Advies gevraagd: accu en zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
richardvermaas
Berichten: 786
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Advies gevraagd: accu en zonnepaneel



Bericht door richardvermaas »

Is een agm accu 120A en zonnepaneel 175 w genoeg voor een compressor koelkast en evt een maxxfan
Verlichting is wat led
Kan geen grotere accuonder de stoel kwijt

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
richardvermaas
Berichten: 786
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Re: Advies gevraagd



Bericht door richardvermaas »

Foto

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd



Bericht door henk en lila »

Wat staat er op het typeplaatje van de koelkast en hoeveel dagen wil je vrij staan? En heb je ook verwarming?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
richardvermaas
Berichten: 786
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Re: Advies gevraagd



Bericht door richardvermaas »

Dometic Rc 10.4 70l 3,5 a p/u
Geen verwarming

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

richardvermaas
Berichten: 786
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Re: Advies gevraagd



Bericht door richardvermaas »

5 s
Dagen vrij staan

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Advies gevraagd



Bericht door pwhooftman »

Laten we zeggen dat je koelkast 25% van de tijd draait, dus 6 uur per dag is 21Ah, 5 dagen is 105Ah. Een agm accu trek je max 50% leeg, dus als de zon niet schijnt heb he 210Ah accu nodig, de andere elektriciteitsverbruikers niet meegerekend.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies gevraagd



Bericht door DJSmiley »

Volgens https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... ifications verbruikt dat ding 0.4 kwh / 24 uur bij een omgevingstemperatuur van 25 graden.

Dat is dus 33Ah. Met 120Ah (=60Ah effectief) red je het dan net geen 2 dagen. Met een warme dag nog een stuk minder.

De Maxxfan valt nog mee als je m niet te hard zet. Als je die een nacht laat draaien (zeg even voor het gemak 8 uur) dan is het volgens een review 0.2A in stand 1, 0.6A in stand 3. Dat is dus 1.6 vs 4.8Ah. Als je m harder zet gaat het verbruik aardig omhoog

120Ah AGM met een 175W zonnepaneel: Je gaat die 5 dagen alleen halen als er voldoende zon is, of je via de dynamo kunt bijladen (bv als je rijd).
Met wat meer solar is je kans groter, want dan is ook bij minder zon je opbrengst groter. Wil je op safe gaan en toch beperkt blijven tot de plek, dan is Lithium de beste optie, maar dan moet je installatie wel geschikt zijn en er hangt een ander prijskaartje aan.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
richardvermaas
Berichten: 786
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Re: Advies gevraagd: accu en zonnepaneel



Bericht door richardvermaas »

Heeft een zonnepaneel extra ook zin bv 2x 175w

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: accu en zonnepaneel



Bericht door Aloys »

Dát lijkt me nogal 'overdone'. Dan is je accu na het ontbijt al weer vol en doen die panelen
de rest van de dag niets... :D

In voorgaande reacties gaat men er vanuit dat het zonnepaneel niets doet vanwege het weer.
Met een beetje zon is jouw huishoudaccu elke avond weer vol en kun je, bij de zomerdag, wel
een maand vrijstaan! :D

200Wp laadt gemiddeld 60A/dag in de 7 mooiste maanden van het jaar. Jouw paneel zou
gemiddeld zo'n 50A/dag laden. Ruim meer dan de koelkast verbruikt.

We hebben de camper gisteren rond 12.30 uur hier geparkeerd. Vandaag heeft mijn
compressorkoelkast stevig zijn best gedaan, ik heb mijn laptop geladen, twee keer al, en mijn
22Ah kortegolfzender gebruikt.
Dankzij mijn 200Wp zonnepaneel is de 180Ah AGM-accu op dit moment 100% vol. Met 175Wp
is ook jouw 120Ah accu snel weer vol.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies gevraagd: accu en zonnepaneel



Bericht door 't Busje »

Het blijft lastig met de ampères en de ampère-uren.
200Wp laadt gemiddeld 60Ah/dag in de 7 mooiste maanden van het jaar. Jouw paneel zou gemiddeld zo'n 50Ah/dag laden.
met h
Vandaag heeft mijn compressorkoelkast stevig zijn best gedaan, ik heb mijn laptop geladen, twee keer al, en mijn 22A kortegolfzender gebruikt.
zonder h
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Advies gevraagd: accu en zonnepaneel



Bericht door Atoz »

Wat is nu de meerwaarde van jouw antwoord?

Trouwens on topic
Zelfde compressor koelkast en accu als Aloys wel zes jaar met 400Wp en nu wat meer (740Wp)om november, december en januari toch vrij te kunnen blijven staan in Spanje / Portugal bij grijs weer.

Enige verschil tussen Aloys zijn accu en de mijne is dat ik alleen via de zon laden wou, Aloys laad ook nog via de dynamo als hij rijdt, dat doe ik niet.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies gevraagd: accu en zonnepaneel



Bericht door 't Busje »

Atoz schreef:
vr 22 mei 2020, 14:24
Wat is nu de meerwaarde van jouw antwoord?
Dat TS niet op het verkeerde been gezet wordt. Ah en A zijn wezenlijk verschillende begrippen, die je niet door elkaar moet halen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies gevraagd: accu en zonnepaneel



Bericht door kampo »

Die RC10.4 van 70 liter is de spiksplinter nieuwe compressorkoelkast van Dometic. Bestaat ook in 90 liter.
Speciaal voor compacte busjes ontworpen. Erg mooi ding.
Maar of die nu echt minder verbruikt als een andere doorsnee compressor koelkast weet ik niet. Ik ga er niet van uit.

Hoe warmer de inbouwsituatie, hoe meer stroomverbruik.
Je komt in de zomer met regelmaat situaties tegen waarbij een compressorkoelkast bijna 100% van de tijd draait. Veel deuropeningen, warme spullen afkoelen en extreem hoge temperaturen in zo een camper.
De opgegeven waardes van het datablad werden in een laboratorium gemeten met de bedoeling van op een zo laag mogelijk verbruik op papier te zetten. Dat verkoopt beter dus ga er niet zomaar mee rekenen.
Over de jaren heb ik heb er een paar uitgemeten. Het is tijdrovend maar verhelderend.
In de praktijk doe ik minstens 30% en eerder 50% bovenop het aangekondigde stroomverbruik, om een realistische waarde te bekomen.
Een andere ervaringswaarde: Voor een deur koelkast van ongeveer 70 liter zit je afhankelijk van het model, gebruik, temperatuur, beladingsgraad en aantal deuropeningen per uur, tussen de 35 en 55Ah per 24h. Een koelbox verbruikt duidelijk minder, kast versies met een vriesvak verbruiken meer.

Je kan het stroomverbruik berekenen of schatten. Op een compacte VWT5 past natuurlijk wat kleiner als op een lange Ducato.
Op een zonnige dag moet je HH accu weer opgeladen zijn door de zon tegen 10 of 11h. Je moet wat reserve hebben voor de mindere dagen.
Een mooie compacte zelfbouw camperbus heeft vandaag een HH accu van rond de 200Ah, ongeveer 300Wp solarpanelen, een Cyrix scheidingsrelais en een Accu monitor. Sommigen hebben een wat groter elektrisch systeem, anderen hebben kleiner en leven met minder comfort.
En natuurlijk kom je steeds meer LFP tegen.
Ga jezelf niet vergelijken met voertuigsystemen van meer dan 10 jaar geleden. Toen was het gemiddelde half zo groot maar had je minder e-toestellen in gebruik.

Wat bij TS nog ontbreekt is de kleine dieselverwarming en e-fietsen
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: accu en zonnepaneel



Bericht door Mickel Moen »

Vanuit eigen ervaringen advies geven is voor TS een indicatie. Ieder heeft weer ander materiaal en ander gebruikersgedrag.
Zoals al genoemd: er is al verschil tussen een koelkast en een koelbox. Verder wordt verbruik vaak onderschat. Maar ook waar je naartoe gaat en wanneer is van belang met een zonnepaneel.
Wil je een betere indicatie, zul je moeten rekenen.
Zowel voor het berekenen verbruik als het berekenen opbrengst paneel, vind je de nodige rekenmodules en informatie op mijn site. Link hieronder.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie