Spaghetti

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Spaghetti



Bericht door Peter12 »

@Jos; ik ga ook niet denken, maar kabels volgen, voor zover mogelijk tenminste.

Weet iemand trouwens wat dat ding met die blauwe koelribben is naast de accu? Is dat een Cyrix of hoe zo'n ding ook mag heten?

Edit: de accu's staan trouwens nog geen halve meter uit elkaar, de ene staat onder de langsbank direct achter de bestuurdersstoel, daarvoor aan de langsbank vast gemonteerd tussen de stoel en de bank de omvormer en daar beneden onder het tapijt en onder een plank de andere accu.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spaghetti



Bericht door Kroppie »

dat blauwe ding is een omvormer deze maakt van 12 volt accuspanning 230 volt wisselstroom net als thuis, die blauwe is van een goed merk, ik kan op de foto niet zien welk vermogen (watt) die heeft, staat wel op de voorkant.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Spaghetti



Bericht door Peter12 »

Ik bedoel dat ding naast de accu, niet de omvormer. De omvormer is een 1000 watt Carbest met piekvermogen van 3000 watt.
Bijlagen
IMG_3772.jpg
Omvormer
IMG_3772.jpg (76.36 KiB) 312 keer bekeken
IMG_3776.jpg
Ding naast de accu
IMG_3776.jpg (90.21 KiB) 312 keer bekeken
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spaghetti



Bericht door Kroppie »

sorry verkeerde ding gezien, van dat andere ding zie ik te weinig om een te zeggen wat het is, het lijkt een beetje op een scheidings diode, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen, helaas.

een scheidingsdiode heeft eenzelfde functie als een scheidings relais maar werkt iets anders, is bedoeld om de hh accu te koppelen aan de startaccu om via deze de hh accu bij draaiende motor te laden.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 17 mei 2020, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Spaghetti



Bericht door pwhooftman »

Waarschijnlijk is de accu onder de langsbank er later bijgezet en parallel aan de bestaande huishoudaccu gezet om de capaciteit te verdubbelen. De 230V stekker die vanuit de omvormer naar de TV kast gaat, daar komt ter plekke natuurlijk ook 230V uit! , wellicht omdat er een tv hangt/hing dioe geen 12v ingang heeft. Waarom er daar 12V bij staat geschreven is een raadsel.

Je bent dus al die drie jaar 'zelfvoorzienend' geweest met de twee huishoudaccu's, maar dat zal het boordpaneel in de camper toch ook wel aangegeven hebben (twee voltmeters, één voor de startaccu en één voor de huishoudcaccu).

Overigens de adviezen hier om alles los te gooien: het ziet er rommelig uit, maar je kunt ook zeggen: als het werkt blijf ik er van af.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Spaghetti



Bericht door pwhooftman »

Dat blauwe ding lijkt een scheidingsrelais of argodiode.

https://www.druppellader.com/victron-ar ... c-80a.html

Al met al lijk je goede spullen te hebben die erg slecht zijn aangesloten.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Spaghetti



Bericht door Peter12 »

pwhooftman schreef:
zo 17 mei 2020, 20:25
Waarschijnlijk is de accu onder de langsbank er later bijgezet en parallel aan de bestaande huishoudaccu gezet om de capaciteit te verdubbelen. De 230V stekker die vanuit de omvormer naar de TV kast gaat, daar komt ter plekke natuurlijk ook 230V uit! , wellicht omdat er een tv hangt/hing dioe geen 12v ingang heeft. Waarom er daar 12V bij staat geschreven is een raadsel.

Je bent dus al die drie jaar 'zelfvoorzienend' geweest met de twee huishoudaccu's, maar dat zal het boordpaneel in de camper toch ook wel aangegeven hebben (twee voltmeters, één voor de startaccu en één voor de huishoudcaccu).

Overigens de adviezen hier om alles los te gooien: het ziet er rommelig uit, maar je kunt ook zeggen: als het werkt blijf ik er van af.
Dat is het dilemma. Zoals ik in een ander topic al aan je had laten weten, was de vorige eigenaar nogal kwistig met electriciteitsdraden en kermisdingen. Ik ga ze in ieder geval sowieso na om te kijken wat er aan zit en of het er nog wel aan zit. Ben al meerdere kabels tegen gekomen die helemaal van voor naar achter onder de camper door liepen en dan daar binnen ineens afgeknipt zijn zonder verdere functie. Als die dan nog op dd accu zitten, dan moeten ze er zeker vanaf. (Nu goed afgedopt en gezorgd dat plus en min elkaar nooit kunnen raken)

Edit: het boordpaneel doet niet veel. Was al aan het overlijden toen ik de camper kocht (analoge Hymer meters uit 1992, probeer die maar eens te vervangen). Als ie aan de stroom hangt, dan gaat de amperemeter lekker op en neer :-B
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Spaghetti



Bericht door Peter12 »

Gelukkig hebben we de foto's nog.
Bijlagen
IMG_3779.jpg
Blauwe ding heeft nu een naam.
IMG_3779.jpg (105.67 KiB) 297 keer bekeken
IMG_3780.jpg
Paneel dat geen duidelijkheid biedt, omdat de linkermeter niets meer doet.
IMG_3780.jpg (48.87 KiB) 297 keer bekeken
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spaghetti



Bericht door Kroppie »

dat blauwe ding (multi battery isolator) is dus zeker een scheidings diode.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Spaghetti



Bericht door Peter12 »

De spaghetti globaal nagelopen. Het meeste gaat naar de diverse lampen aan de buitenkant die ik er nog niet heb uitgeknipt.
Bijvoorbeeld blauwe leds achter de wielkasten en het Hymerlogo aan de voorkant (de al eerder genoemde kermis), diverse sidemarkers, mistlichten aan de achterkant om in t donker bij t achteruit rijden meer te zien, de autoradio (werkt dus altijd), de 2(!) Stekkerdozen aan de achterkant voor het motorrek en de geïntegreerde trekhaak die ik bij de koop van de camper daar heb gelaten wegens toch nooit gebruiken en het maakt de camper veel te zwaar. Korting vond ik interessanter. Voorlopig laatikhetmaarzitten, het werkt tenslotte allemaal gewoon. Alleen loze kabels heb ik er al eerder uitgeknipt en die zal ik er ook uit blijven knippen als ik ze tegen kom tot aan de bron.
Dank aan iedereen voor de uitleg en het advies!
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Spaghetti



Bericht door Peter12 »

Dat ie trouwens vrij kon staan wist ik al, maar niet via de hh accu. Er zit ook nog een lade in de zijkant van de camper voor een aggregaat. Die zat er ook in bij de aankoop, maar ook die heb ik laten staan voor prijsvermind erring. Puur vanwege het feit dat ik t vind stinken, het extra lawaai maakt en die la recht onder het bed zit.
Ik gebruik die la nu voor mijn kabels en dergelijke in een box die er precies in past.
Bijlagen
20200519_161409_copy_1651x1238.jpg
Aan de rechterkant zie ook nog net 1 van de sidemarkers
20200519_161409_copy_1651x1238.jpg (215.5 KiB) 212 keer bekeken
Pleasure is the path of joy
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Spaghetti



Bericht door rob217 »

Ach ach, leve de zelf knutselaars, kom t dagelijks tegen. Misschien een tip... als je alle draden heb kunnen verklaren... een klant van ons heeft keurig met een label writer om de draden een sticker gedaan met daarop wat er aan de draad is aangesloten.

succes met het uitvogelen.
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Spaghetti



Bericht door Peter12 »

Das inderdaad een erg goede tip. Dan weet ik in ieder geval bij een storing welke kabel ik moet hebben, zonder de hele camper na te moeten lopen :thumbup:
Pleasure is the path of joy
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Spaghetti



Bericht door Joske »

Toen ik een aantal jaren terug op de Messe in Düsseldorf een klepje van een glimmende camper opentrok, kwam ik iets overeenkomstig tegen.
De verkoper deed dat af met "Haastwerk om op de beurs te kunnen staan"
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie