Zonnepanelen-lader

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door Sjef »

Oké sorry maar dan ben ik helemaal verkeerd ingelicht.
Maar wat kan ik dan herbestemming nemen : de victron bleusolar 15/75 of de smartsolar 15/75
Verschil???
Paul123
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 11:08

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door Paul123 »

Smart solar heeft bluetooth ingebouwd. Bij blue Solar moet je dat nog met een bluetooth dongle verbinden.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door Marianjacques »

En er wordt specifiek bij de Smart aangegeven om de panelen in serie te plaatsen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door Kroppie »

het grote voordeel van de panelen in serie bij een mppt regelaar is dat het verschil tussen paneelspanning en accuspanning, groter word en een mppt regelaar kan dat verschil omzetten in nuttig laadvermogen, in tegenstelling tot een pwm regelaar waar het verschil weggeregeld word en dus zo klein mogelijk moet blijven.
houd wel de max ingangsspanning voor de regelaar in de gaten!!.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door Marianjacques »

3 panelen in serie, gaat prima bij de 75/15.
Kan hij eindelijk doen, waarvoor hij gemaakt is...denk ik dan...


myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door myway »

Bij drie panelen is dat nog maar de vraag.
Misschien handig om naar de VOC van het paneel te kijken en ff een optelsom te maken.
Overigens kan het ook prima met de panelen paralel.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door Marianjacques »

Bij de meest gebruikte panelen ligt dit in ideale omstandigheden rond de 21 volt.
Dus x 3 is iets meer dan 60 volt.
De 75/15 kan daar prachtig mee omgaan en verleent, vanwege zijn ontwerp/techniek, alleen op dit vlak al een aanzienlijk beter rendement tov lagere spanning, zoals bij parallel.
Op het andere vlak..als voordeel.. loopt er ook veel minder stroom door de kabels..derhave ook daar minder verliezen.
Win ...win situatie dus.
En nu gaan we het weer hebben over gedeeltelijk schaduw....
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door Kroppie »

doe je best :-B , ik heb de volledige schaduw opgezocht :wtf:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door myway »

Marianjacques schreef:Bij de meest gebruikte panelen ligt dit in ideale omstandigheden rond de 21 volt.
Dus x 3 is iets meer dan 60 volt.
De 75/15 kan daar prachtig mee omgaan en verleent, vanwege zijn ontwerp/techniek, alleen op dit vlak al een aanzienlijk beter rendement tov lagere spanning, zoals bij parallel.
Op het andere vlak..als voordeel.. loopt er ook veel minder stroom door de kabels..derhave ook daar minder verliezen.
Win ...win situatie dus.
En nu gaan we het weer hebben over gedeeltelijk schaduw....
Bij de meeste panelen wel.
Alleen jammer als TS nou net panelen heeft met een VOC van 38 volt.
Dan is het einde 75/15
Ik adviseer dus om ff naar de VOC te kijken.
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door Sjef »

Mooi , onze 2 x130 wh Alde panelen liggen er al 12 jaar op , en altijd uitstekend gewerkt, met 2 HH accu s .
Maar nu wordt het weer even te technisch met VOC etc zou niet weten wat het is . 😀😀😀
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door Kroppie »

voc = voltage open circuit of te wel onbelast voltage.
staat op een sticker achterop het paneel, of cellen tellen elke cel levert onbelast iets meer dan +-0,5 volt, dus 36 cellen is dus +18 volt, en 72 cellen is +36 volt, enz, enz.
en een cel is zo,n blauwig vierkant(rechthoek) waar een zonnepaneel uit opgebouwd is

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door Sjef »

Nou dan moet ik maar iemand vinden (in de buurt Veghel - Eindhoven ) die de lader plaatst . En die kan zien wat ik er op heb liggen . Want zelf de panelen eraf halen , dat durf ik niet 😀

Als iemand een adresje heeft .
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door Kroppie »

panelen hoeven er toch niet af, en tot tien tellen kan je toch wel hoop ik, effe op een trappie omhoog en van een paneel de cellen tellen.
en meestal bij de smalle zijde zitten er 4, en op de lange zijde 9 maakt 36 totaal bij een gebruikelijk paneel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Zonnepanelen-lader



Bericht door Sjef »

Klopt even op het dak gekeken alde black line panelen 9x4
Plaats reactie