Bestaande elektronica Mercedes Sprinter (2012) aanpassen
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 28 mei 2020, 20:08
Bestaande elektronica Mercedes Sprinter (2012) aanpassen
Beste lezers,
een aantal weken geleden heb ik een mercedes sprinter H2L2 uit 2012 gekocht. Deze is gebruikt als service bus en deze wil ik nu om gaan bouwen tot camper.
qua elektronica heb ik nog wel wat vragen en onduidelijkheden. De bestaande elektronica is namelijk al behoorlijk uitgebreid. Dit zit er nu ( vanaf de fabriek? ) in:
- Varta H3 100Ah silver dynamic 12v startaccu onder de vloer voor de bestuurdersstoel
- Varta 90ah professional MF LFD90 12v huishoudaccu onder de motorkap
- Voltcraft SW 600 12V omvormer onder bijrijdersstoel
- verlichting achterin
Is dit het standaard pakket van de sprinter? heeft iemand hier misschien ervaring mee of misschien zelfs een elektrisch schema van ? een 90ah hh accu lijkt me aan de kleine kant. maar onder de motorkap is niet veel ruimte voor een grotere accu. en alle bedrading naar achteren verleggen om daar een grotere accu te plaatsen doe ik liever niet als het niet nodig is. een accu met meer vermogen van ongeveer dezelfde afmetingen zou perfect zijn, maar niet echt realistisch denk ik.
Het doel is om een zuinige 12v koelkast, een paar led spotjes en een waterpomp op dit systeem te kunnen gebruiken.en dan het liefst ongeveer 2 dagen vrij kunnen staan. Zou dat kunnen met deze setup?
Uiteraard wil ik ook een 230v doorvoer in de bus maken waaraan stopcontacten worden verbonden waarmee ik via de walstroom evt. meer apparaten kan gebruiken. daarbij moet dan ook een acculader komen waarmee de huishoudaccu opgeladen wordt als ik aan de walstroom sta. maar ik begrijp nog niet hoe het huidige oplaadsysteem werkt van de huishoudaccu, en waar ik dus op moet aansluiten. iemand een idee?
hier onder wat foto's ter verduidelijking.
huishoudaccu onder de motorkap: onder de bestuurdersstoel: ik heb al veel elektrische schema's bekeken en ik zie vaak de setup terugkomen waar de + van de hh accu via een zekeringhouder naar alle verbruikers gaat en dan alle min kabels via een massastrip en via een accumonitor terug gaan naar de - van de hh accu. dergelijke schema's beginnen me steeds duidelijker te worden maar ik kan de genoemde items niet terugvinden in mijn bus.
Een accumonitor oid wil ik ook graag inbouwen om leegtrekken van de accu te kunnen voorkomen.
ook zie ik vaak de cyrix terugkomen. die heb ik naar mijn idee niet nodig omdat de hh accu al via een systeem opgeladen wordt. maar kan ik op dit bestaande systeem zomaar een grotere accu aansluiten?
alvast dank voor het meedenken!
een aantal weken geleden heb ik een mercedes sprinter H2L2 uit 2012 gekocht. Deze is gebruikt als service bus en deze wil ik nu om gaan bouwen tot camper.
qua elektronica heb ik nog wel wat vragen en onduidelijkheden. De bestaande elektronica is namelijk al behoorlijk uitgebreid. Dit zit er nu ( vanaf de fabriek? ) in:
- Varta H3 100Ah silver dynamic 12v startaccu onder de vloer voor de bestuurdersstoel
- Varta 90ah professional MF LFD90 12v huishoudaccu onder de motorkap
- Voltcraft SW 600 12V omvormer onder bijrijdersstoel
- verlichting achterin
Is dit het standaard pakket van de sprinter? heeft iemand hier misschien ervaring mee of misschien zelfs een elektrisch schema van ? een 90ah hh accu lijkt me aan de kleine kant. maar onder de motorkap is niet veel ruimte voor een grotere accu. en alle bedrading naar achteren verleggen om daar een grotere accu te plaatsen doe ik liever niet als het niet nodig is. een accu met meer vermogen van ongeveer dezelfde afmetingen zou perfect zijn, maar niet echt realistisch denk ik.
Het doel is om een zuinige 12v koelkast, een paar led spotjes en een waterpomp op dit systeem te kunnen gebruiken.en dan het liefst ongeveer 2 dagen vrij kunnen staan. Zou dat kunnen met deze setup?
Uiteraard wil ik ook een 230v doorvoer in de bus maken waaraan stopcontacten worden verbonden waarmee ik via de walstroom evt. meer apparaten kan gebruiken. daarbij moet dan ook een acculader komen waarmee de huishoudaccu opgeladen wordt als ik aan de walstroom sta. maar ik begrijp nog niet hoe het huidige oplaadsysteem werkt van de huishoudaccu, en waar ik dus op moet aansluiten. iemand een idee?
hier onder wat foto's ter verduidelijking.
huishoudaccu onder de motorkap: onder de bestuurdersstoel: ik heb al veel elektrische schema's bekeken en ik zie vaak de setup terugkomen waar de + van de hh accu via een zekeringhouder naar alle verbruikers gaat en dan alle min kabels via een massastrip en via een accumonitor terug gaan naar de - van de hh accu. dergelijke schema's beginnen me steeds duidelijker te worden maar ik kan de genoemde items niet terugvinden in mijn bus.
Een accumonitor oid wil ik ook graag inbouwen om leegtrekken van de accu te kunnen voorkomen.
ook zie ik vaak de cyrix terugkomen. die heb ik naar mijn idee niet nodig omdat de hh accu al via een systeem opgeladen wordt. maar kan ik op dit bestaande systeem zomaar een grotere accu aansluiten?
alvast dank voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door R Sprinter op vr 05 jun 2020, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bestaande elektronica Sprinter 2012 aanpassen
Omvormer 24V? En start- en hh-accu zijn beide 12V?
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 28 mei 2020, 20:08
Re: Bestaande elektronica Sprinter 2012 aanpassen
Re: Bestaande elektronica Sprinter 2012 aanpassen
Voor je (of wij) aan de antwoorden op je overige vragen toekomen, zul je zelf eerst moeten begrijpen hoe jouw elektrische installatie nu in elkaar steekt. Daartoe kun je het best een schematische tekening maken van de componenten waar ze nu zitten, en dan alle draadjes van en naar volgen en intekenen. Later kun je dat dan wat netter in een echt schema omzetten, zodat duidelijk wordt hoe alles nu functioneert. Pas dan kun je kijken hoe je de installatie kunt gaan uitbreiden en aanpassen.R Sprinter schreef: ↑vr 05 jun 2020, 20:41maar ik begrijp nog niet hoe het huidige oplaadsysteem werkt van de huishoudaccu, en waar ik dus op moet aansluiten. iemand een idee?
Niet echt heel moeilijk, gewoon beginnen en doen. Van een goed schema heb je straks alleen maar profijt van.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 28 mei 2020, 20:08
Re: Bestaande elektronica Mercedes Sprinter (2012) aanpassen
bovenstaande tip heb ik uitgevoerd, dank daarvoor. zie hier onder het resultaat. het schema is niet volledig maar het helpt me wel weer iets verder. onder tussen ga ik verder tekenen hoe ik denk dat het uiteindelijke schema er uit komt te zien. wellicht dat mensen ondertussen al opmerkingen/vragen over het schema tot nu toe hebben ? wellicht dat iemand weet op welke manier de hh accu momenteel opgeladen wordt ?
Re: Bestaande elektronica Mercedes Sprinter (2012) aanpassen
Kun je niet beter even meten of de Hh accu ook werkelijk opgeladen word,zo ja,kun je daarop zoals bij iedere Camper alles aansluiten,wel zo makkelijk als alles willen uitzoeken en begrijpen,ooit is die bus ook aangepast,en meestal niet door amateurs?
Hans
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 28 mei 2020, 20:08
Re: Bestaande elektronica Mercedes Sprinter (2012) aanpassen
@hathi dat heb ik gedaan.
de hh accu wordt opgeladen als de motor loopt dus dat het werkt is duidelijk. maar hoe kom ik er achter of een andere ( grotere ) hh accu zonder problemen door hetzelfde systeem opgeladen kan worden ?
ter info onderstaande meetwaarden gemeten:
start accu in rust: 12,6v
start accu met draaiende motor: 14,2v
hh accu in rust: 11,2v
hh accu met draaiende motor: 14,2v
bus staat al een tijdje stil. dit verklaart wellicht de lage waarde van de hh accu in rust. zal deze na een aantal lange ritten weer genoeg spanning kunnen leveren?
de hh accu wordt opgeladen als de motor loopt dus dat het werkt is duidelijk. maar hoe kom ik er achter of een andere ( grotere ) hh accu zonder problemen door hetzelfde systeem opgeladen kan worden ?
ter info onderstaande meetwaarden gemeten:
start accu in rust: 12,6v
start accu met draaiende motor: 14,2v
hh accu in rust: 11,2v
hh accu met draaiende motor: 14,2v
bus staat al een tijdje stil. dit verklaart wellicht de lage waarde van de hh accu in rust. zal deze na een aantal lange ritten weer genoeg spanning kunnen leveren?
Re: Bestaande elektronica Mercedes Sprinter (2012) aanpassen
Hallo,
Wij hebben recent ook een sprinter (2011) aangeschaft, deze bevat ook exact zo'n systeem.
Bij ons zat er echter geen omvormer in, maar nog een 3e accu.. haha.
Weet je toevallig al meer? Of het bijvoorbeeld dus mogelijk is om een 200AH AGM accu op dit systeem aan te sluiten?
Je vindt her en der op het internet wel restjes aan informatie, echter geen duidelijk antwoord.
Wij hebben recent ook een sprinter (2011) aangeschaft, deze bevat ook exact zo'n systeem.
Bij ons zat er echter geen omvormer in, maar nog een 3e accu.. haha.
Weet je toevallig al meer? Of het bijvoorbeeld dus mogelijk is om een 200AH AGM accu op dit systeem aan te sluiten?
Je vindt her en der op het internet wel restjes aan informatie, echter geen duidelijk antwoord.
Re: Bestaande elektronica Mercedes Sprinter (2012) aanpassen
Als ik in mijn oude Mercedes jaren 2 extra 100 Ah HH accu,s,heb gehad,die opgeladen werd,door een 90 Amp dynamo, zal dit hier zeker geen probleem ,zijn ......PS Mercedes bouwt een 2 e accu org. In .en deze word(en) geladen via een scheiding relais,zoals bij de meeste Campers,alleen zit dit relais bij de huidige Campers in een EBL.maar dat maakt verder niets uit,ik heb af fabriek ook geen EBL ,zie hier...Links.het scheidingsrelais er naast een koelkast relais,en rechts een zekeringkast,dus dat is niet zo ingewikkeld...
dus kan deze ook niet stuk,(Jos)Hans
Re: Bestaande elektronica Mercedes Sprinter (2012) aanpassen
Bedankt voor je antwoord.
De huidige huishoud accu betreft een loodzuur accu. Deze wil op op den duur gaan vervangen voor een AGM accu. Zal ik dit zomaar kunnen omwisselen zonder dat dit problemen veroorzaakt voor de AGM accu?
De huidige huishoud accu betreft een loodzuur accu. Deze wil op op den duur gaan vervangen voor een AGM accu. Zal ik dit zomaar kunnen omwisselen zonder dat dit problemen veroorzaakt voor de AGM accu?
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Bestaande elektronica Mercedes Sprinter (2012) aanpassen
HH accu wordt mogelijk geladen via een van de vraagteken draden.
Beiden losnemen, en dan meten als de motor loopt of de accuspanning omhooggaat.
Dan fzonderlijk meten aan die losse draden of daar spanning op komt als de motor loopt.
Wel die draden geïsoleerd houden. Want als er spanning op komt.
Die twee schakelaars, is een zg hotel of wisselschakeling.
Kun je op twee plekken het licht aan/uit doen.
Beiden losnemen, en dan meten als de motor loopt of de accuspanning omhooggaat.
Dan fzonderlijk meten aan die losse draden of daar spanning op komt als de motor loopt.
Wel die draden geïsoleerd houden. Want als er spanning op komt.
Die twee schakelaars, is een zg hotel of wisselschakeling.
Kun je op twee plekken het licht aan/uit doen.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Bestaande elektronica Mercedes Sprinter (2012) aanpassen
Hierbij een schema zoals het standaard aangesloten is
Hans
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 28 mei 2020, 20:08
Re: Bestaande elektronica Mercedes Sprinter (2012) aanpassen
bedankt allemaal voor de reacties. de meting mbt de " vraagteken kabels " ga ik uitvoeren.
als ik bepaald heb dat dit inderdaad de kabel is die de hh accu laadt dan wil ik hem aansluiten op de nieuwe hh accu ( achterin ). en de oude hh accu ( onder de motorkap ) compleet laten vervallen. De nieuwe hh accu wordt op die manier geladen via het scheidingsrelais dat er standaard in zit volgens het schema van Hathi.
echter ben ik er inmiddels ook achter dat er een intelligente dynamo in de bus zit, zie foto:
gooit deze intelligente dynamo roet in het eten van mijn plan? volgens ( o.a. ) deze link wel:
https://www.mobilenergy.nl/Weblog/Accu- ... 5-6%20auto
de nieuwe hh accu betreft een DYNAC AGM semi tractie 220 AH die via walstroom wordt geladen door een Victron Blue Smart IP22 Acculader 12/30.
als dit inderdaad roet in het eten gooit zijn er volgens mij 2 opties:
1) een euro 6 booster aanschaffen en inbouwen ( type e.d. n.t.b. )
2) HH accu niet opladen via dynamo maar enkel via walstroom en zonnepaneel
optie 2 heb ik nog niet bij andere voorbij zien komen maar ik vraag me eigenlijk af waarom niet?
ben benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën.
als ik bepaald heb dat dit inderdaad de kabel is die de hh accu laadt dan wil ik hem aansluiten op de nieuwe hh accu ( achterin ). en de oude hh accu ( onder de motorkap ) compleet laten vervallen. De nieuwe hh accu wordt op die manier geladen via het scheidingsrelais dat er standaard in zit volgens het schema van Hathi.
echter ben ik er inmiddels ook achter dat er een intelligente dynamo in de bus zit, zie foto:
gooit deze intelligente dynamo roet in het eten van mijn plan? volgens ( o.a. ) deze link wel:
https://www.mobilenergy.nl/Weblog/Accu- ... 5-6%20auto
de nieuwe hh accu betreft een DYNAC AGM semi tractie 220 AH die via walstroom wordt geladen door een Victron Blue Smart IP22 Acculader 12/30.
als dit inderdaad roet in het eten gooit zijn er volgens mij 2 opties:
1) een euro 6 booster aanschaffen en inbouwen ( type e.d. n.t.b. )
2) HH accu niet opladen via dynamo maar enkel via walstroom en zonnepaneel
optie 2 heb ik nog niet bij andere voorbij zien komen maar ik vraag me eigenlijk af waarom niet?
ben benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën.
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Bestaande elektronica Mercedes Sprinter (2012) aanpassen
Is dat van de dynamo?
Overigens
Als Mercedes Hyundai goed genoeg vindt, waarom zou je dan een Mercedes kopen?
Overigens
Als Mercedes Hyundai goed genoeg vindt, waarom zou je dan een Mercedes kopen?
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/