Possl 2 Win (2009): geen 12 volt meer
Possl 2 Win (2009): geen 12 volt meer
Beste camperaars,
Sinds vorig jaar hebben wij een Possl 2 win uit 2009. Hij heeft buiten in stalling gestaan onder afdekhoes en op enig moment waren de batterijen helemaal leeg. Stom, helemaal vergeten bij te laden. Enfin, nu werken de accu's weer en ze hebben een spanning (onaangesloten) van zo'n 14 volt.
Nu is het zo dat ik, als ik op het LT410 paneel naar de status van de accu's wil kijken, alleen maar een uitslag op de startaccu zie. De HH accu geeft helemaal niets op het paneel. Ook als ik de 12 volt installatie op het paneel wil inschakelen, dan gebeurt er niets. Vorig jaar hoorde ik dan ergens nog een relais schakelen op een locatie in de buurt van de stoelen. Nu niet meer. Ook de uitschijfbare trede en de binnenloop verlichting werken nu niet. Die werkten ook altijd onafhankelijk van de 12 v schakelaar. Dus helemaal geen 12 volt achterin.
Wat heb ik gedaan:
Alles spanningsloos gemaakt en alle zekeringen voor zover bij mij bekend getest. Ook de relais en zekeringen die in de bijrijders deurstijl zitten getest en die werken allemaal. Het LT410 paneel eruit geschroefd en gemeten of de 12 volt schakelaar niet kapot was. Dit was niet het geval. Weer geprobeerd in te schakelen, maarrrrrr helaas, geen stroom.
Mijn gevoel zegt me dat dit iets simpels zou moeten kunnen zijn, of ik zie iets over het hoofd.
Heeft iemand van jullie ooit ook een soortgelijke ervaring gehad? Ik ben reuze benieuwd hoe dit dan is opgelost...
Ik hoop dat jullie me kunnen verder helpen, want ik heb nu even het gevoel dat ik tegen de muur loop en aan het eind van mijn Latijn ben !
Vriendelijke groet,
Frits
Sinds vorig jaar hebben wij een Possl 2 win uit 2009. Hij heeft buiten in stalling gestaan onder afdekhoes en op enig moment waren de batterijen helemaal leeg. Stom, helemaal vergeten bij te laden. Enfin, nu werken de accu's weer en ze hebben een spanning (onaangesloten) van zo'n 14 volt.
Nu is het zo dat ik, als ik op het LT410 paneel naar de status van de accu's wil kijken, alleen maar een uitslag op de startaccu zie. De HH accu geeft helemaal niets op het paneel. Ook als ik de 12 volt installatie op het paneel wil inschakelen, dan gebeurt er niets. Vorig jaar hoorde ik dan ergens nog een relais schakelen op een locatie in de buurt van de stoelen. Nu niet meer. Ook de uitschijfbare trede en de binnenloop verlichting werken nu niet. Die werkten ook altijd onafhankelijk van de 12 v schakelaar. Dus helemaal geen 12 volt achterin.
Wat heb ik gedaan:
Alles spanningsloos gemaakt en alle zekeringen voor zover bij mij bekend getest. Ook de relais en zekeringen die in de bijrijders deurstijl zitten getest en die werken allemaal. Het LT410 paneel eruit geschroefd en gemeten of de 12 volt schakelaar niet kapot was. Dit was niet het geval. Weer geprobeerd in te schakelen, maarrrrrr helaas, geen stroom.
Mijn gevoel zegt me dat dit iets simpels zou moeten kunnen zijn, of ik zie iets over het hoofd.
Heeft iemand van jullie ooit ook een soortgelijke ervaring gehad? Ik ben reuze benieuwd hoe dit dan is opgelost...
Ik hoop dat jullie me kunnen verder helpen, want ik heb nu even het gevoel dat ik tegen de muur loop en aan het eind van mijn Latijn ben !
Vriendelijke groet,
Frits
Laatst gewijzigd door heuvelvf op zo 31 mei 2020, 9:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Possl 2 Win (2009): geen 12 volt meer
Heb je dat relais al gevonden? Voor het zelfde geld is een van de verbindingen door corrosie aangetast. Of blijft het relais plakken.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Possl 2 Win (2009): geen 12 volt meer
Ik heb de relais die in de deurstijl van de bijrijder zitten allebei al getest. Ik heb ze met een geprepareerd voedingsblokje onder stoom gezet en dan schakelt hij. Het pad wat geschakeld wordt, heb ik met een Ohm meter doorverbonden en dit werkt.
Re: Possl 2 Win (2009): geen 12 volt meer
In de EBL99 zitten 2 x Gruner 704M relais/contactors die de 12V in- en uit kunnen schakelen.
Dit zijn de relais die je moet horen als je de 12V aan- of uitzet. Ze zijn overigens nergens meer te koop, zo lijkt het.
(volgens de specificaties gaan ze 10 tot de macht 6 schakelingen mee. Dat is "more than a lifetime".)
Ik heb ze eens onder handen genomen en hoewel ik vind dat het mechanische nog steeds stroef gaat, ben ik in staat om met de 12V van een adapter, ze aan- en weer uit te schakelen. Dusssss, het zou moeten werken, toch? Nou nee dus! Ik heb de apparatuur weer ingebouwd en aangesloten en ineens brandt nu het 12V power-on lampje, echter alles wat bij de 12V hoort doet het niet. De schakelaar doet ook niets en ik krijg nog steeds geen info over de huishoudaccu. Ook hoor ik de relais niet schakelen.
Ik heb inmiddels 2 nieuwe accu's aangeschaft. Die ga ik maar eens inbouwen. Misschien dat het toch iets te maken heeft met de kwaliteit van de accu's.
Ik laat het wel weer weten als ik verder ben gekomen........ Zucht !
Dit zijn de relais die je moet horen als je de 12V aan- of uitzet. Ze zijn overigens nergens meer te koop, zo lijkt het.
(volgens de specificaties gaan ze 10 tot de macht 6 schakelingen mee. Dat is "more than a lifetime".)
Ik heb ze eens onder handen genomen en hoewel ik vind dat het mechanische nog steeds stroef gaat, ben ik in staat om met de 12V van een adapter, ze aan- en weer uit te schakelen. Dusssss, het zou moeten werken, toch? Nou nee dus! Ik heb de apparatuur weer ingebouwd en aangesloten en ineens brandt nu het 12V power-on lampje, echter alles wat bij de 12V hoort doet het niet. De schakelaar doet ook niets en ik krijg nog steeds geen info over de huishoudaccu. Ook hoor ik de relais niet schakelen.
Ik heb inmiddels 2 nieuwe accu's aangeschaft. Die ga ik maar eens inbouwen. Misschien dat het toch iets te maken heeft met de kwaliteit van de accu's.
Ik laat het wel weer weten als ik verder ben gekomen........ Zucht !
Re: Possl 2 Win (2009): geen 12 volt meer
dit gelezen, mijn verhaaltje over een bistabiel relais?
jos
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 05 jul 2020, 8:14, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Possl 2 Win (2009): geen 12 volt meer
Link werkt niet
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Possl 2 Win (2009): geen 12 volt meer
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Possl 2 Win (2009): geen 12 volt meer
Hi,
Om een lang verhaal kort te maken; het probleem is opgelost. De EBL99 is vervangen door een EBL29 van de fa. BBA.
Het probleem zat hem in dat er banen op de printplaat niet goed meer waren, waardoor het inschakelen wel goed ging, maar het uitschakelen weer niet. Daarvoor moest je de batterij-scheider-schakelaar eerst uitzetten en dan gaat je water-vorst-bescherming er ook uit. Niet ideaal dus.
Uiteindelijk, voor de weekendjes weg, dus maar besloten om hem te vervangen.
BBA heeft hem niet als ruil reparatie unit ingenomen en er waren geen 2e handse op dat moment, dus ik moest een nieuwe kopen. Jammer maar noodzakelijk. Nu werkt alles weer lekker en kan ik er weer op uit.
Bedankt voor jullie meedenken.
FritZZ
Om een lang verhaal kort te maken; het probleem is opgelost. De EBL99 is vervangen door een EBL29 van de fa. BBA.
Het probleem zat hem in dat er banen op de printplaat niet goed meer waren, waardoor het inschakelen wel goed ging, maar het uitschakelen weer niet. Daarvoor moest je de batterij-scheider-schakelaar eerst uitzetten en dan gaat je water-vorst-bescherming er ook uit. Niet ideaal dus.
Uiteindelijk, voor de weekendjes weg, dus maar besloten om hem te vervangen.
BBA heeft hem niet als ruil reparatie unit ingenomen en er waren geen 2e handse op dat moment, dus ik moest een nieuwe kopen. Jammer maar noodzakelijk. Nu werkt alles weer lekker en kan ik er weer op uit.
Bedankt voor jullie meedenken.
FritZZ