Opvouwbare zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door peter possl »

Ik zag op de site van onze bekende chinese vriend een setje opvouwbare zonnepanelen voor ca 100-150 euro. Vermogen 100 wp.
Je kon de hele boel aansluiten op je systeem middels een sigarettenaansteker.
Werkt dit zonder problemen en kan je hem zo aansluiten via de aansteker-ingang voor je huishoudaccu’s zonder dat het hele systeem op tilt slaat? Oftewel kan je via de sigarettenaansteker zo’n stevig paneel zo aansluiten op je systeem?
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door Janpinz »

8,5 A op een 15 of 20 A contactdoos moet lukken.
Moet die Idd ook nog wel op je hhaccu aangesloten zijn.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door veetee »

Afhankelijk van wat er voor een controller bij zit, zal 100 Wp maximaal een kleine 7 A leveren. Zo’n sigarettenaanstekerstopcontact (3x woordwaarde :wink: ) is meestal max. 10 A, maar voor langdurig gebruik zou ik dan toch liever een betere connector er aan fabrieken. De sigarettenaanstekers staan niet bepaald bekend om de betrouwbare verbinding...
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door peter possl »

Ik heb in de bus 2 hh accu’s zitten onder de bijrijdersstoel.
Onder de stoel een uitgang voor een aansteker, 2 x usb en via de omvormer 220 volt.
Sorry, maar ik geen techneut en ik wil die panelen gebruiken als ik in het najaar een paar dagen in zuidspanje wil staan in de vrije natuur. Belangrijk is dat bij het aansluiten de hele boel niet gelijk kapotgat. Een paneel op het dak ( possl bus) vind ik momenteel wat te duur.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door veetee »

Wat je wil kan ook best, je hoeft niet meteen een paneel op het dak. Mijn advies is alleen te (laten) controleren of dat aanstekerstopcontact, en ook de draden daarvandaan naar de huishoudaccu, bererekend zijn op langdurig 10 A. Zo niet, dan is het vrij simpel zelf een kort maar voldoende dik kabeltje aan te leggen vanaf de hh accu naar net buiten de stoel met een betere connector, bijvoorbeeld een zgn. Anderson-connector.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door Zadowolony »

Wij hebben een kabel naar de huishoudaccu los liggen naast de stoel, en daar sluiten we de koffer zonnepanelen aan. We hebben ook een bus en willen ook niets op het dak. Het zijn ook nog eens lichtgewicht panelen.
https://solarkontor.de/WATTSTUNDEZ-120W ... 20SUL-MPPT
Omdat we zelf niet wisten hoe we dat moesten aanleggen hebben we dat door iemand in Almere laten doen (tip van iemand hier op het forum). Zit ook een mppt bij.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door Bob Diesel »

Op die vouwbare/koffer paneeltjes ,zit de regelaar meestal vast op

Knip die goedkope sigareten aansteker er af en plaats er een anderson :!: stekker (zie wat Veetee schrijft) of zo als ik een bosch stekker aan
trek een kabel van gelijke dikte van af de hh accu en daar aan de contra stekker, liefst een zekering in dat stuk kabel

Nu kan je de stekkers verbinden ,panneel richting zon en laden maar
bij mij zit de contra stekker achter een klep weg gestopt
ik doe het zo al velen jaren , zonder probleem

maw ,je kan hem zo aansluiten :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door 't Busje »

Ik zou zo'n Bosch stopcontact tegen de zijkant of de achterkant van de stoelconsole monteren en op de huishoudaccu aansluiten (met een zekering ertussen). Aan het snoer van panelen zet je een Bosch stekker . De verbinding is dan heel wat betrouwbaarder dan met zo'n aanstekerstopcontact.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door Bob Diesel »

Zo heb ik het id ook gedaan ,en in de stekker zit een 10A zekering :idea:
en slechts 50 a 60 cm kabel tussen hh accu en contra stekker, dus daar geen zekering tussen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door peter possl »

dank jullie wel voor je adviezen.
Ik ga er mee aan de slag.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door Rob A2 »

Peter,

Nog even een tip. Vergeet niet om eerst de kabel aan te sluiten voordat je de koffer openklapt. Anders heb je meteen een forse mep stroom op de connector staan. Dat is niet plezierig als je daarmee in aanraking komt. Bij ontkoppelen eerst de koffer dichtklappen en dan de verbinding verbreken
Ik werk zelf met een WattStunde 120W (WS120SF), die via een victron 75/15 mppt smartsolar lader aangesloten is op de HH-accu. En ja, aansluiting loopt bij bij via een Anderson stekker.
Succes.

rob
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

die "forse" mep zal wel meevallen bij +-20-22 volt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door Bob Diesel »

nog geen ,,mep,, gehad

zet het paneel bij af/afkoppelen van de zon af
bij het afkoppellen zelfs een halve minuut staan laten zonder opbrengst

baat het niet schaden kan het niet :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Opvouwbare zonnepanelen



Bericht door Rob A2 »

Eens Bob. Het is immers niet het voltage dat je voelt maar het vermogen. En dat wordt bepaalt door de hoeveelheid zon instraling.
Om een beetje gevoel bij de "mep" te krijgen kun je eens schrikdraad van een weide vastpakken. Dat is een zeer hoog voltage met extreem lage ampères.
Thuis is 230V bij 16A dodelijk als je het meer dan een paar seconden vasthoudt. Beetje afhankelijk of je op rubberen zolen staat of met blote voeten in een plas water.
De mep van zo'n zonnepaneel is niet dodelijk, alleen vervelend. Ik zou echter geen mep willen hebben van mijn 60 zonnepanelen van 270W ieder op mijn huis als de zon volop schijnt :P :P .

gr. Rob
Plaats reactie