Laadregelaar aansluiten
Laadregelaar aansluiten
Beste forumleden,
Sinds jaren zit er een goed werkende Siemens SR12 die rechtstreeks op de HH-accu zit aangesloten. Nu las ik dat een zwevende zekering tussen zonnepaneel en regelaar handig is om het paneel uit te zetten bij stalling. Dus een 15A zekering in de + gezet en meteen ook de verbinding met kroonsteentje vervangen door Wago lasklemmen. Mooi, alles werkte. De groene lampjes branden en de acculading werd weergegeven op de display. Tot de laadregelaar er helemaal mee ophield. Na de 15A zekering van de lader vervangen te hebben deed ie het weer. De HH-accu gemeten en die heeft 12.9 V. Nu is de lader weer op zwart gegaan en de zekeringen zijn nog heel. Iemand een tip?
Sinds jaren zit er een goed werkende Siemens SR12 die rechtstreeks op de HH-accu zit aangesloten. Nu las ik dat een zwevende zekering tussen zonnepaneel en regelaar handig is om het paneel uit te zetten bij stalling. Dus een 15A zekering in de + gezet en meteen ook de verbinding met kroonsteentje vervangen door Wago lasklemmen. Mooi, alles werkte. De groene lampjes branden en de acculading werd weergegeven op de display. Tot de laadregelaar er helemaal mee ophield. Na de 15A zekering van de lader vervangen te hebben deed ie het weer. De HH-accu gemeten en die heeft 12.9 V. Nu is de lader weer op zwart gegaan en de zekeringen zijn nog heel. Iemand een tip?
Re: Laadregelaar aansluiten
Zekering vervangen door een degelijke schakelaar?
En twee zekeringen achter elkaar in 1 kabel? En ook nog 1 in de min.. ?
En twee zekeringen achter elkaar in 1 kabel? En ook nog 1 in de min.. ?
Re: Laadregelaar aansluiten
Die zekering die in de laadregelaar zit, zal vermoedelijk tussen de laadregelaar en de accu gaan. Gaat die door, dan EERST de zonnepanelen loskoppelen (jij kan die losse zekering in de draad uitnemen), zekering vervangen en daarna de panelen aansluiten. Dat is de volgorde.
Het gebruik van lasklemmen en/of kroonsteentjes is niet aan te raden in mobiele toepassingen. Kijk hoe dat gedaan wordt in de automobiel industrie.
Arie
Het gebruik van lasklemmen en/of kroonsteentjes is niet aan te raden in mobiele toepassingen. Kijk hoe dat gedaan wordt in de automobiel industrie.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Laadregelaar aansluiten
wago klemmen met de opklapbare lipjes zijn klemmen die onder veerdruk de draad blijven klemmen, dus hoewel ongebruikelijk, wel degelijk goed voor een prima verbinding, ook onder trillende omstandigheden, maar dan wel de wago klemmen met die opklaplipjes, zoals op de foto .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Laadregelaar aansluiten
@Janpinz: Er zit een zekering in de plus van zonnepaneel naar regelaar en een zekering voor de regelaar zelf. De eerste beschermd de kabel en de tweede het apparaat.
@Arie 55: De zekering zit in de laadregelaar om het apparaat te beschermen. De aansluiting heb ik gedaan volgens voorschrift: 1: accu aansluiten op regelaar. 2: zekering terug plaatsen in + draad van regelaar naar zonnepaneel. Beide zekeringen zijn nog in orde. Het gebruik van Wago lasklemmen wordt overal in de electro installatie gebruikt dus waarom zou dat in een camper niet veilig zijn?
@Arie 55: De zekering zit in de laadregelaar om het apparaat te beschermen. De aansluiting heb ik gedaan volgens voorschrift: 1: accu aansluiten op regelaar. 2: zekering terug plaatsen in + draad van regelaar naar zonnepaneel. Beide zekeringen zijn nog in orde. Het gebruik van Wago lasklemmen wordt overal in de electro installatie gebruikt dus waarom zou dat in een camper niet veilig zijn?
- Bijlagen
-
- aansluitvolgorde.jpg (49.45 KiB) 664 keer bekeken
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Laadregelaar aansluiten
Steken er nou 2 onbeschermde contacten uit de zekeringhouder?
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: Laadregelaar aansluiten
@jansloos Nee, twee steek kabelschoenen vastgezet met een kabelschoentang.
Re: Laadregelaar aansluiten
@javanes de zekeringen zijn heel maar de zekeringhouder kan kapot zijn? Hoe test je die?
Re: Laadregelaar aansluiten
Heb die wago ff opgezocht, en wat ik zie, is bijna allemaal voor massieve draad.Kroppie schreef: ↑wo 20 mei 2020, 19:01wago klemmen met de opklapbare lipjes zijn klemmen die onder veerdruk de draad blijven klemmen, dus hoewel ongebruikelijk, wel degelijk goed voor een prima verbinding, ook onder trillende omstandigheden, maar dan wel de wago klemmen met die opklaplipjes, zoals op de foto .
jos
Serie 224 als verloop tussen massief en kabel.
Zal overigens niet de oorzaak van het probleem zijn..
Re: Laadregelaar aansluiten
volgens de site van wago is de serie 221 geschikt voor massieve en soepele aders, fijnaderrige draden en meerdradige aders, dus?
jos
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 20 mei 2020, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Laadregelaar aansluiten
Die waco klemmen zijn prima voor soepele draad.
Maar als ik dan naar de kabeltjes kijk wat er inzit.
Twee blauwe draadjes op een zwarte massa draad.
Een dun rood draadje op een dikkere rode draad.
Op de regelaar ook nog een paar niet al te dikke draden.
Tja ik heb er ?? bij.
Maar als ik dan naar de kabeltjes kijk wat er inzit.
Twee blauwe draadjes op een zwarte massa draad.
Een dun rood draadje op een dikkere rode draad.
Op de regelaar ook nog een paar niet al te dikke draden.
Tja ik heb er ?? bij.
- Peter LMC
- Berichten: 10104
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Laadregelaar aansluiten
Die aan de zijkant.
Dat zijn 2 kleine lipjes met een gaatje er in.
Daar kan een skruufke deur om vast te zetten aan een plankske of zo.
Re: Laadregelaar aansluiten
Meeste lasklemmen zijn idd voor massieve draden, en dat wil je niet gebruiken in een bewegend object als camper: Die kabels trillen uiteindelijk los of breken door metaalmoeheid
De Wago 221 en zn grotere broertje 222 zijn voor zowel massief als soepel geschikt. Die kun je dus wel prima gebruiken, mits je dus soepele kabel gebruikt. Wel zou ik het spul een beetje vastzetten, een bengelend kabeltje hangend aan een lasklem zoals op de foto zal op termijn ook niet optimaal zijn.
De Wago 221 en zn grotere broertje 222 zijn voor zowel massief als soepel geschikt. Die kun je dus wel prima gebruiken, mits je dus soepele kabel gebruikt. Wel zou ik het spul een beetje vastzetten, een bengelend kabeltje hangend aan een lasklem zoals op de foto zal op termijn ook niet optimaal zijn.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com