb ik op Gell gezet.

Mijn vraag is moet hij eigenlijk niet meer laden .
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Zonnepanelen -lader



Bericht door dedruivenplukker »

13 A bij 13V is ongeveer 170W een verlies van het maximum(260Wp) van 90 Wp.
Een hele nette opbrengst als je er van uit gaat dat de panelen plat liggen en andere factoren (temperatuur, vervuiling, lichte bewolking, weerstand etc.)die er voor zorgen dat het testresultaat nooit gehaald gaat worden.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanelen -lader



Bericht door veetee »

Dat ligt er maar net aan hoe vol je accu is op dat moment. Is ‘ie vol, dan “druppelt” de regelaar en zie je maar een paar Watt geladen worden. Wil je echt zien wat je panelen max. kunnen leveren, dan een flinke verbruiker van minimaal 260 Watt aanzetten, pas dan moet er echt geladen worden en zal de regelaar voluit kunnen leveren.
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Zonnepanelen -lader



Bericht door Sjef »

Maar ik dacht ik heb 260 w op mijn wagen liggen 260 :12 =21 amp laden bij volle zon , dus de 2 uur dat hij recht boven de camper staat.
Dat is dus niet zo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen -lader



Bericht door Kroppie »

veel zonnepanelen bestaan uit 36 cellen, elke cel levert +-0,5 volt, dus veel panelen leveren 18 volt, een paneel van 100Wp levert dus 100 watt gedeeld door 18 volt is maximum 5,55 ampere.
een 260 Wp paneel levert dus 260 watt gedeeld door 18 volt is 14,44 ampere maximaal, echter bij plat op het dak liggend is de opbrengst hooguit 80%, dus amperes om te laden is 80% van 14,44ampere is max 11,55 ampere.
alleen als de zon echt recht boven (haaks op het paneel dus) het paneel staat zal de opbrengst iets hoger kunnen zijn.

EN een niet mppt (pwm)regelaar kapt de spanning boven de accuspanning (14,4 volt)af, dus het verschil accuspanning paneelspanning ben je dus kwijt, alleen mppt regelaar zet een gedeelte van dat verschil om in bruikbaar laadvermogen.

ook door het warmer worden van een paneel word de opbrengst minder

valt nog tegen he :shock:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Zonnepanelen -lader



Bericht door myway »

Nou heb ik ooit eens onderzocht, plat op het dak of schuin richting het zuiden.
De piek was dan wel hoger bij die op het zuiden maar later op de dag was bij dat paneel het vermogen al vrijwel weg omdat de zon het paneel helemaal niet meer kon bereiken.
Bij het paneel wat plat op het dak lag bleef er veel langer een behoorlijk vermogen uitkomen.
Tja hoeveel verschil maakt dat aan het einde van de dag??
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen -lader



Bericht door Kroppie »

klopt, maar om te kijken wat zo,n paneel plat max doet moet je met die +- 80% wel rekening houden.
totale dagopbrengst is anders dan een momenteel max.
en daar was een vraag over

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Zonnepanelen -lader



Bericht door Sjef »

Oké bedankt voor de uitleg 👍
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepanelen -lader



Bericht door myway »

Sjef schreef:Hoi ik heb 260 w 2x130 aan zonnepanelen op mijn dak zitten. En een Lithium accu 125 amp. Bij volle zon wat moet hij dan laden.
Hij laad nu rond de 13 amp , dus om 1 uur wanneer de zon het hoogst staat.
Mijn lader zonnepaneel is een mobile spar regelen MT300/12 en deze heb ik op Gell gezet.

Mijn vraag is moet hij eigenlijk niet meer laden .
Heeft de regelaar geen stand lfp ?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen -lader



Bericht door Kroppie »

heeft dat veel invloed op de max amperes tijdens het laden?, vraag was moet het niet meer dan die 13 amp zijn, het waarom is uitgelegd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepanelen -lader



Bericht door myway »

Geen idee maar het lijkt mij handig als je een lfp accu hebt staan dat je ook een lader gebruikt met een juist laadkarakteristiek.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zonnepanelen -lader



Bericht door Hoofdnoorman »

myway schreef:
wo 24 jun 2020, 21:14
Nou heb ik ooit eens onderzocht, plat op het dak of schuin richting het zuiden.
De piek was dan wel hoger bij die op het zuiden maar later op de dag was bij dat paneel het vermogen al vrijwel weg omdat de zon het paneel helemaal niet meer kon bereiken.
Bij het paneel wat plat op het dak lag bleef er veel langer een behoorlijk vermogen uitkomen.
Tja hoeveel verschil maakt dat aan het einde van de dag??
Eind van de dag weet ik niet, maar een plat paneel wat van alle kanten bereikbaar is door de zon, schijnt slechts 12% minder op te leveren in een jaar dan een vast en optimaal gericht paneel van dezelfde waarde.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door Kroppie »

maar de vraag was is 13 ampere laden niet wat weinig?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door veetee »

Ja Jos, het enige juiste antwoord was al gegeven, maar we blijven lekker doorsudderen... :cheers:
Plaats reactie