Advies zonnepaneel setup

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door Kroppie »

e11enn schreef:
wo 03 jun 2020, 18:11
EasyBee schreef:Was de discussie over de levensduur van flexpanelen al gevoerd?
Lijkt me zonde geld om dure flexpanelen te plakken en ze na 2 of 3 jaar weer te moeten vervangen.
Gewone goedkope huispanelen plakken en het enige gat dat je boort, is de doorvoer naar binnen voor de kabel.
Waarom moeten deze al zo snel vervangen worden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
omdat er bij de flexibele panelen exemplaren zitten die lang niet de levensduur van de gewone panelen halen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door henk en lila »

e11enn schreef:
wo 03 jun 2020, 18:11
Bedankt voor link, ik zal eens gaan kijke! Ik
heb ook op verschillende plekken gelezen dat er veel kwaliteits verschil zit tussen panelen. Kan ik dan wel "klakkeloos" een goedkoper paneel van het internet kopen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Je vindt ze via internet maar veel hebben een winkel en/of bedrijf. Die hebben vaak ook reviews, zo filter je de eendagsvliegen er uit. Daarnaast moet je eerst door de reclamepraat heen: "daglichtpanelen" en rendement is allemaal bla bla, achter de komma.
En zorgen dat je ruim onder de 1 euro per Watt blijft.
Neem nou die Trunsun uit mijn link: 275 W voor 110 euro is wel iets anders dan 111W voor 440 euro of niet. Dan maakt een (beweerd) 0,5 % rendementsverschil niet meer uit.
Bevestigen met aluminium hoekprofiel, schroeven in het paneel (zijkant) en lijmen en/of schroeven op het dak.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
e11enn
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:32

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door e11enn »

Bedankt voor de heldere uitleg, ik denk dat ik inderdaad om ben. Het worden gewone huis panelen! Ik ga eens opzoek naar een paneel die ik zou willen en dan gooi ik doe hier weer even op ter beoordeling

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door myway »

Kijk ook nog eens naar de regelaar de 100/30 is veel te zwaar voor twee panelen van 111 watt per stuk, hoe krijgen ze het overigens verzonnen 111watt
Een 75/15 zou meer dan voldoende zijn.
Gebruikersavatar
duikie01
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 24 nov 2019, 13:12

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door duikie01 »

Hoi, ik heb ook niet zo'n mooi vrij dak en heb gekozen voor een Panasonic HIT N-serie 250 W met zwart frame SJ25
1580 x 798 x 35mm. Deze is redelijk compact. Samen met een Victron smartsolar 75/15, die was volgens Victron groot genoeg. Ons paneel wordt op/in hoekprofiel bevestigd met popnagels en de profielen op het dak gelijmd. Als het dan nodig is kan ik er nog onder.

André
Op weg met onze Roller Versilia, voorlopig in Nederland
Gebruikersavatar
e11enn
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:32

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door e11enn »

myway schreef:Kijk ook nog eens naar de regelaar de 100/30 is veel te zwaar voor twee panelen van 111 watt per stuk, hoe krijgen ze het overigens verzonnen 111wattAfbeelding
Een 75/15 zou meer dan voldoende zijn.
Zou je me misschien kunnen uitleggen op welke waardes ik moet letten bij de regelaar? Ik denk dat ik de specs toch niet zo goed heb begrepen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gebruikersavatar
e11enn
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:32

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door e11enn »

duikie01 schreef:Hoi, ik heb ook niet zo'n mooi vrij dak en heb gekozen voor een Panasonic HIT N-serie 250 W met zwart frame SJ25
1580 x 798 x 35mm. Deze is redelijk compact. Samen met een Victron smartsolar 75/15, die was volgens Victron groot genoeg. Ons paneel wordt op/in hoekprofiel bevestigd met popnagels en de profielen op het dak gelijmd. Als het dan nodig is kan ik er nog onder.

André
Ik zal eens op zoek gaan naar dat paneel, bedankt!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door myway »

Op de sticker achterop het paneel staan een aantal gegevens.
Afbeelding

Bij dit paneel zie je een VOC van 22.4 volt en 50 watt vermogen.
Afhankelijk of je een of meerdere panelen plaatst moet je met deze gegevens rekening houden.
De regelaar kan met een max van die gegevens werken.
Een 75/15 kan met max 75 volt VOC belast worden en geeft max 220 watt door.
Zet je vier van deze panelen paralel kan dat prima op een 75/15.
Zet je die vier panelen in serie kan dat niet, de VOC komt dan op 90 volt.
Serie paralel kan dan weer wel, een VOC van 45 volt zit duidelijk onder de 75 volt van de regelaar.
Bij een 75/15 mag de VOC zeker niet boven de 75 volt uitkomen, daar kan hij niet tegen.
Zou het wattage van het/de paneel/panelen boven de 220 watt uitkomen geeft hij dat niet meer door, hij gaat er niet stuk van.
Gebruikersavatar
e11enn
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:32

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door e11enn »

myway schreef:Op de sticker achterop het paneel staan een aantal gegevens.
Afbeelding

Bij dit paneel zie je een VOC van 22.4 volt en 50 watt vermogen.
Afhankelijk of je een of meerdere panelen plaatst moet je met deze gegevens rekening houden.
De regelaar kan met een max van die gegevens werken.
Een 75/15 kan met max 75 volt VOC belast worden en geeft max 220 watt door.
Zet je vier van deze panelen paralel kan dat prima op een 75/15.
Zet je die vier panelen in serie kan dat niet, de VOC komt dan op 90 volt.
Serie paralel kan dan weer wel, een VOC van 45 volt zit duidelijk onder de 75 volt van de regelaar.
Bij een 75/15 mag de VOC zeker niet boven de 75 volt uitkomen, daar kan hij niet tegen.
Zou het wattage van het/de paneel/panelen boven de 220 watt uitkomen geeft hij dat niet meer door, hij gaat er niet stuk van.
Top! Bedankt voor de uitleg!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door Arie55 »

Maak van je dak een tekening op schaal. Met alle obstakels benoemd erop. Dan kan je in dezelfde schaal een aantal panelen op een apart velletje tekenen en uitknippen. Vervolgens passen en schuiven. Leuk om te doen, ook.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
DJSmiley
Berichten: 4048
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door DJSmiley »

Idd gewoon passen en meten. Soms is 1 groot paneel mooi, soms passen 2 kleinere beter. Houd rekening met dingen als je dakluiken. Maar denk ook na als je bv een schotel hebt dat die schaduwval creeert!

Maten wel in de gaten houden, want ook bij de 'normale' panelen is geen standaard maat. Ik zelf heb een 315wp paneel, gewoon een normaal paneel. Gekocht bij een lokale installateur die een paar demo modellen over had. 1-2 stuks is bij een beetje installateur iets waar ze net niets mee kunnen. En voor een camper oid juist weer ideaal :). Was voor 85 euro klaar

Je kan ook in DE kijken, dat scheelt ook wel wat in prijs, bv https://solarv.de/product-category/sola ... ystalline/

Mjin paneel is overigens ook gewoon gekit op het dak.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
e11enn
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:32

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door e11enn »

Ik heb een tekening gemaakt van de gehele setup, klopt het zo dat ik alleen de + lijn met zekeringen verbind of is het beter dat ik dat ook met de - lijn doe? En heb ik de rest ook zo correct uitgedacht? Ik wil graag rekening houden met de zonnepanelen in serie en parallel te kunnen zetten zodat ik hier zelf nog mee kan experimenteren maar dan moeten mijn draden etc hier wel mee om kunnen gaan. Volgens de victron calculator moet ik de Victron SmartSolart MPPT 150-35 hebben maar waarom zou de 100-50 niet goed genoeg zijn?

Het plaatje is slecht zichtbaar als ik het op het forum upload dus vandaar ook een linkje naar het bestand:
https://drive.google.com/file/d/1eG4cv3 ... sp=sharing

Nog even een opsomming van de onderdelen:
- Accu: Fiamm POWERCUBE professional AGM semi-tractie / solar accu: CX 230 AGM, 12V 230Ah
- Acculader: Victron Energy Blue Smart 12V/30A
- Zonnepanelen: 2x Panasonic HIT N-serie 250 W SJ25
- Zonne laadregelaar: Victron Energy SmartSolar MPPT 150V/35A

TLDR;
- klopt het dat alleen + gezekerd hoeft te zijn?
- zijn de zekering waardes juist?
- zijn de kabel diktes juist?
- zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd heb gezien?
- waarom niet de MPPT 100V/50A in plaats van de 150V/35A?

Alvast bedankt :-B
Bijlagen
Solar setup v2.jpg
Solar setup v2.jpg (53.23 KiB) 231 keer bekeken
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door Arie55 »

Andere insteek, waarom geen twee MPPT's? Twee zijn vaak goedkoper dan zo'n grote. Ander voordeel is dat je geen last hebt van schaduw werking van 1 van de panelen.

Als je de kabels nog moet leggen, leg dan zowel de plus als min kabel. Dus niet via het chassis.
Vind de kabels naar de 12V interieur led nogal dik. 2,5 kwadraat is dik genoeg. Dat geldt ook voor de contactdozen. Hoewel dat afhankelijk is van het af te nemen vermogen en lengte van de kabels.

Kabels naar de omvormer zijn (veel) te dun. Hangt af van stroomsterkte en lengte van de draad. Let erop dat wat er voor zit ook dik genoeg is om deze omvormer te voeden. Wat uit de omvormer komt, kan veel dunner. Voor de 230V draad is 1,5 kwadraat dik genoeg (als ik 12V met de genoemde 35A reken kom ik op iets meer dan 400W). Neem hiervoor bv witte mantels voor deze draad en zwarte voor de 12V kabels.
Hou de kleurcodes voor 230V zoals thuis aan en de 12V bv rood en zwart of bruin en blauw (zoals Hymer dat doet)

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
e11enn
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:32

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door e11enn »

Bedankt Arie, ik zal mijn schema eens updaten adhv je tips. Zou een dikte van 16mm2 voldoende zijn naar de omvormer toe of moet dit nog dikker?

Leuke tip ook van de 2 MPPT chargers, ik zal er eens overnadenken!



Plaats reactie